دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

ادامه گسترده بمباران ها در لبنان، اسرائیل به بندر حدیده در یمن حمله کرد

بمباران لبنان روز يکشنبه به طور گسترده ادامه يافت. صدای انفجارهای شدید ناشی از حملات هوایی جدید در سراسر پایتخت لبنان به گوش می رسيد. تنها در روز يکشبنه ۲۴ نفر در عين دلب در جنوب لبنان و ۲۱ نفر در بعلبک-هرمل در شرق کشته شده‌اند. همچنین ۱۴ امدادگر در دو روز گذشته جان خود را از دست داده‌اند. اسرائيل روز يکشنبه بندر حديده در يمن را هم مورد حمله هوایی قرار داد. وزارت بهداشت لبنان اعلام کرد بيش از ۱۰۰۰ لبنانی در دو هفته گذشته کشته و ۶۰۰۰ نفر زخمی شده‌اند. همچنین، دولت لبنان گزارش داده یک میلیون نفر از جمعیت - يک پنجم کل کشور - مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند

به‌دنبال تنش‌های فزاینده در منطقه، اسرائیل روز یکشنبه اعلام کرد اهداف حوثی‌ها در یمن را بمباران کرده است. این اقدام در واکنش به حملات موشکی اخیر حوثی‌ها به اسرائیل انجام شد و نگرانی‌ها درباره گسترش درگیری‌ها به‌صورت گسترده‌تر در خاورمیانه و کشیده شدن ایران و آمریکا به این جنگ را افزایش داده است.

در طول دو هفته اخیر، اسرائیل حملات هوایی خود به لبنان را شدت بخشیده که منجر به کشته شدن تعدادی از فرماندهان ارشد حزب‌الله و بی‌خانمان شدن صدها هزار نفر شده است. وزارت بهداشت لبنان گزارش داده که در این حملات روز یکشنبه، ۲۴ نفر در عین دلب در جنوب لبنان و ۲۱ نفر در بعلبک-هرمل در شرق کشته شده‌اند. همچنین ۱۴ امدادگر در دو روز گذشته جان خود را از دست داده‌اند.

در همین حال، پهپادهای اسرائیلی در طول شب و روز یکشنبه بر فراز بیرون در حال پرواز بودند. صدای انفجارهای شدید ناشی از حملات هوایی جدید در سراسر پایتخت لبنان به گوش می رسید.

پس از کشته شدن سید حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، اسرائیل اعلام کرد در حال گسترش جنگ با متحدان ایران در منطقه است. حملات به یمن به دنبال این رخداد و همچنین پاسخ به حملات موشکی حوثی‌ها به اسرائیل در روزهای اخیر صورت گرفته است.

افزایش درگیری‌های نظامی در لبنان

اسرائیل دو هفته پیش حملات خود به حزب‌الله را به‌طور گسترده‌تر آغاز کرد و هدف خود را ایجاد امنیت در مناطق شمالی اعلام کرد تا ساکنان این مناطق بتوانند به خانه‌های خود بازگردند. در این حملات، تعداد زیادی از رهبران حزب‌الله کشته شدند و این گروه ضربات قابل توجهی را متحمل شد. در همین حال، کشته شدن سید حسن نصرالله، ضربه بزرگی به حزب‌الله وارد کرد، وی به مدت ۳۲ سال رهبری این گروه را بر عهده داشت.

در پی کشته شدن نصرالله، حزب‌الله حملات راکتی جدیدی به اسرائیل انجام داد. حکومت ایران نیز تهدید به انتقام‌گیری کرد. ایالات متحده از راه‌حل دیپلماتیک برای حل مناقشه در لبنان حمایت کرده، اما هم‌زمان به تقویت ارتش خود در منطقه مشغول است.

