جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

جمهوری اسلامی می گوید انتقام گرفته و تمام شده و اسرائیل می گوید پاسخی سخت خواهد داد

جمهوری اسلامی ایران از پایان حمله موشکی خود به اسرائیل خبر داده و تأکید کرده این عملیات، که بزرگترین حمله نظامی ایران علیه اسرائیل تا به امروز بوده است، تنها به شرط عدم پاسخ اسرائیل به پایان رسیده است. این در حالی است که اسرائیل و ایالات متحده وعده دادند پاسخ‌های سنگینی به تهران بدهند. نتانیاهو گفته است: "ایران اشتباه بزرگی کرد و بهای آن را خواهد پرداخت." ایالات متحده قول داده که در کنار اسرائیل بایستد و گفت ایران به خاطر حمله روز سه‌شنبه با "پیامدهای شدید" روبرو خواهد شد

جمهوری اسلامی ایران از پایان حمله موشکی خود به اسرائیل خبر داده و تأکید کرده این عملیات، که بزرگترین حمله نظامی ایران علیه اسرائیل تا به امروز بوده است، تنها به شرط عدم پاسخ اسرائیل به پایان رسیده است. این در حالی است که اسرائیل و ایالات متحده وعده دادند پاسخ‌های سنگینی به تهران بدهند و نگرانی‌ها در مورد احتمال گسترش درگیری به منطقه بیشتر شده است.

جمهوری اسلامی با توصیف حمله روز سه‌شنبه خود به اسرائیل به عنوان یک اقدام دفاعی، هدف خود را تنها تأسیسات نظامی اسرائیل اعلام کرد. خبرگزاری دولتی ایران گزارش داد که در این حمله، سه پایگاه نظامی اسرائیلی هدف قرار گرفته‌اند.

تهران این حمله را واکنشی به ترور فرماندهان نظامی توسط اسرائیل و اقدامات تجاوزکارانه علیه حزب‌الله در لبنان و همچنین در نوار غزه اعلام کرد. عباس عراقچی، وزیر خارجه ایران، در یک پست در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: “اقدام ما پایان یافته است، مگر اینکه رژیم اسرائیل تصمیم به دعوت برای واکنش بیشتر بگیرد. در آن صورت، پاسخ ما قوی‌تر و قدرتمندتر خواهد بود.”

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل اما وعده داد که به این حمله پاسخ خواهد داد. او در بیانیه‌ای در جلسه اضطراری کابینه امنیتی اسرائیل گفت: “ایران امشب اشتباه بزرگی کرد و بهای آن را خواهد پرداخت.”

ایالات متحده قول داده که در کنار اسرائیل بایستد و گفته ایران به خاطر حمله روز سه‌شنبه با “پیامدهای شدید” روبرو خواهد شد. لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، در گفتگو با یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، اعلام کرد واشنگتن “آماده” است تا از منافع خود در خاورمیانه دفاع کند. پنتاگون در بیانیه‌ای اعلام کرد ناوگان نیروی دریایی آمریکا در واکنش به موشک‌های ایرانی به سمت اسرائیل، حدود دوازده موشک رهگیر شلیک کرده است.

بریتانیا اعلام کرده در تلاش‌ها برای جلوگیری از تشدید بیشتر تنش‌ها در خاورمیانه مشارکت کرده، اما توضیحات بیشتری در این باره ارائه نداده است.

در حمله روز سه‌شنبه، جمهوری اسلامی برای اولین بار از موشک‌های هایپرسونیک فاتح استفاده کرد که به گفته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ۹۰ درصد موشک‌ها به اهداف خود در اسرائیل برخورد کردند. ستاد کل نیروهای مسلح ایران اعلام کرد هرگونه پاسخ اسرائیل با “ویرانی گسترده” زیرساخت‌های اسرائیل مواجه خواهد شد. این ستاد همچنین هشدار داد دارایی‌های منطقه‌ای هر یک از متحدان اسرائیل که در درگیری مشارکت کنند، هدف قرار خواهند گرفت.

نگرانی‌ها درباره احتمال گسترش جنگ به منطقه، به‌ویژه با تشدید حملات اسرائیل در لبنان در دو هفته اخیر، افزایش یافته است. اسرائیل در این مدت یک عملیات زمینی را در لبنان آغاز کرده، در حالی که جنگ در نوار غزه بیش از یک سال است که ادامه دارد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، حمایت کامل آمریکا از اسرائیل را اعلام کرده و حمله ایران را “غیر مؤثر” توصیف کرد. کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، نیز از موضع بایدن حمایت کرده و تأکید کرد ایالات متحده در برابر ایران از منافع خود دفاع خواهد کرد. سفیر اسرائیل در سازمان ملل، دنی دانون، در بیانیه‌ای به خبرنگاران گفت: “ما اقدام خواهیم کرد. ایران به زودی عواقب اقدامات خود را احساس خواهد کرد. پاسخ ما دردناک خواهد بود.”

کاخ سفید هم وعده داد که ایران با “عواقب شدیدی” روبرو خواهد شد و جیک سالیوان، سخنگوی کاخ سفید، در یک نشست خبری در واشنگتن اعلام کرد ایالات متحده با اسرائیل همکاری خواهد کرد تا این عواقب تحقق یابند. او اما توضیح نداد که این عواقب چه خواهد بود.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، نیز در بیانیه‌ای به شدت حملات جدید ایران به اسرائیل را محکوم کرد و اعلام کرد فرانسه در نشانه‌ای از تعهد خود به امنیت اسرائیل، منابع نظامی خود در خاورمیانه را در روز چهارشنبه بسیج کرده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی این درگیری در منطقه جلسه‌ای را برای روز چهارشنبه برنامه‌ریزی کرده و اتحادیه اروپا نیز خواستار آتش‌بس فوری شده است.

با وجود درخواست‌های سازمان ملل، ایالات متحده و اتحادیه اروپا برای آتش‌بس، نبرد میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان همچنان ادامه دارد. در چهارچوب این درگیری‌ها، ارتش اسرائیل روز چهارشنبه بمباران حومه جنوبی بیروت، پایگاه‌های حزب‌الله، گروه شبه‌نظامی تحت حمایت ایران را ادامه داد. حداقل دوازده حمله هوایی علیه اهداف منتسب به حزب‌الله در این منطقه انجام شده و ستون‌های بزرگی از دود از قسمت‌های مختلف این حومه به هوا برخاستند. ارتش اسرائیل همچنین دستورات جدیدی برای تخلیه این مناطق صادر کرده که به‌طور عمده پس از روزها حملات سنگین تخلیه شده بودند.

حزب‌الله در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای اسرائیلی را که در ساعات اولیه روز چهارشنبه به دنبال نفوذ به شهر عدیسه در جنوب لبنان بودند، شناسایی و وادار به عقب‌نشینی کرده است.

https://akhbar-rooz.com/?p=251917 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x