یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳

یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳

شبکه همبستگی: در همبستگی با « سه شنبه های نه به اعدام » روز جهانی

نه به اعدام را گرامی می داریم!

مردم شریف ایران، مدافعان حقوق بشر در سراسر جهان،

هنگامی که در بهمن ماه ۱۳۵۷ با قیام سراسری مردم ایران درهای زندانها و شکنجه گاههای رژیم دیکتاتوری سابق گشوده شد، هیچ کس تصور نمی کرد که دیری نخواهد پائید و حکومت دیکتاتوری مخوف دیگری این بار در قامت دین و مذهب جایگزین دیکتاتوری سابق خواهد شد. هیچ کس تصور نمی کرد که بساط زندان، شکنجه، اعدام آزادی خواهان، دگراندیشان و مردم محرومی که از شدت فقر به قاچاق مواد مخدر روی می آورند، در ابعاد وحشیانه و هولناک تری در ایران برپا می شود و این حکومت اسلامی نوپا به لحاظ اعدام و نقض حقوق اولیه بشر، نام ایران را رتبه اول کشورهای ناقض حقوق بشر و اعدام شهروندان خود در جهان قرار می دهد!

مجازات وحشیانه اعدام سال‌ها است که در بیشتر کشورهای جهان لغو شده است و در برخی از کشورها که هنوز این قانون لغو نشده است، دستگاه قضائی مستقل بندرت اقدام به صدور حکم اعدام و اجرای آن می‌کند، چرا که افکار عمومی این کشورها مجازات اعدام را وحشیانه و به مثابه قتل حکومتی تلقی می نمایند.

اما موضوع اعدام در ایران و در زیر سلطه حکومت جمهوری اسلامی شریعتمدار به گونه ای است که این رژیم جنایتکار به استناد متون دینی اسلامی مجازات اعدام و انواع شکنجه و مجازات های وحشیانه دیگر را در این کشور به عنوان فرامین الهی به صورت قانون مجازات عمومی کشور لازم الاجرا نموده و به بهانه قانون عهد حجری قصاص، در پاره ای از جنایاتی که مرتکب می شود شهروندان را سهیم میسازد!

متأسفانه علیرغم مبارزه و تلاش همه آزادی خواهان و نهادهای حقوق بشری برای لغو مجازات اعدام  و سایر مجازات های وحشیانه در ایران، حکومت اسلامی هنوز با گستاخی برای ایجاد ترس و مرعوب ساختن جامعه هم چنان و با شدت مجازات اعدام و شکنجه را در ایران اعمال می‌کند. برای مثال طبق آمار رسمی اعلام شده از ابتدای سال میلادی جاری تا کنون ۵۳۴ نفر، از جمله ۱۳ زن و ۵ تن از جوانان معترض در ایران اعدام شده‌اند که این میزان اعدام نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، ۲۵ درصد رشد اعدام را در ایران نشان میدهد. اعدام در ملأ عام یکی دیگر از وحشتناک ترین شیوه های ایجاد رعب و وحشت در مردم است که مرتبا در ایران اجرا می گردد و همیشه مورد انتقاد سازمان های حقوق بشری قرار گرفته است.

مدافعان حقوق بشر در سراسر جهان،

طی چهار دهه گذشته آزادی خواهان و نهادها و شخصیت های مدافع حقوق بشر ایرانی و جهانی برای افشای جنایات جمهوری اسلامی، توقف مجازات اعدام و شکنجه در ایران، پایان دادن به محاکمه ها با اتهام های ساختگی و صدور احکام غیر قانونی ‌مبارزات فراوانی کرده اند.

سی و ششمین هفته کارزار « سه شنبه های نه به اعدام » که توسط زنان شجاع زندانی در بند زنان زندان اوین آغاز شده بود، با پیوستن زندان اراک به این کارزار، به تعداد۲۲زندان رسیده است. بنا به گزارشات قبلی، در طی اعتراضات زنان زندانی در اوین و حرکت های مداوم این کارزار در هفته های گذشته تعدادی از زندانیان در حمله گارد حفاظت به گرد همایی کارزار مجروح  شدند. خوشبختانه در ماههای گذشته موضوع مطالبه لغو مجازات اعدام در ایران و پشتیبانی از این کارزار انسانی در سطح بسیار وسیعی مورد توجه افکار عمومی جهانی قرار گرفته است. 

در سالگرد جنبش لغو مجازات اعدام، ما امضاکنندگان این بیانیه در حمایت از کارزار « سه شنبه های نه به اعدام » از تمام شخصیت ها و نهادهای حقوق بشری در سراسر جهان درخواست می‌کنیم که ضمن افشای جنایات جمهوری اسلامی و پشتیبانی از مبارزه زندانیان در کارزار «سه شنبه های نه به اعدام» به هر شکل ممکن افکار عمومی جهانیان را برای لغو مجازات اعدام و شکنجه در ایران با خود همراه و هم صدا سازیم. 

#زن_زندگی_آزادی

#نه_به_اعدام

#نه_به_جنگ

شبکه همبستگی برای حقوق بشر در ایران

اکتبر ۲۰۲۴ برابر با مهر ۱۴۰۳

امضاکنندگان:

۱ – انجمن جمهوری خواهان آلمان

۲ – انجمن حقوق بشر و دموکراسی برای ایران – هامبورگ

۳ – انجمن فرهنگی ایران و سوئیس – ژنو

۴ – اتحاد چپ زنان

۵ – انجمن زنان مونترال

۶ – انجمن زنان پرتو

۷ – بنیاد اسماعیل خویی

۸ – حزب آزادی و رفاه ایرانیان (آرا)

۹ – حامیان مادران پارک لاله – هامبورگ

۱۰- حامیان مادران پارک لاله – فرزنو

۱۱- فدراسیون اروپرس

۱۲- کانون فرهنگ و هنر – فرزنو

۱۳- کانون فیلم – تئاتر “روند”  

۱۴- کانون فرهنگ و هنر ایرانیان فرزنو

۱۵- کانون مدافعان حقوق بشر کردستان

۱۶- کمیته مستقل ضد سرکوب شهروندان ایرانی – پاریس

۱۷- کمیته دفاع از حقوق بشر در ایران – هجا

۱۸- کمیته دفاع از حقوق بشر در ایران – شیکاگو

۱۹- کمیته نه به جمهوری اسلامی – اورنج کانتی

۲۰- کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی

۲۱- مادران پارک لاله – آلمان (دورتموند)

۲۲- مادران صلح مونترال

۲۳- نهاد «همه حقوق بشر، برای همه، در ایران»

۲۴- نهاد زنان برای آزادی و برابری پایدار

۲۵- همبستگی جمهوری خواهان ایران (هجا) – مونترال

۲۶- همبستگی ملی ایرانیان فرزنو – کالیفرنیا

۲۷- صدای زنان سوسیال دموکرات

https://akhbar-rooz.com/?p=252268 لينک کوتاه

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x