شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳

شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳

با حمایت آمریکا، تانک های اسرائیلی به طور «محدود و هدفمند» به جنوب لبنان حمله کردند

در پی گزارش‌ها از تجمع تانک‌های اسرائیلی در نزدیکی مرز لبنان و آتشبار شدید توپخانه، اسرائیل اعلام کرد که عملیاتی نظامی را در خاک لبنان شروع کرده‌ است. بمباران گسترده لبنان همچنان ادامه دارد. وزارت بهداشت لبنان از کشته شدن دستکم ۹۲ تن و زخمی شدن ۱۷۲ نفر دیگر در حملات اسرائیل به مناطق مختلف این کشور در روز دوشنبه خبر داده است. اسرائيل در سوريه نيز 3 نفر را کشت و 9 نفر را زخمی کرد. شورای امنیت ملی کاخ سفید روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای از «حق» اسرائيل دفاع و اعلام کرد عملیات زمینی ارتش اسرائیل علیه مواضع گروه حزب‌الله در خاک لبنان «در راستای حق اسرائیل برای دفاع از شهروندانش و بازگرداندن امن غیرنظامیان به خانه‌هایشان است»

در پی گزارش‌ها از تجمع تانک‌های اسرائیلی در نزدیکی مرز لبنان و آتشبار شدید توپخانه، اسرائیل اعلام کرد عملیاتی نظامی را در خاک لبنان شروع کرده‌ است.

ارتش اسرائیل شامگاه ۳۰ سپتامبر (۹ مهر) اعلام کرد که با نیروهای زمینی خود حملات «محدود، محلی و هدفمندی» را علیه حزب‌الله در منطقه مرزی جنوب لبنان آغاز کرده است.

این نهاد نظامی گفته است این اهداف در روستاهای نزدیک مرز واقع شده‌اند و «تهدیدی فوری» برای شهرک‌های شمالی اسرائیل محسوب می‌شوند.

در بیانیه ارتش اسرائیل آمده که نیروی هوایی و توپخانه با حملات دقیق به اهداف نظامی از نیروهای زمینی پشتیبانی می‌کنند.

به گفته مقامات نظامی اسرائیل، این عملیات «در راستای تصمیمات مقامات سیاسی کشور» تصویب و اجرا شده است.

این در حالی است که حملات هوایی اسرائیل به ضاحیه بیروت دوشنبه شب و بامداد سه‌شنبه ادامه یافت. ارتش اسرائیل گفته است که «انبارهای موشکی حزب‌الله» را در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بیروت هدف قرار داده است.

همزمان وزارت بهداشت لبنان از کشته شدن دستکم ۹۲ تن و زخمی شدن ۱۷۲ نفر دیگر در حملات اسرائیل به مناطق مختلف این کشور در روز دوشنبه خبر داده است.

ارتش اسرائیل اعلام کرد ۱۰ فروند راکت را که صبح سه‌شنبه از سمت لبنان به سمت شهرک‌های متولا و آویویم در شمال این کشور شلیک شده‌اند، رهگیری کرده است.

بنابر بیانیه منتشره، برخی از این پرتابه‌ها ساقط شده و برخی دیگر نیز در نواحی خالی از سکنه فرود آمدند.

خبر رهگیری راکت‌ها پس از آن صورت می‌گیرد که حزب‌الله اعلام کرد نیروهای اسرائیلی را در متولا هدف آتش توپخانه قرار داده است.

ارتش اسرائیل همچنین گفته است که نیروهایش یک فروند پهپاد را بر فراز دریای مدیترانه سرنگون کرد‌ه‌اند.

خبرگزاری رسمی سوریه، سانا، اعلام کرد حملات هوایی شب گذشته اسرائیل به نقاطی از دمشق ۳ کشته، ۹ زخمی و خسارات مادی «قابل توجه» به جا گذاشته است.

بنابر این گزارش، حملات در ساعت ۵ بامداد به وقت محلی رخ داده و جنگنده‌های اسرائیل از سمت جولان مواضعی را در پایتخت سوریه هدف گرفتند.

مقامات نظامی سوریه گفته‌اند که پدافند هوایی در سه نوبت به «موشک‌ها و پهپاد‌های متجاوز» پاسخ داده است.

گفته شده است این حملات هوایی علیه مناطقی در منطقه المزه، در نزدیکی فرودگاه دمشق، رخ داده است.

مقامات اسرائیل تا کنون درباره این حملات اظهار نظری نکرده‌اند.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا در تماسی تلفنی با با یوآو گالانت وزیر دفاع اسرائیل با حمایت از عملیات نظامی این کشور در جنوب لبنان برای «برچیدن زیرساخت‌های حمله در امتداد مرز»، گفت: «این امری لازم است تا اطمینان حاصل شود حزب‌الله لبنان نمی‌تواند حملاتی به سبک هفتم اکتبر علیه شهرک‌های شمالی اسرائیل انجام دهد».

رئیس پنتاگون اضافه کرد: «در صورتی که ایران حمله نظامی مستقیم به اسرائیل را انتخاب کند، این امر عواقبی جدی را برایش به همراه خواهد داشت.»

آستین همچنین با اشاره به موضع کاخ سفید در خصوص تضمین امنیت غیرنظامیان در هر دو طرف مرز، رسیدن به «یک قطعنامه دیپلماتیک» را برای پایان دادن به درگیری‌ها ضروری عنوان کرد.

پیش از این اظهارات، شورای امنیت ملی کاخ سفید روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرده بود عملیات زمینی ارتش اسرائیل علیه مواضع گروه حزب‌الله در خاک لبنان «در راستای حق اسرائیل برای دفاع از شهروندانش و بازگرداندن امن غیرنظامیان به خانه‌هایشان است.»

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت: «ما از حق اسرائیل برای دفاع از خود در برابر حزب‌الله و همه گروه‌های تروریستی مورد حمایت ایران حمایت می‌کنیم.»

این مقام ایالات متحده با اشاره به نگرانی واشنگتن مبنی بر گرفتار شدن اسرائیل در لبنان و یا گسترش عملیات نظامی اضافه کرد: «البته ما می‌دانیم که در حال حاضر گسترش ماموریت می‌تواند یک خطر باشد و در این خصوص به گفتگو با مقامات اسرائیل ادامه خواهیم داد.»

در این بیانیه آمده است: «در نهایت، یک قطعنامه دیپلماتیک تنها راه دستیابی به ثبات و امنیت پایدار در سراسر مرز اسرائیل و لبنان است.»

https://akhbar-rooz.com/?p=251842 لينک کوتاه

2.2 5 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x