دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

نامه‌ی ۳۱ تشکل دانشجویی درخصوص لغو احکام انضباطی و حق تشکل یابی

۳۱ تشکل دانشجویی در نامه به دکتر سیمایی صراف وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دکتر ظفرمندی وزیر بهداشت، در مان و آموزش پزشکی، نوشته اند:

با عنایت به گذشت دو سال از اعتراضات سال ١۴٠١ و حضور فعال دانشگاه و جامعه دانشگاهی در این رخداد تاریخی، متأسفانه دانشگاه با برخوردهای نادرستی از سوی مسئولین امر مواجه شده است و همانگونه که مستحضر هستید، برخوردهای غیرقانونی و خارج از حدود شأن دانشگاه موجب تحمیل رنج به بسیاری از دانشجویان شده است.

امروز در شرایطی این نامه را می‌نویسیم که بعضی از دانشجویان زندانی‌اند، بعضی در انتظار اجرای حکم زندان‌اند، برخی ستاره دارند (که لغو این احکام و توقف این رویه‌ها یکی از مهم ترین مطالبات بدنه دانشجویی‌ست و پیگیری آن توسط وزرا ضروری است.) برخی از دانشگاه اخراج شده‌اند، عده‌ای در معرض اخراج آموزشی‌اند و بسیاری هم با حکم کمیته‌های انضباطی محروم از تحصیل اند؛ و این امر نشان می‌دهد که دانشگاه نه تنها برای فعالیت دانشجویی بلکه برای زیست روزمره دانشجویان نیز با محدودیت و اختلال مواجه شده است.

همزمان با تداوم اعتراضات دانشجویی در پاییز ١۴٠١، وزارتین علوم و بهداشت در آذر ماه اقدام به تصویب ناگهانی شیوه­‌نامه جدیدی نمودند که متصف به ایرادات حقوقی بسیاری است. شیوه‌نامه عاجل و هدفمند ١۴٠١ که مورد انتقادات بسیاری از سوی جامعه دانشگاهی و حقوقی قرار گرفته است و حتی در شیوه نامه ۱۴۰۳ نیز همچنان برخی از نقدهای پیشین برطرف نشده و هنوز برخی ابهامات حقوقی باقی مانده است که شخص وزیر محترم علوم نیز به عنوان استاد حقوق به آن واقف هستند.

اما آنچه که بیشتر از شیوه­‌نامه در ١۴٠١ و دو سال پس از آن موجب آزردگی دانشگاه و دانشگاهیان شده است، برخوردهای غیرقانونی با دانشجویان است. برخوردهایی که در ظاهر مستند به شیوه‌­نامه هستند اقدامات غیرقانونی شوراهای انضباطی دانشگاه‌­ها از جمله رسیدگی غیرحضوری بدون ابلاغ به دانشجو، عدم ابلاغ احکام، ابلاغ تلفنی و استنکاف از تسلیم رای کمیته به دانشجو، رعایت نکردن مواعد زمانی مصرح در شیوه‌­نامه، خروج از بی­طرفی کمیته‌ها، استناد به گزارشات حراست بدون اتکا به دلیل و مدرک، منع تسهیلات رفاهی پیش از قطعیت احکام و مواردی از این دست، همه و همه چهره دانشگاه را مکدر نموده و باعث ناامیدی و خشم جمع کثیری از دانشجویان و اساتید از وضع موجود می‌باشد.

لذا انتظار می­رود در نخستین اقدامات خود و در حداقلی­‌ترین تغییرات ممکن، چهره دانشگاه را به وضع سابق اعاده نمایید. در ادامه به تشریح پیشنهاد و مطالبه قطعی خود از شما به عنوان وزیران متولی امر دانشگاه خواهیم پرداخت:

۱. لغو اثر از احکام انضباطی

لغو اثر از احکام انضباطی به معنای کأن لم یکن شدن تمامی اثرات ناشی از احکام انضباطی است که زیست دانشجویی و اجتماعی دانشجویان را در مخاطره قرارداده که عبارت است از؛ احتساب سنوات ناشی از تعلیق از تحصیل دانشجویان، محرومیت از تسهیلات رفاهی، سوابق درج شده در پرونده انضباطی دانشجویان و تمامی موارد مشابه که در اثر صدور احکام من غیر حق بر دانشجویان تحمیل شده است. بدیهی است با لغو اثر از احکام انضباطی، تمامی حقوق تضییع شده دانشجویان به عنوان حق مکتسب ایشان قابلیت استیفا دارد و دانشجویانی که حتی مدت محکومیت خود را گذرانده‌­اند نیز مشمول لغو اثر از احکام انضباطی خواهند شد.

