جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

رویترز: علی خامنه ای نسبت به احتمال ترور نصراله به او هشدار داده بود

خبرگزاری رویترز در یک گزارش اختصاصی نوشته است علی خامنه ای رهبر حکومت ایران چند روز قبل از کشته شدن حسن نصراله به او هشدار داده بود از لبنان بگریزد. اکنون، نگرانی‌های عمیقی درباره نفوذ احتمالی اسرائیل در سطوح ارشد دولت ایران وجود دارد. این اطلاعات را سه منبع ایرانی در اختیار رویترز قرار داده‌اند.

در پی حمله به سیستم‌های مخابراتی و دستگاه‌های بی‌سیم حزب‌الله در ۱۷ سپتامبر، خامنه‌ای پیامی را توسط یک فرستاده به نصرالله رساند و از او خواست تا به ایران پناه برد. اطلاعات دریافتی حاکی از این بود که اسرائیل عوامل خود را در میان حزب‌الله قرار داده و در حال برنامه‌ریزی برای ترور نصرالله است. یکی از این منابع که یک مقام ارشد ایرانی است، این موضوع را به رویترز اعلام کرد.

پیام خامنه‌ای به نصرالله

فرستاده خامنه‌ای، فرمانده ارشد سپاه پاسداران، سرتیپ عباس نیلفروشان، بود که در لحظه اصابت بمب‌های اسرائیلی به پناهگاه نصرالله همراه او بود و در این حمله کشته شد.

رویترز نوشته است: خامنه‌ای که از روز شنبه در یک مکان امن در ایران به سر می‌برد، به‌طور مستقیم فرمان شلیک حدود ۲۰۰ موشک به اسرائیل را صادر کرد. به گفته یک مقام ارشد ایرانی، این حمله در واکنش به مرگ نصرالله و نیلفروشان صورت گرفت. سپاه پاسداران نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد این حمله به‌عنوان تلافی مرگ نصرالله و حملات اسرائیل به لبنان انجام شده است. در این بیانیه همچنین به قتل اسماعیل هنیه، رهبر حماس، در تهران اشاره شد، هرچند اسرائیل مسئولیت مرگ هنیه را نپذیرفته است.

هشدارهای امنیتی ایران و عدم واکنش به درخواست‌ها

در پی مرگ نصرالله، رهبر حکومت ایران نسبت به نفوذ احتمالی اسرائیل در سطوح بالای حکومتی و امنیتی این کشور به‌شدت نگران شده است. به گفته یکی از منابع ایرانی، پیامی از خامنه‌ای به نصرالله ارسال شده بود تا برای امنیت خود به ایران برود، اما او این هشدار را نادیده گرفت. پیام دوم نیز از طریق نیلفروشان به نصرالله منتقل شد، اما باز هم نصرالله اصرار بر ماندن در لبنان داشت.

دفتر رسانه‌ای حزب‌الله، وزارت خارجه ایران و دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل که بر آژانس اطلاعات خارجی این کشور (موساد) نظارت می‌کند، به درخواست‌های رویترز برای اظهار نظر در این باره پاسخی ندادند.

نفوذ اسرائیل در صفوف حزب‌الله

ترور نصرالله در پی دو هفته حملات دقیق اسرائیل صورت گرفت که در آنها سایت‌های تسلیحاتی حزب‌الله منهدم، نیمی از شورای رهبری حزب‌الله نابود و فرماندهی نظامی این گروه تضعیف شد. نگرانی ایران از امنیت خامنه‌ای و همچنین از دست رفتن اعتماد در صفوف حزب‌الله و میان مقامات ایرانی، در گفت‌وگوهای ۱۰ منبع برای این گزارش آشکار شده است. این وضعیت می‌تواند عملکرد موثر محور مقاومت ایران از جمله گروه‌های مسلح ضداسرائیلی را پیچیده‌تر کند.

حزب‌الله که با حمایت ایران در دهه ۱۹۸۰ تأسیس شد، همواره قوی‌ترین عضو این اتحاد بوده است. از دست دادن نصرالله و ضعف ساختار فرماندهی حزب‌الله، انتخاب رهبر جدید این گروه را با چالش‌های جدی مواجه کرده است، زیرا نگرانی از نفوذهای احتمالی ادامه دارد.

بررسی و تحقیقات داخلی در ایران

بنابر این گزارش، پس از مرگ نصرالله، مقامات ایرانی به‌طور گسترده‌ای تحقیقات درباره نفوذ احتمالی در صفوف خود را آغاز کردند. این تحقیقات شامل سپاه پاسداران و مقامات امنیتی ارشد می‌شود. یکی از مقامات ارشد ایرانی اعلام کرد که تمرکز این تحقیقات بیشتر بر روی افرادی است که به خارج از کشور سفر کرده‌اند یا اعضای خانواده آنها در خارج از ایران زندگی می‌کنند.

