یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳

یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳

تظاهرات گسترده حامیان فلسطین در سراسر جهان در آستانه سالگرد نسل کشی در غزه

تظاهرات حامیان فلسطین در شهر هامبورگ آلمان – شنبه ۵ اکتبر ۲۰۲۴

در حالی که سالگرد حملات حماس به اسرائیل و آغاز نسل کشی اسرائیل در جنگی بیرحمانه علیه مردم غزه نزدیک می‌شود، هزاران نفر از طرفداران فلسطین در شهرهای بزرگ اروپایی و نقاط مختلف جهان در روز شنبه به خیابان‌ها آمدند تا خواستار آتش‌بس شوند. پلیس در شهر رم از گاز اشک‌آور و آب پرفشار برای پراکنده کردن معترضان خشن استفاده کرد.

این تجمعات گسترده در چندین شهر اروپایی از شنبه تا دوشنبه برنامه‌ریزی شده و انتظار می‌رود اوج این رویدادها روز دوشنبه صورت گیرد.

در رم، هزاران نفر در ابتدا به طور مسالمت‌آمیز تظاهرات کردند. اما یک گروه کوچکتر سعی داشتند در مخالفت با ممنوعیتی که از سوی مقامات محلی اعمال شده بود، تظاهرات را به سمت مرکز شهر پیش ببرند. مقامات امنیتی اجازه برگزاری اعتراضات در مرکز شهر را ندادند.

برخی از معترضان که لباس‌های سیاه پوشیده و چهره‌های خود را پوشانده بودند، بطری‌ها و بمب‌های کاغذی به سوی پلیس پرتاب کردند. پلیس نیز با استفاده از گاز اشک‌آور و آب‌پاشی به مقابله با آنها پرداخت و در نهایت تجمع را پراکنده کرد.

در مراحل اولیه تظاهرات در رم، اوضاع آرام‌تر بود. مردم شعارهایی مانند “فلسطین آزاد، لبنان آزاد” سر می‌دادند، پرچم‌های فلسطینی را به اهتزاز درآورده و بنرهایی با درخواست توقف فوری درگیری‌ها حمل می‌کردند.

تظاهرات در سایر شهرهای اروپا

به گزارش آسوشیتدپرس در لندن، هزاران نفر در میدان راسل گرد هم آمدند. پلیس حضور گسترده ای داشت. برخی از سازمان‌دهندگان این تظاهرات اعلام کرده بودند قصد دارند شرکت‌ها و نهادهایی که ادعا می‌کنند “در جنایات اسرائیل همدست هستند” را هدف قرار دهند. از جمله این شرکت‌ها، بانک بارکلیز و موزه بریتانیا نام برده شده بودند.

فضا در لندن متشنج بود، به ویژه زمانی که تظاهرات‌کنندگان حامی فلسطین و ضدتظاهرات کنندگان با پرچم‌های اسرائیل از کنار هم عبور کردند. درگیری‌هایی صورت گرفت که نیروهای پلیس برای جلوگیری از پیشروی معترضان اقدام کردند. پلیس متروپولیتن لندن از بازداشت ۱۵ نفر به اتهام تخلفات نظم عمومی و حمله خبر داد.

در هامبورگ، شهری در شمال آلمان، تظاهراتی آرام برگزار شد. به گزارش خبرگزاری DPA و با استناد به گزارش پلیس، بسیاری از تظاهرات‌کنندگان پرچم‌های فلسطین و لبنان را به اهتزاز درآورده و شعار “نسل‌کشی را متوقف کنید” سر دادند. دو تظاهرات ضدحمایتی کوچک از اسرائیل نیز در این شهر برگزار شد که بدون حادثه خاتمه یافت.

در پاریس، هزاران نفر در میدان رپوبلیک گرد هم آمدند تا با مردم فلسطین و لبنان اعلام همبستگی کنند. بسیاری از آنها پرچم‌های فلسطین را در دست داشته و پوسترهایی با نوشته‌هایی مانند “نسل‌کشی را متوقف کنید”، “فلسطین آزاد”، و “دست از لبنان بردارید” حمل می‌کردند.