با آگاهی به اینکه لغو اثر از تمامی احکام صادره در دوسال گذشته به لحاظ اجرایی و حقوقی امکان­پذیر نمی­باشد، بدین جهت احکام مشمول لغو اثر ذیل ماده ١٠٣ شیوه‌­نامه اجرایی آیین‌­نامه انضباطی دانشجویان مصوب ١۴٠٣ را می‌­توان به شش دسته تقسیم نمود:

الف. احکام صادره‌­ای که (اعم از قطعی، غیر قطعی و اجرایی شده و اجرا نشده) منشأ صدور آن اعتراضات جنبش زن، زندگی، آزادی در سال ١۴٠١ می­‌باشد.

ب. احکام صادره برعلیه دانشجویانی که اعتراضات صنفی مربوط به صنف دانشجویی داشته‌­اند.

پ. کلیه احکام صادره که منشا صدور آن­ها فضای مجازی (اعم از شخصی و جمعی) بوده است.

ت.احکامی که منشا صدورش تجسس در حریم خصوصی دانشجویان بوده است.

ث. کلیه احکام صادره در خصوص ضوابط پوشش ابلاغی وزارتین به جهت فقدان ادله مشروع الحصول و خارج از صلاحیت رسیدگی کمیته‌­های انضباطی دانشگاه‌­ها

ج. احکامی که فعالین تشکل ها من جمله انجمن های دانشجویی و شوراهای نصفی بابت فعالیت دریافت کرده‌اند.

در ادامه نیز به جهت صیانت از حقوق دانشجویانی که خارج از شش بند فوق محکوم به تحمل تنبیه­های انضباطی ناعادلانه شده­اند می­بایست ساز و کاری تبیین و تعیین شود که بر اساس آن دانشجویان مزبور بتوانند اعاده رسیدگی به پرونده خود را از شورای انضباطی دانشگاه محل تحصیل درخواست نمایند.

فلذا با توجه به اختیارات اجرایی وزارتین محترم، صدور دستور مقتضی در این خصوص مورد انتظار است.

۲. تأکید بر حق تشکل‌یابی و تسهیل فعالیت­‌های مدنی

در راستای تحقق جامعه مدنی پویا و دستیابی به اهداف مطلوب جامعه بالاخص جامعه دانشگاهی کشور، حق تشکل­یابی و فراهم نمودن شرایط کنش­گری مسالمت آمیز که از حقوق به رسمیت شناخته شده ملت در اصل بیست و ششم قانون اساسی می­باشد امری ضروری و غیرقابل چشم­ پوشی است. اما متاسفانه آنچه که به فراموشی کامل سپرده شده آزادی بیان و احیای حقوق ملت در راستای اجرای قانون اساسی مستقر و مجری است.

به همین منظور انجمن­ها و تشکل­های صنفی، علمی و سیاسی در طول سال­‌های اخیر همواره آماج سرکوب­های مداوم و مکرر مسئولین دانشگاه­ها بوده‌­اند. به گونه­‌ای که بعضی از تشکل­‌های امضا کننده این نامه در سال‌های گذشته تعلیق و یا لغو مجوز شدند. عمده اقدامات سرکوبگرانه علیه این تشکل­ها اعم از صنفی و سیاسی و علمی در برخی موارد از طریق برخوردهای قانونی مبتنی بر پرونده­سازی و تفسیرهای ناروا از مقررات و در برخی از موارد از طریق ایجاد موانع اداری در مسیر تداوم تشکل­ها از راه عدم اعطای مجوز برگزاری انتخابات، رد صلاحیت گسترده داوطلبین حضور در هسته­ های تشکلی ( فی­ المثل رد صلاحیت گسترده داوطلبین شوراهای صنفی، تغییر آیین­نامه شوراهای صنفی، اعمال محدودیت­های فلج کننده و سلب استقلال شوراها در دقایق مختلف تصمیم­گیری و اقدامات)، ایجاد ساختار پیچیده اداری واهی و غیرلازم و همچنین تهدیدهای مکرر شفاهی و تشکیل پرونده­های انضباطی مبتنی بر پرونده­سازی ناروا علیه فعالین این تشکل­ها بوده است. بدیهی است با مقاومت بخش بزرگی از دانشجویان مسئولین مذکور به تمام اهداف خود نرسیدند اما توانستند ضربه‌­ای مهلک بر پیکره دانشگاه وارد آورند. ایشان از طریق ایجاد فضای رعب به همراه پرونده سازی­ های مکرر علیه تشکل­‌ها و فعالین تشکل­ها توانستند تعداد قابل توجهی از تشکل­‌ها را به انحلال، لغو مجوز و تعلیق فعالیت کشانده و پویایی دانشگاه را به تیرگی تبدیل کنند. لذا با تفاصیل و تفاسیر فوق، از شما به عنوان متولی امر دانشگاه انتظار می‌­رود در کوتاه­ترین زمان ممکن وضعیت تشکل­های دانشجویی را مدنظر قرارداده و در اقدامی عاجل و اساسی توأم با همفکری و همکاری تشکل­ ها و فعالین دانشجویی، موجبات و مقدمات پویایی و حرکت مجدد، بازگشایی و تاسیس تشکل­ های دانشجویی منتقد، مستقل و حامی حقوق دانشجویان را فراهم نمایید.

