یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

جوزپ بورل: هیچ کس نمی تواند نتانیاهو را متوقف کند

جوزپ بورل، رئیس دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا شامگاه جمعه در سازمان ملل متحد ابراز تأسف کرد که هیچ‌کس، حتی آمریکا، نمی‌تواند بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل را در جنگ‌هایش علیه حماس در غزه و حزب‌الله در لبنان متوقف کند.

بورل پس از نشست روز جمعه شورای امنیت در مورد غزه به خبرنگاران گفت: «ما تمام فشارهای دیپلماتیک را برای آتش بس وارد می‌کنیم. اما به نظر می‌رسد هیچ کس قادر به متوقف کردن نتانیاهو چه در غزه چه در کرانه باختری نیست.»

نخست وزیر اسرائیل روز جمعه در تریبون مجمع عمومی سازمان ملل متحد خطاب به ایران گفت که در صورتی که به اسرائیل حمله کند، این کشور نیز متقابلا به ایران «حمله» خواهد کرد. او همچنین وعده داد که حملات به حماس و حزب‌الله تا «پیروزی» ادامه خواهد یافت. 

اسرائیل اعلام کرد که حملات جدیدی را در شامگاه جمعه تا روز شنبه در بیروت انجام و انبارهای تسلیحاتی حزب الله را هدف قرار داده است. 

تشدید تنش در منطقه خاورمیانه باعث نگرانی بین المللی شده است. بورل ۷۷ ساله که در پایان سال جاری میلادی بازنشسته می‌شود، پیش بینی کرد: «ما در حال رفتن به یک جنگ طولانی هستیم.»

این دیپلمات اسپانیایی روز دوشنبه همگام با برخی دیگر از رهبران جهان هشدار داد که لبنان «در آستانه یک جنگ تمام عیار» است.

میشل بارنیه، نخست وزیر فرانسه وضعیت لبنان را «بسیار جدی» توصیف کرد و گفت که «نگران» «امنیت» شهروندان فرانسوی در این کشور است. 

نتانیاهو این هفته با ورود به نیویورک برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل درخواست‌‌های بین‌المللی برای آتش‌بس بین اسرائیل و حزب‌الله را رد کرد. این درحالی است که بسیاری از درخواست‌ها برای برقراری آتش‌بس در نوار غزه بین ارتش اسرائیل و حماس نیز در حدود یک سال گذشته بی نتیجه مانده است. 

چند هفته مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ۵ نوامبر، رئیس دستگاه دیپلماسی اروپا گفت که وضعیت خاورمیانه «باید جامعه بین المللی» را درگیر کند.

او با ابراز تاسف گفت: «ما نمی‌توانیم فقط به ایالات متحده تکیه کنیم. آنها بارها تلاش کرده‌اند و موفق نشده‌اند.»

https://akhbar-rooz.com/?p=251608 لينک کوتاه

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x