دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

تلفات توفند هلین در ایالت‌های جنوبی آمریکا از ۹۰ تن گذشت

تحریب راه‌ها در فلوریدا

تبعات ویرانگر و مرگبار توفند سهمگین «هلین» در چندین ایالت آمریکا همچنان ادامه دارد و روز یکشنبه، هشتم مهرماه، آمار تلفات آن از ۹۰ تن فراتر رفت.

این در حالی‌ است که تنها یک ناحیه در کارولینای شمالی، شاهد کشته‌ شدن دست‌کم ۳۰ تن بوده و مأموران امدادی همچنان برای رسیدن به بخش‌هایی از مناطق مصیبت‌زده در نواحی جنوبی کشور، با دشواری مواجه هستند.

باد و باران بسیار شدید شهرها و روستاها را در بخش‌هایی از فلوریدا، جورجیا، کارولینای شمالی، کارولینای جنوبی و تنسی در بر گرفت و منجر به تخریب خانه‌ها، آب‌گرفتگی راه‌ها و قطع برق میلیون‌ها مشترک شد.

بر اساس تازه‌ترین آمارها، دست‌کم ۹۳ تن قربانی این شرایط بد آب‌ و هوایی شده‌اند: ۳۷ تن در کارولینای شمالی، ۲۵ تن در کارولینای جنوبی، ۱۷ نفر در جورجیا، ۱۱ تن در فلوریدا، دو نفر در تنسی و یک تن هم در ویرجینیا.

بخش‌های غربی کارولینای شمالی، همچنان در وضعیت هشدار بروز سیل، ناشی از شکستن احتمالی سدها قرار دارند.

در حالی‌ که نهادهای هواشناسی انتظار دارند شرایط آب‌ و هوایی تا سه‌شنبه بهتر شود، همچنان برق بیش از دو میلیون خانه قطع است. یکی از مقام‌های وزارت انرژی ایالات متحده، با اشاره به تلاش شبانه‌روزی مأموران برای اتصال مجدد برق مشترکان، تأکید کرده که این موضوع، «مشکلی پیچیده و گسترده» بوده و ممکن است برطرف‌ کردندش چند روز زمان ببرد.

هزاران نفر هم ناچار به پناه بردن به چادرها و پناه‌گاه‌های موقت صلیب سرخ شده‌اند.

توفند سهمگین و درجه چهار هلین با بادهایی که سرعتشان به ۲۲۵ کیلومتر در ساعت هم می‌رسید، با سواحل شمالی خلیج فلوریدا برخورد کرد. گرچه حالا از شدت آن کاسته شده، اما ویرانی و آشفتگی فراوانی به جا گذاشته است.

کارولینای شمالی شاهد بدترین سیلاب‌ها بود. به گفته روی کوپر فرماندار این ایالت، با توجه به آسیب‌دیدگی شدید یا آب‌گرفتگی راه‌ها در بخش‌هایی از مناطق آسیب‌دیده، نیروهای امدادی ناچار شده‌اند آب، مواد غذایی و دارو را با هلیکوپتر به دست ساکنان برسانند.

صدها جاده از جمله چهار شاهراه اصلی بین ایالت‌های کارولینای شمالی و تنسی همچنان مسدودند و چندین پل هم بر اثر سیلاب از بین رفته‌اند. در هر یک از ایالت‌های کارولینای شمالی، کارولینای جنوبی و جورجیا، دست‌کم یکصد جاده همچنان غیر قابل استفاده‌اند.

در این میان و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نحوه واکنش به این پدیده فاجعه‌بار رنگ و بوی سیاسی هم به‌خود گرفته‌ است.

جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده، و دو نامزد انتخابات یعنی کامالا هریس و دونالد ترامپ، همگی از برنامه‌هایی برای بازدید از مناطق آسیب‌دیده خبر داده‌اند؛ بخصوص که برخی از این مناطق در ایالت‌های کلیدی و سرنوشت‌ساز برای انتخابات واقع شده‌اند.

جو بایدن که تخصیص کمک‌های فدرال به ایالت‌های آسیب‌دیده را تصویب کرده، تأیید کرده که در همین هفته از مناطق فاجعه‌دیده بازدید خواهد کرد.

کامالا هریس معاون جو بایدن و نامزد حزب دموکرات در انتخابات ماه آینده هم اعلام کرده که به این مناطق سفر خواهد کرد. او که یکشنبه‌شب در جریان یک کارزار انتخاباتی در لاس‌وگاس، بر حمایت کامل از مردم مناطق آسیب‌دیده و کمک به بازسازی این مناطق تأکید کرده‌ بود، با نیمه‌کاره گذاشتن برنامه‌های انتخاباتی‌اش در نوادا، به واشینگتن باز می‌گردد تا از سوی مقام‌های فدرال، در جریان آخرین وضعیت مناطق آسیب‌دیده قرار بگیرد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین و نامزد حزب جمهوری‌خواه‌ هم قرار است دوشنبه به شهر «وَلدوستا» در ایالت جورجیا برود و از نزدیک،‌ در جریان شرایط مردم آسیب‌دیده این شهر قرار بگیرد.

https://akhbar-rooz.com/?p=251760 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x