جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

زلزله سبز؛ رهبری حزب کنار رفت، جوانان حزب را ترک می کنند – ترجمه ی: گلنار افشار

رهبری سابق جوانان حزب سبز قصد دارند با اعضای قبلی این حزب، یک سازمان جوانان چپ‌گرا تأسیس کنند. این سازمان، به صورت مستقل کار می‌کند، اما در فعاليت های انتخاباتی به نفع حزب چپ "دی لینکه" شرکت خواهد کرد. اميد نوری پور يکی از رهبران مستعفی حزب گفت: "نتیجه انتخابات در براندنبورگ گواهی بر عمیق‌ترین بحران حزب ما در یک دهه اخیر است...
دو رهبر حزب سبز به دلیل شکست های پی در پی انتخاباتی استعفا کردند

کناره گیری و تغییر رهبری ناشی از فاجعه‌های انتخاباتی لزوماً قاعده نیستند، به ویژه زمانی که در سطح ایالتی رخ می‌دهند. اما سه شکست انتخاباتی در ایالت‌های شرق آلمان در عرض چند هفته باعث شد تا هیئت اجرایی حزب سبزها به‌طور کامل کناره‌گیری کند. روسای فعلی، ریکاردو لانگ و امید نوری‌پور، و سایر اعضای این هیئت روز چهارشنبه اعلام کردند قصد ندارند در کنگره حزب در نوامبر بار دیگر برای عضویت در این هیئت نامزد شوند. این تصمیم حتی برای ناظران سیاسی مجرب نیز تعجب‌آور بود.

اما این شکست‌ها واقعاً چشمگیر هستند. در انتخابات ایالت براندنبورگ در روز یکشنبه گذشته، حزب با کسب تنها ۴.۱ درصد آرا نتوانست از سد پنج درصد عبور کند و همچنین نتوانست تنها کرسی مستقیم خود را حفظ کند. این کرسی می‌توانست امکان بازگشت آن‌ها به پارلمان ایالتی پوتسدام را فراهم سازد. در ۱ سپتامبر، سبزها از پارلمان ایالت تورینگن نیز کنار گذاشته شدند و در انتخابات پارلمان ساکسونی با کسب تنها ۵.۱ درصد آرا به‌سختی توانستند وارد پارلمان ایالتی شوند. در انتخابات پارلمان اروپا در ماه ژوئن، حزب با افت شدیدی روبرو شد.

نوری پور یکی از رهبران مستعفی حزب روز چهارشنبه در برلین گفت: “نتیجه انتخابات یکشنبه در براندنبورگ گواهی بر عمیق‌ترین بحران حزب ما در یک دهه اخیر است، بنابراین، اکنون نیاز به یک “شروع تازه” است و به همین دلیل این گام را برمی‌داریم.”

در کنگره حزب در اواسط نوامبر یک هیئت جدید انتخاب خواهد شد. وزیر اقتصاد فدرال، رابرت هابک (از حزب سبزها)، کناره‌گیری رهبری حزب را یک “خدمت بزرگ به حزب” توصیف کرد. او به گونه ای سخن گفت که حتی نامزد صدراعظمی نیز رهبری حزب را مسئول بحران سبزها می‌داند. در حالت عادی، حزب پس از انتخابات فدرال سال ۲۰۲۵ رئیس جدید خود را انتخاب می‌کرد.

ریکاردو لانگ یکی از دو رئیس حزب؛ نیز توضیح داد حزب نیاز به “چهره‌های جدید برای خروج از این بحران” دارد. “اکنون زمان چسبیدن به موقعیت خود نیست. اکنون زمان پذیرش مسئولیت است و ما با امکان‌پذیر ساختن یک شروع تازه این مسئولیت را می‌پذیریم”. لانگ و نوری‌پور در اوایل سال ۲۰۲۲، زمانی که هابک و آنالنا بربوک به دولت فدرال پیوستند، به عنوان رؤسای حزب انتخاب شدند. هیئت اجرایی در نوامبر ۲۰۲۳ برای دو سال انتخاب شده بود.

