جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

حملات سنگین هوایی به پایتخت لبنان؛ اسرائیل در کرانه باختری ۱۸ نفر دیگر را کشت

ارتش اسرائیل پنج‌شنبه شب حملات سنگینی را به جنوب بیروت انجام داد که یکی از شدیدترین بمباران‌های این شهر از زمان آغاز درگیری‌ها در هفته گذشته به شمار می‌رود. این حملات در حالی صورت گرفت که حزب‌الله نيز به حملات خود علیه شمال اسرائیل ادامه می‌دهد. نیروی نظامی اسرائیل همچنین از ساکنان ۲۰ شهر دیگر در جنوب لبنان خواسته است که فوراً این مناطق را تخلیه کنند. ارتش اسرائيل در مرگبارترين حمله ی بيست سال اخير، دست‌کم ۱۸ نفر را در حمله هوایی اسرائیل به اردوگاه پناهندگان در طولکرم در کرانه باختری اشغالی کشته شد
ستون های دود و آتش در اطراف فرودگاه بیروت

ارتش اسرائیل پنج‌شنبه شب حملات سنگینی را به جنوب بیروت انجام داد که یکی از شدیدترین بمباران‌های این شهر از زمان آغاز درگیری‌ها در هفته گذشته به شمار می‌رود. این حملات در حالی صورت گرفت که حزب‌الله نیز به حملات خود علیه شمال اسرائیل ادامه می‌دهد.

بمباران ها حملات همزمان با بسته شدن یک جاده کلیدی در نزدیکی گذرگاه مرزی لبنان با سوریه در منطقه مسنای توسط اسرائیل انجام شد. این جاده در روزهای اخیر توسط صدها هزار نفر برای فرار از بمباران‌های اسرائیل مورد استفاده قرار گرفته بود.

یک منبع نزدیک به حزب‌الله به خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که اسرائیل ۱۱ حمله متوالی را به مقر این گروه در پایتخت لبنان انجام داده است. هدف این حملات “هاشم صفی‌الدین”، فردی که احتمال می‌رود جانشین سید حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، شود، بوده است. روزنامه‌های نیویورک تایمز و اکسیوس به نقل از مقامات اسرائیلی گزارش داده‌اند که این حملات جلسه‌ای از مقامات ارشد حزب‌الله را هدف قرار داده است، اما نتیجه این حملات هنوز مشخص نیست.

تصاویری که از محل حملات منتشر شده، نشان‌دهنده انفجارهای عظیم و دود غلیظی است که به هوا برخاسته است. خبرنگاران در پایتخت و مناطق دیگر صدای انفجارهای شدیدی را شنیدند که باعث به صدا درآمدن آژیر خودروها و لرزش ساختمان‌ها شد.

اسرائیل یک روز پس از آن که حزب‌الله را به استفاده از گذرگاه‌های مرزی با سوریه برای انتقال سلاح متهم کرد، جاده‌ای نزدیک به گذرگاه مسنای را هدف قرار داد. شواهد حاکی از آن است که اسرائیل در تلاش برای هدف قرار دادن جاده‌های کلیدی، از جمله راه‌های بین‌المللی و داخلی، به روشی مشابه با جنگ ۲۰۰۶ است.

“اویخای ادرعی”، سخنگوی نیروهای دفاعی اسرائیل، در شبکه اجتماعی ایکس گفت: «ارتش اسرائیل اجازه قاچاق این تسلیحات را نخواهد داد و در صورت لزوم، همان‌طور که در طول این جنگ عمل کرده، اقدام خواهد کرد.»

“علی حمیه”، وزیر حمل و نقل لبنان، اعلام کرد که بمب های اسرائیلی به خاک لبنان در نزدیکی گذرگاه مرزی برخورد کرده و حفره‌ای به عرض چهار متر ایجاد کرده است.

بر اساس گزارش‌های دولت لبنان، بیش از ۳۰۰ هزار نفر، که اکثریت آنها سوری هستند، در ۱۰ روز گذشته برای فرار از بمباران‌های رو به افزایش اسرائیل از لبنان به سوریه رفته‌اند. اوایل این هفته، اسرائیل جاده‌ای نزدیک نبطیه را بمباران و قطع کرده بود.

نیروی نظامی اسرائیل همچنین از ساکنان ۲۰ شهر دیگر در جنوب لبنان خواسته است که فوراً این مناطق را تخلیه کنند، زیرا عملیات‌های تهاجمی خود را ادامه خواهد داد.

حمله به دفتر رسانه‌ای حزب‌الله و شخصیت‌های ارشد

“هاشم صفی‌الدین”، که ریاست شورای اجرایی حزب‌الله را بر عهده دارد، به عنوان فرد شماره دو در شاخه سیاسی حزب‌الله شناخته می‌شد. او پس از مرگ “سید حسن نصرالله”، که هفته گذشته در حملات هوایی اسرائیل در ضاحیه کشته شد، احتمالاً جانشین وی خواهد شد. با این حال، تاکنون هیچ اعلام رسمی در مورد جانشینی او صورت نگرفته است. پیش از این، تصور نمی شد رهبران سیاسی حزب‌الله، از جمله نصرالله، صفی‌الدین و سایر مقامات در شاخه سیاسی آن، هدف ترور اسرائیل قرار گیرند.

روز پنج‌شنبه، یک حمله هوایی اسرائیل ساختمانی را هدف قرار داد که دفتر روابط رسانه‌ای حزب‌الله در جنوب بیروت در آن قرار داشت. کمی قبل‌تر، یک منبع نزدیک به حزب‌الله به خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که حمله دیگری به انباری در نزدیکی فرودگاه بیروت، در جنوب پایتخت، انجام شده است.