امضا کنندگان ذیل در راستای مطالبه به حق حقوق تضییع شده دانشجویان و صرفا تحت دو بند فوق درخواست صدور دستور مقتضی از سوی وزارتین محترم دارند. ضمنا لازم به ذکر است هرگونه تغییرات ماهوی که موجب کاهش خواسته، تضییع مکرر حقوق دانشجویان یا تحمیل هر نوع امر ایجابی از قبیل تودیع تعهد، ابراز پشیمانی و … در راستای اجرای بندهای این نامه شود به هیچ عنوان مورد تأیید امضا کنندگان این نامه نمی‌­باشد.

اسامی امضا کنندگان:

انجمن‌های اسلامی:

۱.‌ انجمن رویش دانشجویان دانشگاه علم و صنعت

۲. انجمن دانشجویان ترقی‌خواه دانشگاه امیرکبیر (پلی‌تکنیک)

۳. شورای عمومی انجمن منحله فرهنگ و تمدن دانشگاه نوشیروانی بابل

۴. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز

۵. مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر

۶. شورای عمومی انجمن آزاداندیش دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی

۷. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی

۸. مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه الزهرا

۹. انجمن اسلامی دانشجویان آزادی‌خواه دانشگاه شهید بهشتی

۱۰. شورای عمومی انجمن اسلامی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران

۱۱. شورای عمومی انجمن اسلامی پیشرو دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس

۱۲. انجمن آرمان دانشجویان دانشگاه علم و صنعت

۱۳. انجمن اسلامی دانشجویان علوم پزشکی شیراز

شوراهای صنفی:

۱۴.  شورای صنفی مرکزی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی

۱۵. شورای صنفی مرکزی دانشجویان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی

انجمن‌های علمی و کانون‌ها:

۱۶.  انجمن علمی دانشجویی جامعه‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی

۱۷. انجمن علمی دانشجویی جامعه‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس

۱۸. انجمن علمی دانشجویان سیاست‌گذاری اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی

۱۹. کانون ادبی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران

۲۰. انجمن علمی مطالعات شهری دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران

۲۱. انجمن‌ علمی مهندسی صنایع دانشگاه نوشیروانی بابل

۲۲. انجمن علمی مهندسی مکانیک دانشگاه نوشیروانی بابل 

۲۳. انجمن‌ علمی بین رشته‌ای نجوم دانشگاه نوشیروانی بابل

۲۴. انجمن‌ علمی بین رشته‌ای خودرو دانشگاه نوشیروانی بابل

۲۵. کانون خیریه‌ی مرحوم نوشیروانی

۲۶. کانون فیلم و تئاتر دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل 

۲۷. کانون شعروادب دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل

۲۸. کانون کتاب و اندیشه دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل

۲۹. آیفارمز (Iran pharmacy students) شیراز

۳۰. دفتر مطالعات راهبردی دارویی شیراز

۳۱. دفتر توسعه آموزش داروسازی شیراز

https://akhbar-rooz.com/?p=251778 لينک کوتاه

2 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x