جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

اظهارات متناقض نتان یاهو، امیدها به آتش بس را تضعیف کرده است

بیانیه‌های متناقض نتانیاهو درباره پیشنهاد آتش‌بس آمریکا و فرانسه طی چند ساعت، وضعیت را پیچیده‌تر کرده است. در بیانیه اخیر دفتر نتانیاهو آمده است که اسرائیل از اهداف طرح آتش‌بس تحت رهبری آمریکا برای بازگشت امن مردم در مناطق مرزی به خانه‌هایشان حمایت می‌کند، ساعاتی پیش از آن، بیانیه‌ای دیگر از دفتر نخست‌وزیری اسرائیل اعلام کرد که خبرهای مربوط به آتش‌بس نادرست است. موتلفان راست گرای نتانياهو تهديد کرده اند در صورت برقراری آتش بس از ائتلاف خارج خواهند شد

در حالی که امید به یک آتش‌بس سه‌هفته‌ای در لبنان به تدریج در حال فروپاشی است، مواضع ضد و نقیض نتانیاهو موجب سردرگمی مقامات آمریکایی و سایر طرف‌های درگیر شده است.

به گزارش گاردین، بیانیه‌های متناقض نتانیاهو درباره پیشنهاد آتش‌بس آمریکا و فرانسه طی چند ساعت، وضعیت را پیچیده‌تر کرده است. در بیانیه اخیر دفتر نتانیاهو آمده است که اسرائیل از اهداف طرح آتش‌بس تحت رهبری آمریکا برای بازگشت امن مردم در مناطق مرزی به خانه‌هایشان حمایت می‌کند و تلاش‌های ایالات متحده در این زمینه را بسیار مهم می‌داند. اما ساعاتی پیش از آن، بیانیه‌ای دیگر از دفتر نخست‌وزیری اسرائیل اعلام کرد که خبرهای مربوط به آتش‌بس نادرست است و این تنها یک پیشنهاد آمریکا و فرانسه است که هنوز نتانیاهو به آن پاسخ نداده است.

این مواضع متناقض نتانیاهو به الگوی گذشته او در مذاکرات آتش‌بس غزه شباهت دارد، جایی که در ابتدا به نظر می‌رسید او آماده گفتگوهای محرمانه است، اما با مخالفت اعضای ائتلاف، نظر خود را تغییر می‌داد. در نتیجه این تضادها، مقامات آمریکایی بار دیگر سردرگم شدند؛ چرا که آنها گمان می‌کردند اسرائیل با طرح آتش‌بس ۲۱ روزه موافقت کرده است.

عبدالله بو حبیب، وزیر امور خارجه لبنان، در مجمع عمومی سازمان ملل، از تمامی طرف‌ها خواست که این طرح را اجرا کنند و گفت خشونت فزاینده، موجودیت کشورش را تهدید می‌کند. او همچنین این آتش‌بس را فرصتی برای کاهش تنش‌ها و پایان دادن به این بحران دانست.

در همین حال، دفتر نتانیاهو اعلام کرد که ارتش اسرائیل به هدف‌گیری مواضع حزب‌الله با تمام قدرت ادامه خواهد داد. هدف اصلی این عملیات، بازگشت ایمن بیش از ۶۰ هزار اسرائیلی است که به دلیل بمباران‌های حزب‌الله خانه‌های خود را ترک کرده‌اند. ارتش اسرائیل همچنان تأکید کرده است که به حملات خود به مواضع حزب‌الله در لبنان ادامه خواهد داد تا زمانی که به اهداف جنگی خود برسد.

در هفته اخیر، ارتش اسرائیل حملات هوایی خود را به لبنان به طور قابل‌توجهی افزایش داده است. طبق اعلام وزارت بهداشت لبنان، تنها در هفته گذشته نزدیک به ۷۰۰ نفر در این حملات کشته شده‌اند. در یکی از این حملات در حومه جنوبی بیروت، فرمانده نیروی پهپادی حزب‌الله، محمد سرور، به قتل رسید. در پی این حمله، ده‌ها راکت از لبنان به سمت اسرائیل شلیک شد که تعدادی از آنها به مناطق باز اصابت کرد و برخی آتش‌سوزی‌هایی را در جنگل‌های منطقه ایجاد کرد.

