دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

حزب اله: آماده ی نبرد زمینی با اسرائیل هستیم

معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان، نعیم قاسم، در اولین سخنرانی عمومی خود پس از ترور رهبر این گروه، حسن نصرالله، توسط اسرائیل در هفته گذشته، اعلام کرد حزب‌الله آماده مقابله با هرگونه تهاجم زمینی اسرائیل به لبنان است. وزارت بهداشت لبنان اعلام کرد که در دو هفته گذشته بیش از ۱۰۰۰ لبنانی کشته و ۶۰۰۰ نفر زخمی شده‌اند. دولت لبنان می‌گوید که یک میلیون نفر، معادل یک‌پنجم جمعیت کشور، مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند. در اثر حملات اسرائیل به لبنان در روز یک‌شنبه ۲۹ سپتامبر حداقل ۱۰۵ نفر کشته شدند.  جبهه خلق برای آزادی فلسطین اعلام کرد در حمله هوایی اسرائیل به منطقه "کولا" در بیروت سه تن از رهبران این گروه کشته شدند. حماس نيز از کشته شدن رهبر خود در لبنان خبر داده است
آوارگان لبنانی در پارکی در نزدیکی محل حمله اسرائیل، در کولا، مرکز بیروت، ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۴ – رویترز

معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان، نعیم قاسم، در اولین سخنرانی عمومی خود پس از ترور رهبر این گروه، حسن نصرالله، توسط اسرائیل در هفته گذشته، اعلام کرد حزب‌الله آماده مقابله با هرگونه تهاجم زمینی اسرائیل به لبنان است. قاسم گفت: «اسرائیل به اهداف خود نخواهد رسید و ما با هر احتمالی روبرو خواهیم شد. اگر اسرائیلی‌ها تصمیم بگیرند از طریق زمین وارد شوند، نیروهای مقاومت آماده درگیری زمینی هستند.»

نیروهای اسرائیلی در دو هفته گذشته چندین حمله به اهداف حزب‌الله در لبنان انجام داده‌اند و تعدادی از فرماندهان این گروه را کشته‌اند. در حالی که احتمال تهاجم زمینی اسرائیل به لبنان در میان بسیاری مطرح است، حزب‌الله اعلام کرده که آماده است هرگونه اقدام زمینی از سوی اسرائیل را پاسخ دهد.

در تحولی دیگر، گروه حماس اعلام کرد یکی از رهبران آن در لبنان، در شهر صور، روز دوشنبه در یک حمله هوایی اسرائیلی کشته شده است.

به گفته حماس، فاتح شریف ابوالامین، رهبر این گروه در لبنان، به همراه همسر، پسر و دخترش در حمله‌ای که منزل آنها را در یک اردوگاه پناهندگان در شهر جنوبی صور هدف قرار داد، کشته شد. همچنین جبهه مردمی برای آزادی فلسطین (PFLP) اعلام کرد که سه نفر از رهبرانش در حمله‌ای که منطقه کولای بیروت را هدف قرار داد، کشته شدند.

در حالی که اسرائیل تاکنون فقط به مناطق جنوبی بیروت حمله کرده بود، این حمله اولین ضربه به پایتخت لبنان بود. به گفته شاهدان عینی رویترز، حمله به جبهه مردمی طبقه بالای یک ساختمان مسکونی را هدف قرار داد. ارتش اسرائیل تا زمان نگارش این خبر هیچ اظهار نظری درباره این حمله نکرده است.

حملات اخیر نشان می‌دهد پس از ترور حسن نصرالله، رهبر کهنه‌کار حزب‌الله که از قدرتمندترین متحدان ایران در «محور مقاومت» علیه نفوذ اسرائیل و آمریکا در منطقه بود، اسرائیل قصد کاهش حملات خود در جبهه‌های مختلف را ندارد.

حملات پرشدت اسرائیل علیه حزب‌الله تحت حمایت ایران در لبنان و نیروهای حوثی در یمن نگرانی‌ها درباره گسترش جنگ در خاورمیانه را افزایش داده و ممکن است پای ایران و ایالات متحده، متحد اصلی اسرائیل، را نیز به این درگیری‌ها باز کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، ناصر کنعانی، اعلام کرد که تهران هیچ یک از “اقدامات جنایتکارانه” اسرائیل را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت. او به کشته شدن حسن نصرالله و یک فرمانده ارشد ایرانی، سرتیپ عباس نیلفروشان، که در همان حملات در روز جمعه کشته شد، اشاره کرد.

وزارت بهداشت لبنان اعلام کرد که در دو هفته گذشته بیش از ۱۰۰۰ لبنانی کشته و ۶۰۰۰ نفر زخمی شده‌اند.دولت لبنان می‌گوید که یک میلیون نفر، معادل یک‌پنجم جمعیت کشور، مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند.

در اثر حملات اسرائیل به لبنان در روز یک‌شنبه ۲۹ سپتامبر حداقل ۱۰۵ نفر کشته شدند.  

اسرائیل سه فرمانده “جبهه ‌خلق برای آزادی فلسطین” در بیروت را کشت

در حمله اسرائیل به منطقه “کولا” در مرکز بیروت، پایتخت لبنان، سه فرمانده “جبهه خلق برای آزادی فلسطین” کشته شدند.

جبهه خلق برای آزادی فلسطین” اعلام کرد در حمله هوایی اسرائیل به منطقه “کولا” در بیروت سه تن از رهبران این گروه کشته شدند. بنا بر اعلام این گروه حمله هوایی به این منطقه در روز دوشنبه ۳۰ سپتامبر و هدفمند صورت گرفته است.

“جبهه خلق برای آزادی فلسطین” در یک بیانیه اعلام کرده که “محمد عبدالعال” معروف به ابوغازی، رئیس اداره امنیت نظامی این گروه، “عماد عوده” معروف به ابو زیاد، فرمانده نظامی این گروه در لبنان و “عبدالرحمان عبدالله” در حمله اسرائیل به “کولا” در بیروت کشته شدند. 

“جبهه خلق برای آزادی فلسطین” یک گروه متمایل به چپ سکولار است که در حمایت از حماس در مقابل اسرائیل با گروه شیعه حزب‌الله لبنان متحد شده است. 

جبهه خلق یک گروه چپگرای مارکسیست است که در سال ۱۹۶۷ میلادی کارش را آغاز کرد.

جورج حبش، پزشک مسیحی فلسطینی، از بنیانگذاران و چهره‌ شاخص این گروه بود.

جبهه خلق برای آزادی فلسطین پیش از قدرت گرفتن حماس دومین گروه بزرگ فلسطینی بود.

گردان‌های ابوعلی مصطفی شاخه نظامی این گروه همچنان فعال است اما نام این گروه عمدتا در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ میلادی با اقداماتی مانند ربودن هواپیما و دیگر حملات پرسروصدا مطرح شد.

https://akhbar-rooz.com/?p=251756 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x