به گزارش رویترز، نصرالله در حمله‌ای توسط یک بمب هدایت‌شونده آمریکایی ۹۰۰ کیلوگرمی کشته شد. در واکنش به این حمله، ایران خواستار برگزاری جلسه شورای امنیت سازمان ملل شد. علی خامنه‌ای، رهبر حکومت ایران، پس از کشته شدن نصرالله به مکانی امن در داخل ایران منتقل شده است.

واکنش‌ها به کشته شدن نصرالله

جسد نصرالله به‌طور سالم در محل حمله پیدا شده و حزب‌الله هنوز زمانی برای برگزاری مراسم تشییع جنازه او اعلام نکرده است. نصرالله نه تنها حزب‌الله را به قدرتی بزرگ در داخل لبنان تبدیل کرد، بلکه نقش کلیدی در ایجاد شبکه‌ای از گروه‌های متحد ایران در منطقه داشت.

هواداران حزب‌الله و دیگر لبنانی‌هایی که از نقش این گروه در مبارزه با اسرائیل حمایت می‌کردند، روز یکشنبه به سوگ نصرالله نشستند.

وزارت بهداشت لبنان اعلام کرد که بیش از ۱۰۰۰ لبنانی در دو هفته گذشته کشته و ۶۰۰۰ نفر زخمی شده‌اند. همچنین، دولت لبنان گزارش داده که یک میلیون نفر از جمعیت – یک پنجم کل کشور – مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند.

وضعیت آوارگان و پناه‌جویان در لبنان

در بیروت، برخی خانواده‌های بی‌خانمان شب را در زیتونای بی سپری کردند؛ منطقه‌ای که شامل رستوران‌ها و کافه‌های ساحلی است.

یکی از ساکنان بیروت به نام فرانسواز آزوری که در منطقه در حال دویدن بود، گفت: «شما نمی‌توانید ما را نابود کنید، هر چقدر که بمباران کنید، هر چقدر که مردم را آواره کنید – ما اینجا خواهیم ماند. این کشور ماست و ما ماندگار خواهیم بود.»

برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد عملیات اضطراری برای تأمین غذا برای آسیب‌دیدگان این درگیری را آغاز کرده است.

حملات نظامی

ارتش اسرائیل روز یکشنبه اعلام کرد که نیروی هوایی این کشور ده‌ها هدف در لبنان از جمله لانچرها و انبارهای سلاح را هدف قرار داده است. نیروی دریایی اسرائیل نیز اعلام کرد هشت موشک را از سمت لبنان و یکی دیگر را از دریای سرخ رهگیری کرده است.

نیروهای اسرائیلی علاوه بر حملات در لبنان، به نیروگاه‌های برق و بندر راس عیسی و بنادر حدیده در یمن نیز حمله کردند. اسرائیل حوثی‌ها را به عملیات “تحت هدایت و تأمین مالی ایران” و همکاری با شبه‌نظامیان عراقی متهم کرده است.

یواف گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، گفت: «پیام ما روشن است – برای ما هیچ مکانی بیش از حد دور نیست.»

واکنش‌های داخلی در لبنان

کشته شدن نصرالله، دوره‌ای پرالتهاب را برای حزب‌الله در دو هفته اخیر رقم زده است. این دوره با انفجار هزاران دستگاه مخابراتی که توسط اعضای حزب‌الله استفاده می‌شد، آغاز شد. گرچه اسرائیل به طور عمومی مسئولیت این اقدام را نپذیرفته، بسیاری گمان می‌کنند که این کشور در پشت این حملات قرار دارد.

حزب‌الله سال‌هاست که در لبنان و در سطح منطقه‌ای نقش برجسته‌ای ایفا کرده است، اما منتقدان لبنانی آن می‌گویند که این گروه به‌طور یک‌جانبه کشور را به درگیری‌کشانده و دولت را تضعیف کرده است.

با وجود انتقادات، بشاره بطرس الراعی، رهبر مسیحیان مارونی لبنان، کشته شدن نصرالله را «زخمی در قلب لبنانی‌ها» توصیف کرده است.

https://akhbar-rooz.com/?p=251746 لينک کوتاه

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x