جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

 کشتارکارگران معدن طبس تصادفی نیست،محصول آگاهانه سرمایه داری است!

دراثرنشت گاز متان و انفجار در معدن طبس متعلق به شرکت معدنجو،دهها نفر از کارگران کشته و زخمی شدند. مرگ روزانه کارگران درحین کاراتفاقی نیست ،کشتاری آگاهانه وبر اثر سودجویی سرمایه داران و دولت حافظ آنها بوقوع می پیوندد. وقتی به آمارتقریبی سال قبل، ۱۴۰۲، در موارد سوانح کاردر ایران نگاه کنیم ۲۱۱۵ کارگر جانشان را از دست داده اند و ۲۷ هزار مجروح شده اند ، اثباتی به این حقیقت می رسیم که سرمایه و سودآوری اش تنها و تنها با خون کارگران ارتزاق می شود.

 درسه ماه اول امسال ،۱۴۰۳،تعداد۲۱ سانحه در معادن روی داد و ۲۶ کارگر جانشان را از دست دادند وطی چهارماه ماه گذشته تنها در بخش معدن ۱۲ انفجارروی داد و ۶۴ نفرازکارگران را بکام مرگ کشانید. در تاریخ ۸ شهریور ماه نسبت به تصاعد گاز متان ازسوی کارگران معدن طبس هشدارداده شده بود که نه تنها از طرف کارفرمای شرکت با بی اعتنایی مواجه شد بلکه حتی کارگران به اخراج از کار تهدید شدند. کاری که کارگران درآن برای مرگ به نوبت نشسته اند ودر قبالش ماهانه ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان دریافت می کنند.

ما نیز همچون دیگر قلب های بدرد آمده، کشتارجمعی کارگران در سوانح کاری ومرگ کارگران معدن طبس رابه خانواده و بستگان این عزیزان و طبقه کارگردرایران تسلیت می گوئیم. مسئولیت این جنایت بشری کارفرما و دولت سرمایه داری است ومی بایست پاسخگو و محاکمه شوند. خانواده و بستگان کارگران جانباخته و مجروح باید خسارت بگیرند وحداقل هزینه های زندگی آنها تامین شود. امنیت جان کارگران درمحیط های کاربا در نظر گرفتن استاندارد شرایط کار تضمین شود و کارفرماها موظف به اجرای آن شوند. حداقل مزد کارگران می بایست تامین کننده هزینه های زندگی خانواده های کارگری باشد . آموزش و بهداشت رایگان حق مسلم کارگران وخانواده های آنان است . ضمانت اجرایی همه این ها اما به این بستگی دارد که کارگران در محل کار وزندگی به ابتکارجمعی دست زنند. ابتکار فردی و توانایی های افراد تنها بصورت جمعی و نیروی اجتماعی می تواند گره گشا باشد . متحد و متشکل شوییم ودرد مشترک خود را به نیروی اجتماعی قدرتمند تبدیل کنیم.

علاوه بر دادخواهی و مطالبه جبران بیمه ها و خسارت کارگران و خانواده هایشان و نیز افشای مستقیم فاجعه معدن طبس ،وظیفه فوری ما، دست بکار شدن برای ایجاد تشکل های اجتماعی در تمامی مراکز کاری وبرداشتن موانع موجود بر سر راه آن است. داشتن تشکل های اجتماعی دائمی برای دستیابی به خواست هایمان نه تنها حق انسانی بلکه ضرورت بهبود شرایط زیست وکارو تنها راه پیشروی ما است.

نهادهای همبستگی با جنبش کارگری در ایران ـ خارج از کشور

سپتامبر ۲۰۲۴ ـ مهر ماه ۱۴۰۳

https://akhbar-rooz.com/?p=251498 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x