جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

سفر دبیرکل جدید ناتو به اوکراین برای تاکید بر حمایت غرب از کی‌یف در برابر روسیه

مارک روته روز پنج‌شنبه، تنها دو روز پس از آغاز به کار خود به عنوان دبیرکل جدید ناتو به کی‌یف رفت تا خیال اوکراین را از تداوم حمایت غرب از این کشور راحت کند. او در حالی وارد پایتخت اوکراین شد که ارتش این کشور در جبهه‌های جنگ با دشواری روبه‌رو است. 

نخست وزیر سابق هلند در کی‌یف با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین دیدار کرد. از زمان آغاز تهاجم نظامی روسیه در فوریه ۲۰۲۲ به اوکراین، مارک روته یکی از فعال‌ترین حامیان اوکراین در اروپا بوده است تا آنجا که مسکو او را «روس‌هراس» توصیف کرده است.

او به ویژه در زمینه تلاش‌ها برای تجهیز کی‌یف به جت‌های جنگنده اف-۱۶ بسیار فعال بود. زلنسکی در سفر خود به هلند تصمیم ارسال این جنکنده‌ها را «تاریخی» ارزیابی کرد. 

تحت رهبری مارک روته هلند توافقنامه‌ای برای کمک نظامی دو میلیارد یورویی به اوکراین طی ۱۰ سال امضا کرد.

روز سه‌شنبه همزمان با آغاز به کار خود در راس سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، حمایت از اوکراین را یکی از سه اولویت ماموریت خود اعلام کرد.

مارک روته در اولین کنفرانس مطبوعاتی خود در بروکسل تاکید کرد، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه «باید متوجه شود» که ناتو در حمایت از کی‌یف تسلیم نخواهد شد.

رئیس جمهور اوکراین از شروع به کار او به عنوان دبیرکل ناتو استقبال و هدف کشورش برای پیوستن به ناتو را به او یادآوری کرد. موضوعی که مسکو آن را یک تهدید برای خود تلقی می‌کند.

روته روز سه شنبه تاکید کرد که «جای اوکراین در ناتو است.» اما او باید میان جاه طلبی اوکراین برای پیوستن به ناتو و بی میلی شدید برخی از ۳۲ کشور عضو این پیمان نظامی از جمله ایالات متحده و آلمان، تعادل برقرار کند.

https://akhbar-rooz.com/?p=252116 لينک کوتاه

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x