جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

اسرائیل خواستار تخلیه مناطق بیشتری از جنوب لبنان شد

اسرائیل از ساکنان بیش از ۲۰ شهر در جنوب لبنان خواسته است فوراً خانه‌های خود را تخلیه کنند. با این هشدارها، شمار شهرهایی که در جنوب لبنان مشمول دستور تخلیه شدند به ۷۰ شهر افزایش یافت، از جمله پایتخت استانی نبطیه. بر اساس گزارش مقامات لبنانی، بیش از ۱.۲ میلیون لبنانی به دلیل حملات اسرائیل بی‌خانمان شده‌اند و نزدیک به ۲۰۰۰ نفر از آغاز حملات در سال گذشته جان خود را از دست داده‌اند. جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا از حمله اسرائیل به تأسیسات نفتی ایران حمایت می‌کند، گفت: «ما در حال بحث در مورد آن هستیم.»

به گزارش خبرنگاران رویترز از بیروت و اورشلیم، ارتش اسرائیل از ساکنان بیش از ۲۰ شهر در جنوب لبنان خواسته است فوراً خانه‌های خود را تخلیه کنند. این در حالی است که عملیات نظامی اسرائیل در مرزها همچنان ادامه دارد و مواضع حزب‌الله در حومه بیروت هدف قرار گرفته است.

با این هشدارها، شمار شهرهایی که در جنوب لبنان مشمول دستور تخلیه شدند به ۷۰ شهر افزایش یافت، از جمله پایتخت استانی نبطیه. این امر نشان‌دهنده احتمال وقوع عملیات نظامی دیگری توسط اسرائیل علیه گروه مسلح حزب‌الله است که تحت حمایت ایران قرار دارد.

در همین حال، حزب‌الله نیز حملات جدیدی انجام داده و اعلام کرده پایگاه “سخنین” اسرائیل را در خلیج حیفا هدف حملات موشکی خود قرار داده است.

با پیشروی اسرائیل به داخل لبنان، این کشور گزینه‌های خود را برای مقابله با ایران، که روز سه‌شنبه بزرگترین حمله خود علیه اسرائیل را انجام داد، بررسی می‌کند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا از حمله اسرائیل به تأسیسات نفتی ایران حمایت می‌کند، گفت: «ما در حال بحث در مورد آن هستیم.» این اظهارات به افزایش قیمت جهانی نفت کمک کرد و نگرانی معامله‌گران نسبت به احتمال اختلال در عرضه نفت در خاورمیانه را افزایش داد.

بایدن گفت: «امروز هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.» او روز چهارشنبه اعلام کرده بود که از هیچ حمله اسرائیلی به سایت‌های هسته‌ای ایران حمایت نخواهد کرد.

در جلساتی که این هفته در دوحه برگزار شد، کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس سعی کردند درگیری‌های تهران و اسرائیل را بی‌طرفانه دنبال کنند. دو منبع به رویترز گفتند که این کشورها نگران گسترش خشونت‌ها و تهدید احتمالی تأسیسات نفتی خود هستند.

اسرائیل که از نزدیک به یک سال پیش با حماس در قلمرو فلسطینی غزه درگیر است، روز سه‌شنبه نیروهای خود را به جنوب لبنان اعزام کرد. این در حالی است که دو هفته بمباران شدید هوایی منطقه را به درگیری کشانده است. این درگیری همچنین با دخالت ایران خطر کشیده شدن ایالات متحده به مناقشه را افزایش داده است.

اسرائیل می‌گوید عملیات‌هایش در لبنان با هدف بازگشت ده‌ها هزار شهروندش است که به دلیل حملات موشکی حزب‌الله در جریان جنگ غزه از شمال اسرائیل تخلیه شده‌اند.

بر اساس گزارش مقامات لبنانی، بیش از ۱.۲ میلیون لبنانی به دلیل حملات اسرائیل بی‌خانمان شده‌اند و نزدیک به ۲۰۰۰ نفر از آغاز حملات در سال گذشته جان خود را از دست داده‌اند. بیشتر این تلفات در دو هفته اخیر رخ داده است.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که در ۲۴ ساعت گذشته ۲۸ نفر از کارکنان بهداشتی در لبنان کشته شده‌اند. رئیس این سازمان، تدروس آدهانوم، همچنین افزود که محدودیت‌های پروازی باعث شده تا این سازمان نتواند محموله بزرگی از تجهیزات پزشکی و دیگر وسایل را برای لبنان ارسال کند.

ارتش اسرائیل اعلام کرد روز پنج‌شنبه یک سربازش کشته شد. حزب‌الله نیز مدعی شد که ۱۷ سرباز اسرائیلی را در جنوب لبنان کشته است، اما نیروهای اسرائیلی به این ادعا پاسخی ندادند.

آژیرهای هشدار موشکی در شهرهای شمالی اسرائیل به صدا درآمد و مردم را به پناهگاه‌ها فرستاد. در همین حال، حزب‌الله آتش متقابل خود را در مرزهای لبنان و اسرائیل ادامه داد.

ارتش لبنان اعلام کرد دو سربازش در حوادث جداگانه در جنوب لبنان توسط حملات اسرائیل کشته شدند. یکی از این سربازان در حمله به یک پست نظامی و دیگری در حمله به یک مأموریت امداد و نجات با صلیب سرخ لبنان جان باختند.

در حومه جنوبی بیروت که به “ضاحیه” معروف است، چندین انفجار رخ داد. این منطقه که تحت نفوذ حزب‌الله است، هدف حملات شدید اسرائیل قرار گرفت و چند ستون بزرگ دود از آن بلند شد. اسرائیل اعلام کرد روز پنج‌شنبه ۱۵ هدف وابسته به حزب‌الله را در بیروت، از جمله تأسیسات تسلیحاتی و اهداف اطلاعاتی، مورد حمله قرار داده است.

به گزارش خبرنگاران رویترز، یک انفجار مهیب در منطقه بشوره رخ داد که چند صد متر با ساختمان پارلمان فاصله داشت و نزدیک‌ترین حمله اسرائیل به مرکز شهر بود.

یک گروه دفاع مدنی وابسته به حزب‌الله اعلام کرد هفت نفر از اعضای آن از جمله دو امدادگر در حمله به بیروت کشته شدند.

تعدادی از کشورها در حال تخلیه شهروندان خود از بیروت هستند و دولت‌ها در سراسر جهان از اتباع خود می‌خواهند که از منطقه خارج شوند.

https://akhbar-rooz.com/?p=252073 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x