جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

اعدام دست‌کم ۵۲ نفر طی یک ماه گذشته در ایران

تازه‌ترین گزارش‌ها از وضعیت حقوق بشر در ایران حاکی از «نقض گسترده» حقوق بشر در زمینه‌های مختلف طی شهریور ماه گذشته و ابراز نگرانی نهادهای حقوق بشری از این وضعیت است. براساس این گزارش طی یک ماه گذشته دست‌کم ۵۲ نفر در ایران اعدام شدند و بیش از ۵۶ مورد حکم اعدام طی یک ماه صادر شده است.

براساس گزارش منتشرشده نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران از وضعیت حقوق بشر طی یک ماه گذشته، ۵۶ مورد حکم اعدام صادر شده که شامل ۵۲ مورد اجرای حکم، ۱۴ مورد محکومیت و ۴ مورد تائید حکم اعدام است.

از جمله این موارد می‌توان به اجرای حکم یک زندانی به اتهام قتل در شهر شاهرود و در ملاعام اشاره کرد.

همچنین سید محمد جواد وفایی ثانی، زندانی سیاسی برای سومین بار به اعدام محکوم شد. حکم شش زندانی هم که پیش از این به دلیل جرائم غیرسیاسی از جمله اتهامات مرتبط با جرائم مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند، در زندان زاهدان اجرا شد.

در این گزارش تاکید شده که نقض حق حیات می‌تواند «پیامدهای ویرانگری» برای جامعه داشته باشد که از آن جمله می‌توان به «ایجاد هراس و بی‌ثباتی» اشاره کرد.

همچنین در زمینه نقض حق آزادی اندیشه و بیان در این گزارش به ۸۸ مورد نقض آزادی بیان اشاره شده که شامل ۴۵ مورد بازداشت، صدور ۹۰۱ ماه حبس برای ۳۱ شهروند، هشت مورد اجرای حکم، یک مورد مجرم شناختن نشریه، ۲۹ مورد احضار به مراجع قضایی و محاکمه ۷ نفر است.

از جمله این موارد می‌توان به جلوگیری از برگزاری مراسم برای دومین سالگرد مهسا امینی حتی برای خانواده او اشاره کرد.

همچنین مید ایزدی صادق آبادی، شهروند دارای معلولیت جهت تحمل دوران محکومیت خود، بازداشت و به زندان شهرکرد منتقل شد. این در حالی است که وی از مشکلات جسمانی متعددی رنج میبرد.

نسیم غلامی سیمیاری، حمیدرضا سهل‌ آبادی، احسان روازژیان، امین سخنور، امیر شاه ولایتی، علی هراتی مختاری، شاهین زحمت کش و حسین محمدحسینی، در یک پرونده مشترک توسط دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ایمان افشاری، مجموعا به ۴۲ سال و سه ماه حبس، ۲۵ سال تبعید و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شدند. میزان محکومیت امیر شاه ولایتی و حسین محمدحسینی که هر کدام به دو سال حبس محکوم بودند، به جزای نقدی تبدیل شده است.

در زمینه نقض حقوق زندانیان نیز خبرگزاری هرانا ۸۶ مورد نقض حقوق را در بخش زندانیان طی شهریور ماه گذشته ثبت کرد که شامل یک مورد خودکشی زندانی، دو مورد قتل زندانی، سه مورد عدم تفکیک جرایم زندانی، ۱۱ مورد انتقال زندانی به انفرادی، ۱۱ مورد بی خبری از سرنوشت بازداشت شده، ۵۸ مورد بلاتکلیفی، چهار مورد اعتصاب غذای زندانی، چهار مورد عدم دسترسی به وکیل، ۳۶ مورد عدم رسیدگی پزشکی، ۲۹ مورد اعمال فشار، ۱۸ مورد محرومیت از حق تماس زندانی و ۱۳ مورد مرخصی استعلاجی است.

این درحالی است که سخنگوی قوه قضائیه در روزهای گذشته تاکید کرده بود که در زمینه ارائه خدمات به زندانیان در زندان‌های ایران «تبعیضی» وجود ندارد.

از دیگر موارد نقض حقوق بشر در ایران طی یک ماه گذشته که در این گزارش آمده می‌توان به نقض حقوق اقلیت‌های مذهبی، آزادی مذهب، حق تحصیل، حقوق کودک، قتل‌های ناموسی، خشونت خانگی، حقوق زنان، خشونت نظامی و امنیت شهروندان، حقوق کار اشاره کرد.

در گزارش مرکز آمار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران تاکید شده که این آمار «چشم‌اندازی نگران‌کننده» از وضعیت حقوق بشر در ایران طی یک ماه گذشته را ارائه می‌دهد.

https://akhbar-rooz.com/?p=251532 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x