شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

اعلامیه «همگامی برای جمهوری سکولار دموکرات در ایران» در ضرورت آتش‌بس فوری بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان

توقف موشک‌پراکنی و توسل به دیپلماسی، راه حل کارگشای منازعه اسرائیل و لبنان است.

مشکلات همه ساکنان مناطق متاثر از جنگ غزه باید بدون تبعیض حل شده و به خانه‌های‌شان بازگردند.

منازعه اسرائیل و حزب‌الله لبنان از ۲۵ شهریور با تشدید درگیری‌ها، وارد مرحله جدیدی شده است. افزایش بمباران‌ها، حملات موشکی سنگین و عملیات تروریستی اسرائیل از یک سو و گسترش موشک‌پراکنی حزب‌الله از سوی دیگر، باعث شده تا سایه شوم تبدیل منازعه به جنگ فراگیر با ابعاد منطقه‌ای در افق خاورمیانه پدیدار شود. اسرائیل در حال انتقال تمرکز از جبهه جنوب به جبهه شمال است و امکان حمله زمینی به جنوب لبنان نیز محتمل است، اگرچه هنوز قطعیت ندارد.

در این شرایط نگرانی جدی وجود دارد که دولت اسرائیل یک‌جانبه‌گرایی و سیاست مجازات جمعی و تخطی سیستماتیک از قوانین بین‌المللی و کنوانسیون ژنو در نوار غزه را به لبنان گسترش دهد! البته حزب‌الله لبنان خارج از موازین قانونی و رسمی دولت لبنان بر اساس رویکرد ایدئولوژیک و پس از تهدیدات جمهوری اسلامی، دور جدید درگیری با اسرائیل را بعد از عملیات «طوفان الاقصی» در ۷ اکتبر  ۲۰۲۳در حمایت از حماس شروع کرد. اسرائیل در خنثی‌سازی عملیات فشار حزب‌الله و گشودن جبهه شمال، با اتخاذ واکنش نامتناسب، انتقام‌گیری و نادیده گرفتن مخاطرات قربانی شدن غیرنظامی‌ها، مردم لبنان را در آستانه آوارگی و کشتار گسترده قرار داده است. در ده روز گذشته با گسترش حملات اسرائیل در عملیات ویژه و بهره‌برداری از نفوذ سازمان‌یافته، بیش از سه هزار و پانصد نفر  از نیروهای حزب‌الله  هدف انفجار هماهنگ و همزمان پیچر و دیگر دستگاه‌های ارتباطی قرار گرفتند که برخی از آنها کشته و دیگران آسیب جسمانی شدید پیدا کردند. در دوازده روز گذشته در نتیجه بمباران‌ها، عملیات خرابکارانه و حملات موشکی بیش از ∙∙٧ نفر در لبنان کشته شده‌اند که شماری از آنها شهروندان عادی از جمله کودکان بوده‌اند. علاوه بر آن هزاران نفر نیز آواره شده و کاشانه خود را رها کرده‌اند. توجیه ارتش اسرائیل در  ارسال پیام تخلیه قبل از آغاز عملیات نظامی که مناطق مسکونی مجاور هدف انتخاب شده را در معرض مخاطرات جدی قرار می‌دهد، قابل قبول نیست.

در حال حاضر تلاش دولت‌های فرانسه و آمریکا برای آتش‌بس موقت و پیگیری راهکارهای دیپلماتیک برای حل اختلافات، هنوز مورد موافقت دو طرف نزاع قرار نگرفته‌است. به باور «همگامی برای جمهوری سکولاردمکرات در ایران» راهی جز دیپلماسی و توقف برخوردهای نظامی وجود ندارد. همانگونه که نزاع تاریخی مردم فلسطین و اسرائیل راه حل نظامی نداشته و نیازمند صلحی عادلانه و پایدار است.

دور جدید ناامن شدن مناطق مرزی اسرائیل و لبنان و گسترش درگیری به نقاط مرکزی دو کشور، در نتیجه تداوم جنگ در نوار غزه است که با اقدام غیر مسئولانه، ضدانسانی و ماجراجویانه حماس شروع شد و در ادامه با خشونت فراگیر، کشتار جمعی و انتقام‌گیری کور اسرائیل، تبدیل به یک فاجعه بزرگ انسانی شد که تا کنون به کشته شدن نزدیک به ۴۲ هزار نفر از ساکنان غزه شده است.

در این شرایط خواست بازگشت ساکنان شهرهای شمالی اسرائیل، مشابه پایان یافتن مشکلات فلسطینی‌ها در باریکه غزه از پیامدهای استمرار جنگ غزه است که اقدامات در جهت برقراری آتش‌بس تاکنون به دلیل مقاومت دولت تندروی اسرائیل و تحرکات شبکه نیروهای نیابتی و متحد جمهوری اسلامی به نتیجه نرسیده است.

به باور ما هر چه زودتر باید موشک‌پراکنی و حملات نظامی بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان متوقف شود. «همگامی» هشدار می‌دهد که  هر نوع اقدامی که به نوعی ایران را در حمایت از حزب‌الله وارد درگیری نظامی کند، وضعیت را بدتر کرده و تنش‌ها را به سطح غیرقابل کنترل افزایش می‌دهد. کشور و مردم ایران بیش از این تاب هزینه‌های سنگین سیاست مغایر با منافع ملی «نابودی اسرائیل» و تقویت «جبهه مقاومت» را ندارد. راه حل مناسب به نظر ما تمرکز کردن بر حل و فصل دیپلماتیک اختلافات و اتخاذ رویکرد سیاسی با هدف آتش بس فوری در لبنان و توقف هرچه سریعتر جنگ در نوار غزه است که با آنچه جمهوری اسلامی تا کنون انجام داده است، مغایرت دارد.

همگامی برای جمهوری سکولار دمکرات در ایران

جمعه ۶ مهر ٣∙١۴ برابر با ٢٧ سپتامبر ٢۴∙٢

https://akhbar-rooz.com/?p=251567 لينک کوتاه

4 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x