تهران نسبت به برخی از اعضای سپاه که به لبنان سفر کرده بودند، مظنون شده است. نگرانی‌ها زمانی افزایش یافت که یکی از این افراد شروع به پرس‌وجو درباره محل حضور نصرالله و مدت زمانی که در نقاط خاص می‌ماند، کرد. این فرد و چند نفر دیگر در پی زنگ هشدارهایی که در محافل اطلاعاتی ایران به صدا درآمده بود، دستگیر شدند. خانواده این افراد نیز به خارج از ایران منتقل شده‌اند.

بی‌اعتمادی بین ایران و حزب‌الله

ترور نصرالله نه‌تنها باعث از بین رفتن اعتماد میان ایران و حزب‌الله شده، بلکه در داخل هر یک از این گروه‌ها نیز بی‌اعتمادی شدیدی ایجاد کرده است. یکی از مقامات ایرانی گفت: “اعتمادی که همه چیز را به هم متصل می‌کرد، اکنون ناپدید شده است.” یک منبع دیگر که به ساختارهای حکومتی ایران نزدیک است، اظهار کرد علی خامنه ای اکنون به هیچ‌کس اعتماد ندارد.

نفوذ موساد و هشدارهای امنیتی

پیش از ترور نصرالله، زنگ خطرهایی در تهران و حزب‌الله درباره نفوذ موساد به صدا درآمده بود. در ماه ژوئیه، فرمانده حزب‌الله، فؤاد شُکر، در حمله هوایی اسرائیل به یک مکان مخفی در بیروت، زمانی که با یک فرمانده سپاه پاسداران دیدار می‌کرد، کشته شد. چند ساعت بعد، اسماعیل هنیه، رهبر حماس، در تهران ترور شد. برخلاف ترور هنیه، اسرائیل به‌طور علنی مسئولیت کشتن شکر را بر عهده گرفت. نصرالله شکر را به‌عنوان یک چهره کلیدی در تاریخ حزب‌الله و سازنده مهم‌ترین قابلیت‌های این گروه توصیف کرد.

انفجار دستگاه‌های مخابراتی حزب‌الله

پیشنهاد خامنه‌ای به نصرالله برای انتقال به ایران پس از آن ارائه شد که هزاران دستگاه پیجر و بی‌سیم مورد استفاده حزب‌الله در ۱۷ و ۱۸ سپتامبر منفجر شد. این حملات به‌طور گسترده به اسرائیل نسبت داده شد، اگرچه این کشور به‌طور رسمی مسئولیت آن را نپذیرفت.

تحقیقات حزب‌الله برای کشف جاسوسان اسرائیلی

در لبنان، حزب‌الله به‌سرعت تحقیقاتی گسترده برای پاکسازی جاسوسان اسرائیلی از میان خود آغاز کرد و صدها نفر از اعضای خود را پس از انفجار دستگاه‌های مخابراتی مورد بازجویی قرار داد. شیخ نبیل قاووق، یکی از مقامات ارشد حزب‌الله، مسئولیت هدایت این تحقیقات را بر عهده داشت. این تحقیقات به‌سرعت پیش می‌رفت، اما روز بعد از ترور نصرالله، قاووق نیز در حمله هوایی اسرائیل کشته شد.

انتخاب رهبر جدید حزب‌الله

حزب‌الله در حال حاضر در بحران انتخاب رهبر جدید به سر می‌برد. چهار منبع لبنانی اعلام کردند که نگرانی‌ها درباره نفوذهای احتمالی اسرائیل، روند انتخاب رهبر جدید را به‌سختی پیچیده کرده است. منابع نزدیک به حزب‌الله می‌گویند حتی پس از مرگ نصرالله، حزب‌الله از انتخاب رهبر جدید خودداری کرده است تا جانشین او به هدفی برای ترور اسرائیل تبدیل نشود.

https://akhbar-rooz.com/?p=251974 لينک کوتاه

1.8 4 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شیوا بکتاش
شیوا بکتاش
1 روز قبل

این رویترز هم عجب گوشهای تیزی داره. پیام علی به نصرالله را هم شنیده و هم رمزگشایی کرده.
معلوم میشه فقط ما ملت هستیم که از پیغام پسغام ها بیخبریم.
حالا یکی بمن بگه نرخ پیام سازی رویترز چنده شاید یکوقت ما هم خواستیم برای یکی پیام محرمانه بفرستیم.

بهروز
بهروز
1 روز قبل

گویا، اسرائیل بیشتر در اخبار روز نفوذ کرده تا درون جمهوری اسلامی. نیلفروشان فرمانده سپاه قدسِ دائما مستقر در لبنان‌ بود و به همین جهت در زمان کشته شدن در کنار نصراله بود. خامنه‌ای هم فردا در تهران و آشکار در میان هواداران خود نماز خواهد خواند. بگویید بروند و ناکارش کنند.

نیک
نیک
1 روز قبل

“پیامی از خامنه‌ای به نصرالله ارسال شده بود تا برای امنیت خود به ایران برود، اما او این هشدار را نادیده گرفت.” نصرالله حتما گفته اگه میخواهید مثل هنیه ازمن مراقبت کنید ترجیح میدهم بروم هتلی در تل آویو.

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


3
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x