در نظرسنجی‌های سراسر کشور، سبزها اخیراً به میزان‌ قابل‌توجهی پائین تر از نتایج انتخابات فدرال سال ۲۰۲۱ قرار دارند. در آن زمان، با نامزدی بربوک، ۱۴.۸ درصد آرا را به دست آوردند. اگر انتخابات فدرال هفته آینده برگزار شود، آن‌ها می‌توانند تنها ۱۰ تا ۱۱ درصد آرا را به دست آوردند.

هابک کاندیدای احتمالی حزب برای صدراعظمی در انتخابات سال آینده، از زوج مستعفی تشکر کرد و گفت: “این گام نشان‌دهنده قدرت و بصیرت زیادی است”. شکست‌ها در انتخابات اخیر به‌طور غیرقابل انکاری تحت تأثیر روند کلی کشور بوده‌اند. انتظار می‌رود هابک قبل از کنگره حزب در اواسط نوامبر در ویسبادن به عنوان نامزد صدراعظمی انتخاب شود. بربوک قبلاً اعلام کرده است این‌بار قصد ندارد نامزد شود.

وزیر اقتصاد روز چهارشنبه گفت: “ما همه مسئولیت داریم، حتی من.” او همچنین تمایل خود را برای پذیرش این مسئولیت ابراز کرد. در کنگره حزب، حزب “دوباره خود را سامان‌دهی و بازسازی خواهد کرد تا با نیروی تازه به سوی انتخابات فدرال برود”.

بربوک وزیر امور خارجه آلمان از حزب سبز ها، روز چهارشنبه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گفت: “ما همه، که برای سبزها و این کشور مسئولیت داریم، باید از خود بپرسیم چه کارهای متفاوتی انجام دهیم. هدف این است که اعتماد مردم به سیاست را بازگردانیم». او اعلام کرد با تمام توان هابک را در مسیرش و کنگره حزب در نوامبر را حمایت خواهد کرد.

هنوز مشخص نیست چه کسی برای ریاست حزب نامزد خواهد شد.

سونیا آپون (راست) و کاترینا اشتولا همراه با کل رهبری جوانان، حزب سبز را ترک کردند

دومین ضربه، رهبری جوانان سبز استعفا داد و از حزب خارج شد

دومین ضربه شگفت‌انگیز در یک روز برای حزب سبزها در اواخر شب چهارشنبه رخ داد. رسانه‌ها گزارش دادند رهبری فدرال جوانان سبز (GJ) به‌طور کامل استعفا داد و از حزب خارج شد. نامه ای از این هیآت ده نفره خطاب به رهبری حزب و فراکسیون پارلمانی آن دست‌به‌دست شد. در این نامه، رهبران جوانان سبز ابراز نارضایتی کرده‌اند که “در میان‌مدت در حزب، اکثریتی برای یک سیاست مبتنی بر طبقات که مسائل اجتماعی را در مرکز قرار دهد و چشم‌اندازی برای یک سیستم اقتصادی اساساً متفاوت ارائه دهد، وجود ندارد.”

این گروه جوانان به برخی از اقدامات دولت مانند بودجه ارتش، سخت‌گیری در قوانین مهاجرت و مسائل مالی اعتراض داشتند، اما اعتراضاتشان تغییری در سیاست‌ها ایجاد نکرد. با اینکه آن ها این وضع را بخشی از دموکراسی درون حزب دانسته و خود را به عنوان یک گروه منتقد چپگرا در درون حزب می‌دیده اند. اما مشکل اینجاست که نمی‌توان به طور دائمی درون یک حزب بود و همزمان از سیاستی متفاوت و مخالف با آن حمایت کرد.

هیئت رهبری جوانان سبز در گفت‌وگو با روزنامه آلمانی “nd” حاضر به اظهار نظر در مورد اینکه چه رابطه‌ای با حزب چپ‌ خواهد داشت، نشد. آن‌ها ابتدا قصد دارند در کنگره ملی بعدی شرکت کنند. این کنگره از ۱۸ تا ۲۰ اکتبر ۲۰۲۴ در لایپزیگ برگزار خواهد شد – در همان زمان، حزب چپ نیز کنگره ملی خود را در شهر هاله، نیم ساعت فاصله، برگزار خواهد کرد.

برگردان برای اخبار روز: گلنار افشار با استفاده از مقالات روزنامه ی آلمانی nd

https://akhbar-rooz.com/?p=251545 لينک کوتاه

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x