تظاهرات حامیان فلسطین در سراسر جهان

در نقاط مختلف جهان، از جمله ایالات متحده نیز، طرفداران فلسطین قصد پیوستن به تظاهرات را داشتند. از جمله شهرهایی که تظاهرات در آنها برگزار شد، می‌توان به واشنگتن و میدان تایمز در نیویورک اشاره کرد. علاوه بر این، در سایر کشورها مانند دانمارک، سوئیس، آفریقای جنوبی و هند نیز تجمعاتی صورت گرفت. در فیلیپین، ده‌ها فعال چپ‌گرا در نزدیکی سفارت آمریکا در مانیل تجمع کردند، اما پلیس از نزدیک شدن آنها به ساختمان ساحلی جلوگیری کرد.

تظاهرات حامیان اسرائیل نیز برای روز یکشنبه برنامه‌ریزی شده است. یهودیان در سراسر جهان همچنان مشغول برگزاری مراسم روش هشانا، یا سال نو یهودی هستند.

هشدارهای امنیتی

نیروهای امنیتی در چندین کشور سطح هشدارها در شهرهای بزرگ را بالا برده اند.

تظاهرات حامیان فلسطین که خواستار آتش‌بس فوری هستند، در سال گذشته به طور مکرر در سراسر اروپا و جهان برگزار شده و اغلب به خشونت بین معترضان و نیروهای امنیتی منجر شده است.

وزیر کشور ایتالیا، متئو پیانتدوسی، تأکید کرد که پیش از سالگرد، اروپا در حالت آماده‌باش بالا برای مقابله با حملات تروریستی احتمالی است. وی گفت: “این یک وضعیت عادی نیست… ما در حال حاضر در شرایط حداکثر پیشگیری هستیم.”

بن جمال، مدیر کمپین همبستگی با فلسطین در بریتانیا، اعلام کرد او و دیگران تا زمانی که اقدامی علیه اسرائیل صورت نگیرد، به سازماندهی راهپیمایی‌ها ادامه خواهند داد.

او گفت: “ما باید در خیابان‌ها حضور داشته باشیم، آن هم با تعداد بیشتر، تا این کشتار را متوقف کنیم و مانع از کشیده شدن بریتانیا به این درگیری شویم.”

در برلین نیز یک راهپیمایی از دروازه براندنبورگ تا ببل پلاتز برای روز یکشنبه برنامه‌ریزی شده است. رسانه‌های محلی گزارش داده‌اند که نیروهای امنیتی از احتمال فشار بیش از حد به دلیل مقیاس گسترده اعتراضات هشدار داده‌اند.

در اوایل این هفته، وزیر کشور فرانسه، برونو ریتایو، به فرمانداران منطقه‌ای کشور هشدار داد و نگرانی خود را در مورد تنش‌های احتمالی ابراز کرد. وی گفت که تهدید تروریستی در سطح بالایی قرار دارد.

سال پرتشنج و خونین

در ۷ اکتبر سال گذشته، حماس حمله‌ای غافلگیرانه به اسرائیل انجام داد که منجر به کشته شدن ۱۲۰۰ اسرائیلی، گروگان‌گیری ۲۵۰ نفر و آغاز جنگ با اسرائیل شد. این جنگ بسیاری از نواحی تحت کنترل حماس در نوار غزه را به ویرانی کشاند.

از آن زمان تاکنون، بیش از ۴۱,۰۰۰ فلسطینی در غزه جان خود را از دست داده‌اند. این آمار توسط وزارت بهداشت غزه اعلام شده است که تفاوتی بین مبارزان و غیرنظامیان قائل نمی‌شود.

در حال حاضر نزدیک به ۱۰۰ گروگان اسرائیلی در غزه باقی مانده‌اند که کمتر از ۷۰ نفر از آنها به احتمال زیاد زنده هستند. اسرائیلی‌ها در این مدت با حملات مختلفی مواجه شده‌اند؛ از موشک‌های ایران و حزب‌الله گرفته تا پهپادهای انفجاری از یمن و تیراندازی‌ها و چاقوکشی‌های مرگبار. منطقه همچنان در حالت آماده‌باش برای تشدید بیشتر درگیری‌ها قرار دارد. اسرائیل تاکنون تلاش هایی بین المللی را که برای برقراری آتش بس صورت می گیرد، رد کرده است.

در اواخر سپتامبر، اسرائیل تمرکز خود را به حزب‌الله معطوف کرد که بخش بزرگی از قدرت را در جنوب لبنان در دست دارد.

https://akhbar-rooz.com/?p=252279 لينک کوتاه

5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x