جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

چین خواهان «اقدامات فوری» شورای امنیت سازمان ملل برای کاهش تنش‌ها در خاورمیانه شد

حملات اخیر اسرائیل به بیروت

چین از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته است تا برای کاهش تنش‌ها در خاورمیانه اقداماتی فوری اتخاذ کند، این درخواست پس از حملات هوایی جدید اسرائیل به لبنان مطرح شده است.

به گزارش رویترز، “فو کونگ”، نماینده دائم چین در سازمان ملل، در یک نشست توجیهی شورای امنیت در روز چهارشنبه، بر لزوم درخواست‌های صریح و بی‌ابهام برای توقف چرخه خشونت در مناقشه اسرائیل و لبنان تاکید کرد. خبرگزاری رسمی شین‌هوا به نقل از فو اعلام کرد: “شورای امنیت مسئولیت اصلی در حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را بر عهده دارد.” وی همچنین اضافه کرد که تمامی طرف‌های درگیر باید به مسیر راه‌حل‌های سیاسی و دیپلماتیک بازگردند.

فو در اظهارات خود هشدار داد که وضعیت کنونی “بر لبه تیغ قرار دارد” و تاکید کرد که هرگونه تاخیر در اقدامات و هرگونه سخنان حمایت‌گرایانه از ادامه ماجراجویی‌های نظامی، پیام اشتباهی ارسال خواهد کرد. وی افزود درگیری‌های گسترده در خاورمیانه هم‌اکنون باعث یک فاجعه انسانی بی‌سابقه شده است، به گونه‌ای که غزه به “جهنم روی زمین” تبدیل شده و بیش از ۱.۲ میلیون نفر در لبنان آواره شده‌اند.

وزارت خارجه چین از تمامی طرف‌های درگیر، به ویژه اسرائیل، خواسته است تا فورا به مهار اوضاع پرداخته و از تشدید بحران جلوگیری کنند. پکن همچنین تاکید کرده است که مخالف هرگونه نقض تمامیت ارضی لبنان است.

نماینده چین در سازمان ملل، فو کونگ، همچنین تاکید کرد شورای امنیت باید به وظایف خود در حفظ صلح و امنیت جهانی پایبند باشد و با بهره‌گیری از ابزارهای دیپلماتیک و سیاسی، شرایط برای بازگشت ثبات به منطقه را فراهم کند.

نماینده چین در سازمان ملل در ادامه سخنان خود گفت: “در شرایطی که بحران خاورمیانه با سرعتی بی‌سابقه در حال گسترش است، هرگونه تاخیر در اقدام می‌تواند پیامدهای جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد. این نه تنها تهدیدی برای صلح و ثبات منطقه است، بلکه به طور مستقیم بر امنیت جهانی تاثیر می‌گذارد.” وی بر لزوم اتخاذ اقدامات فوری و موثر از سوی جامعه بین‌المللی تاکید کرد و از تمامی طرف‌های درگیر خواست تا از اقداماتی که به تشدید درگیری منجر می‌شود، خودداری کنند.

حملات اخیر اسرائیل به بیروت و پاسخ موشکی گسترده ایران، تنش‌ها را به اوج خود رسانده است. در این میان، نگرانی‌های جهانی درباره گسترش درگیری و تأثیرات احتمالی آن بر اقتصاد و بازارهای جهانی، به ویژه در بخش نفت، افزایش یافته است. کارشناسان معتقدند هرگونه تشدید درگیری در خاورمیانه می‌تواند پیامدهای فاجعه‌باری به همراه داشته باشد، به ویژه برای کشورهایی که به واردات نفت از این منطقه وابسته هستند.

تلفات انسانی در این درگیری‌ها به طور روزافزونی بیشتر می شود و بسیاری از مناطق غیرنظامی در لبنان و فلسطین تحت تاثیر حملات هوایی و موشکی قرار گرفته‌اند. سازمان‌های مدافع حقوق بشر و امدادرسانی بین‌المللی از وضعیت بحرانی در غزه و لبنان ابراز نگرانی کرده‌ و خواستار دسترسی فوری به مناطق درگیر برای ارائه کمک‌های بشردوستانه شده‌اند.

دولت اسرائیل اعلام کرده حملات به مواضع حزب‌الله در لبنان تا تامین امنیت ملی خود ادامه خواهد یافت. این در حالی است که ایران و گروه‌های متحد آن هشدار داده‌اند که هرگونه حمله بیشتر، با پاسخی قاطع مواجه خواهد شد.

رویترز به نقل از تحلیلگران می نویسد: رویکرد چین در قبال بحران خاورمیانه، مبتنی بر سیاست‌های سنتی این کشور در حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت کشورها است. این کشور به طور مداوم بر عدم دخالت خارجی و لزوم احترام به حاکمیت ملی تاکید کرده و خواستار راه‌حل‌های سیاسی و مذاکره‌محور برای حل مناقشات شده است.

با توجه به وضعیت کنونی، شورای امنیت سازمان ملل در روزهای آینده با فشار بیشتری برای اقدام به منظور کاهش تنش‌ها در خاورمیانه مواجه خواهد بود.

https://akhbar-rooz.com/?p=252115 لينک کوتاه

1.3 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x