جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

وقتی دبیرکل سازمان ملل «عنصر نامطلوب» می شود

اسرائیل ورود آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، به این کشور را ممنوع کرد. اسرائیل کاتز، وزیر امور خارجه اسرائیل، روز چهارشنبه با انتقاد شدید از گوترش، او را به جانبداری و تعصب علیه اسرائیل متهم کرد و او را «عنطر نامطلوب» نامید. کاتز ادعا کرد که گوترش حمله موشکی ایران به اسرائیل را محکوم نکرده و این موضوع را دلیل تصمیم اسرائیل برای منع ورود او عنوان کرد.

به گزارش روزنامه آلمانی تاتس؛ آنتونیو گوترش، عصر پنج‌شنبه پس از حمله موشکی ایران به اسرائیل، از تمامی طرف‌های درگیر در خاورمیانه درخواست کرد تا از گسترش درگیری جلوگیری کنند. او با انتشار پیامی در پلتفرم X (توییتر سابق) گفت: «من گسترش درگیری در خاورمیانه را که همچنان در حال افزایش است، محکوم می‌کنم. این باید متوقف شود. ما کاملاً به یک آتش‌بس نیاز داریم.»

این اظهارات گوترش، واکنش تند اسرائیل کاتز را برانگیخت. او مدعی شد که گوترش نه تنها حملات موشکی ایران را به وضوح محکوم نکرده است، بلکه در گذشته نیز کشتار انجام شده توسط حماس در جنوب اسرائیل در تاریخ ۷ اکتبر سال گذشته را محکوم نکرده و هیچ تلاشی برای اعلام حماس به عنوان یک سازمان تروریستی انجام نداده است.

از زمان حمله حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر سال گذشته و پس از آن عملیات نظامی اسرائیل در غزه، آنتونیو گوترش بارها خواستار آتش‌بس شده بود. در دسامبر ۲۰۲۳، گوترش از حق ویژه خود به عنوان دبیرکل سازمان ملل استفاده کرد و جلسه‌ای مستقل در شورای امنیت برگزار کرد. در این جلسه، او به شدت کشتار حماس را محکوم کرد، اما در عین حال تأکید کرد که باید از وقوع یک فاجعه انسانی در غزه جلوگیری شود.

در ماه ژانویه، گوترش از کشورهای عضو سازمان ملل خواست که به آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (UNRWA) کمک مالی بیشتری ارائه دهند. این درخواست او با واکنش‌های متفاوتی روبرو شد، زیرا سازمان آنروا به شدت مورد انتقاد قرار گرفته بود. گفته می‌شد که برخی از کارکنان این سازمان در حمله حماس به اسرائیل دخالت داشته‌اند.

در ماه فوریه، گوترش اسرائیل را به نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه در اقدامات خود در غزه متهم کرد. او تأکید کرد که اسرائیل باید حفاظت از غیرنظامیان و تأمین نیازهای اولیه آنها را تضمین کند. در ماه سپتامبر نیز، گوترش با اشاره به اوضاع در غزه گفت: «هرگز چنین سطحی از مرگ و ویرانی را ندیده‌ام.»

این اظهارات گوترش موجب خشم دولت اسرائیل شد. کاتز و دیگر مقامات اسرائیلی گوترش را متهم می‌کنند که در ارزیابی‌های خود از وضعیت خاورمیانه به شدت جانبدارانه عمل کرده و دیدگاه‌هایی به نفع فلسطینیان و مخالف با سیاست‌های اسرائیل اتخاذ کرده است.

در حالی که گوترش بارها از اقدامات حماس انتقاد کرده است، او به دلیل حمایت‌هایش از فلسطینیان و درخواست برای آتش‌بس در مناطق جنگی مورد انتقاد اسرائیل قرار گرفته است. مقامات اسرائیلی معتقدند که گوترش در اظهارات خود توجه کافی به حملات و تهدیدات امنیتی که از سوی گروه‌های مسلح همچون حماس و ایران متوجه اسرائیل است، نکرده و بیشتر بر مسائل انسانی و بحران‌های ناشی از درگیری‌ها در غزه تأکید داشته است.

این اولین باری نیست که یک دبیرکل سازمان ملل متحد با انتقادات و مخالفت‌های شدید از سوی یکی از کشورهای عضو این سازمان مواجه می‌شود. با این حال، اقدام اسرائیل در منع ورود گوترش به کشور خود، یک گام غیرمعمول و بی‌سابقه در روابط بین‌الملل است. این اقدام می‌تواند تأثیرات گسترده‌ای بر روابط اسرائیل و سازمان ملل و همچنین وضعیت خاورمیانه داشته باشد.

https://akhbar-rooz.com/?p=251947 لينک کوتاه

2.6 5 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شیوا بکتاش
شیوا بکتاش
1 روز قبل

من سیاستمدار نیستم. ولی گمان میکنم این آقای دبیرکل سازمان ملل انسان آزاده و حق طلبی است و زیر بار کار ناحق نمیرود. برای همین قلدرهای جهانی ازش دل خوشی ندارند.
متاسفم که چین و روسیه چنان در کارخود گرفتار آمده اند که کوچکترین واکنشی ندارند. دل خوشی از این دو ندارم ولی لازم است در برابر قلدر یکی هموزنش باشد تا باز دارندگی بوجود آید.هند و فرانسه و برزیل هم رفته اند گل بچینند. لابد فردا همین ها هستند که دبیرکل سازمان ملل هم برای خودشان تعیین میکنند تا مطابق سلیقه باشد.

مازیار
مازیار
1 روز قبل

گوترش بایستی پیشنهاد محمود عباس مبنی بر بیرون نمودن اسرائیل از سازمان ملل را به جد دنبال نموده و در مجمع عمومی به رای گذارد و این غده سرطانی وخیم را از سازمان ملل بیرون نماید. کارکرد سران جنایتکار اسرائیل در صد سال گذشته، بویژه در ۱۲ ماه گذشته، نشان می دهد که آنها دژخیم ترین، خون خوارترین، زشت خوترین و وحشی ترین موجوداتی می باشند که تا کنون در دنیا ظاهر شدند. از قضا موضعگیریهای گوترش از موضعگیریهای برخی گروه های با اصطلاح چپ (یا به گفته شاملو آنهائیکه “به خود تهمت چپ بودن” بستند) در جامعه ایران به مراتب منصفانه تر می باشد. چه کسی سراغ دارد که هیتلر در طی یک سال بیش از ۳۰ هزار زن و کودک را در برابر چشم جهانیان اینچنین بی رحمانه در دل شب به خاک و خون کشانده باشد. در شگفتم این مدعیان چپ در جامعه ما با چه معیاری این نوع قتل عامهای بی سابقه را توجیه نموده و حتی بی شرمانه از آن حمایت می نمایند؟!

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x