اسرائیل در این هفته اعلام کرد پس از چند روز بمباران سنگین مواضع حزب‌الله در سراسر این کشور؛ نیروهایش عملیات‌ زمینی را در بخش‌هایی از جنوب لبنان آغاز کرده‌اند،

بمباران سنگین مواضع حزب‌الله در لبنان در حالی صورت می‌گیرد که اسرائیل در حال ارزیابی واکنش خود به حمله موشکی ایران به اسرائیل در روز سه‌شنبه است.

واکنش‌های بین‌المللی و احتمال گسترش درگیری‌ها

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، روز پنج‌شنبه اعلام کرد همچنان باور دارد می‌توان از وقوع یک جنگ تمام‌عیار در خاورمیانه جلوگیری کرد، اما افزود که “هنوز کارهای زیادی باید انجام شود.”

علی خامنه‌ای، رهبر حکومت ایران در نماز جمعه ی این هفته از عملیات حماس در ۷ اکتبر و موشک باران اسرائیل توس سپاه پاسداران حمایت کرد. جمهوری اسلامی اعلام کرده حمله به اسرائیل “دفاع از خود” بوده و هشدار داده در صورت تلافی‌جویی، “حملات خردکننده” بیشتری انجام خواهد داد.

ایران همچنین به ایالات متحده هشدار داده و تهدید کرده است در صورت مداخله آمریکا، با “پاسخی سخت” روبرو خواهد شد. واشنگتن گفته است ایران باید “عواقب” این حمله موشکی را که ممکن است با هماهنگی مقامات اسرائیلی صورت بگیرد، متحمل شود.

بایدن روز پنج‌شنبه گفت که در حال بحث درباره امکان حملات اسرائیل به سایت‌های نفتی ایران است.

ملاقات مقامات ایرانی در بیروت

ساعاتی پس از حملات اخیر اسرائیل، که از جمله به مکانی نزدیک به محدوده فرودگاه بین‌المللی بیروت انجام شد، “عباس عراقچی”، وزیر امور خارجه ایران، وارد بیروت شد. او در این سفر با “نجیب میقاتی”، نخست‌وزیر موقت لبنان، و “نبیه بری”، رئیس پارلمان لبنان که از متحدان نزدیک حزب‌الله تحت حمایت ایران است، دیدار کرد.

مرگبارترین حمله در کرانه باختری

بر اساس گزارش‌ها، دست‌کم ۱۸ نفر در حمله هوایی اسرائیل به اردوگاه پناهندگان در طولکرم در کرانه باختری اشغالی کشته شده‌اند. ارتش اسرائیل اعلام کرده است که این حمله برای هدف قرار دادن یکی از رهبران محلی حماس انجام شده است.

در میان کشته‌شدگان، یک خانواده چهار نفره شامل دو کودک نیز بودند.

سخنگوی محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، این حمله را “جنایت هولناک” و “کشتار” توصیف کرد. وزارت بهداشت فلسطین نیز در حساب تلگرامی خود اعلام کرد: “۱۸ شهید پس از بمباران اردوگاه طولکرم توسط اشغالگران.”

یکی از فعالان در منطقه به خبرگزاری فرانسه گفته است این حمله هوایی “کافه‌تریایی در یک ساختمان چهار طبقه” را هدف قرار داده و افزود “بسیاری از قربانیان” به بیمارستان منتقل شده‌اند.

این اولین بار است که ارتش اسرائیل از یک جت جنگی برای حمله به کرانه باختری استفاده می‌کند، حملاتی که از زمان انتفاضه دوم فلسطین (۲۰۰۵-۲۰۰۰) به این شدت صورت نگرفته بود. اسرائیل از سال ۱۹۶۷ کرانه باختری را اشغال کرده و نیروهای آن به طور منظم به جوامع فلسطینی حمله می‌کنند. اما حملات اخیر و اظهارات مقامات اسرائیلی، به گفته ساکنان منطقه، نشان‌دهنده یک جنگ تمام عیار است.

خشونت‌ها در کرانه باختری به موازات جنگ در غزه افزایش یافته است. طبق گزارش‌های وزارت بهداشت فلسطین، از آن زمان تاکنون حداقل ۷۰۱ فلسطینی در کرانه باختری توسط نیروهای اسرائیلی یا شهرک‌نشینان کشته شده‌اند. همچنین، مقامات اسرائیلی اعلام کرده‌اند که دست‌کم ۲۴ اسرائیلی، از جمله نیروهای امنیتی، در حملات نیروهای فلسطینی کشته شده‌اند.

ارتش اسرائیل بعدتر اعلام کرد که در این حمله هوایی، “زاهی یاسر عبدالرزاق عوفی”، یکی از رهبران حماس، کشته شده است و برخی از کشته‌شدگان دیگر نیز “عملیاتی‌های فعال” حماس بوده‌اند. اسرائیل، عوفی را به شرکت در حملات متعدد در کرانه باختری متهم کرده و گفته است وی در حال برنامه‌ریزی یک حمله جدید بوده است. حماس این حمله هوایی را محکوم و آن را “تشدید خطرناک” درگیری‌ها خوانده است.

جنبش فتح، رقیب حماس در کرانه باختری اشغالی، برای روز جمعه خواستار تظاهرات به منظور بزرگداشت “شهدای قهرمان” طولکرم شده است. طولکرم یکی از شهرها و اردوگاه‌های پناهندگان فلسطینی بود که در جریان عملیات گسترده نظامی اسرائیل در اواخر اوت هدف قرار گرفت.

ماه گذشته، “ولکر تورک”، رئیس حقوق بشر سازمان ملل متحد، اعلام کرد که عملیات‌های عمده اسرائیل در کرانه باختری به “سطحی که در دو دهه گذشته دیده نشده” رسیده است.

https://akhbar-rooz.com/?p=252122 لينک کوتاه

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x