با وجود این تنش‌ها، حزب‌الله هنوز به درخواست آتش‌بس پاسخی نداده است. این گروه و حامی آن، ایران، پیش‌تر اعلام کرده بودند که در صورتی به حملات خود پایان خواهند داد که در غزه نیز آتش‌بس برقرار شود.

از سوی دیگر، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، به عنوان یکی از حامیان طرح آتش‌بس ۲۱ روزه، از نتانیاهو خواست مسئولیت تشدید تنش‌ها در منطقه را بر عهده بگیرد. او اظهار داشت که این طرح، پیشنهادی قوی و مؤثر است و با هماهنگی کامل با نتانیاهو تهیه شده است.

تصمیم‌گیری برای آتش‌بس، برای نتانیاهو پیامدهای سیاسی داخلی نیز به همراه دارد. ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل، تهدید کرده است که اگر دولت با آتش‌بس موافقت کند، حزب او به نام “اوتزما یهودیت” از حمایت ائتلاف خارج خواهد شد. او در نشست حزبی خود اظهار داشت که هر روزی که این آتش‌بس برقرار باشد و اسرائیل در شمال نجنگد، اوتزما یهودیت به ائتلاف پایبند نخواهد بود.

یائیر گولان، رهبر حزب دموکرات‌های مخالف، نیز با اعلام مخالفت با آتش‌بس سه‌هفته‌ای، پیشنهاد داد که اسرائیل ابتدا با یک آتش‌بس چندروزه موافقت کند تا کارایی و اعمال آن بررسی شود.

لبنانی ها از تکرار غزه در کشورشان می ترسند

آگهی‌های هشداردهنده اسرائیل برای تخلیه مناطق لبنان یادآور وضعیت غزه است؛ جایی که فلسطینیان مجبور به جابجایی پیوسته بودند. اکنون، با افزایش تنش‌ها میان اسرائیل و حزب‌الله در لبنان، نگرانی‌ها درباره تکرار سناریو غزه در لبنان افزایش یافته است.

اسرائیل با حملات هوایی گسترده به جنوب لبنان به دنبال دفع حزب‌الله از مرزهاست تا اسرائیلی‌های آواره بتوانند به خانه‌های خود بازگردند. آژیرهای خطر و هشدارها از طریق تماس‌های تلفنی و پیام‌های متنی به مردم لبنان ارسال می‌شود و از آنها خواسته می‌شود که مناطق در معرض خطر را ترک کنند.

یکی از شهروندان بیروت به نام آلین ناصر، با شنیدن این هشدارها به یاد وقایع غزه افتاد. او با نگرانی گفت: “ما نمی‌دانیم کجا واقعاً امن است.” نگرانی‌ها از این است که تاکتیک‌های اسرائیل در غزه، مانند تخلیه اجباری و بمباران گسترده، در لبنان نیز تکرار شود. این در حالی است که اسرائیل مدعی است که تنها مواضع حزب‌الله و تجهیزات نظامی آنها را هدف قرار می‌دهد.

در همین حال، درگیری‌های مرزی بین حزب‌الله و اسرائیل باعث تلفات و جراحات گسترده در هر دو طرف شده است. لبنان با چالش‌های اقتصادی و بحران‌های داخلی دست‌وپنجه نرم می‌کند و نمی‌تواند تحمل جنگی دیگر را داشته باشد. حملات اسرائیل در هفته گذشته تعداد زیادی از غیرنظامیان را مجبور به ترک خانه‌های خود کرده است. در یکی از حملات اسرائیل به جنوب لبنان، ۱۶۰۰ هدف مورد اصابت قرار گرفت که در نتیجه آن ۴۹۲ نفر کشته و ۱۶۴۵ نفر زخمی شدند.

حزب‌الله نیز در حمایت از مردم غزه و به عنوان پاسخ به حملات اسرائیل به شلیک راکت به سمت اسرائیل ادامه داده است. این درگیری‌ها بسیاری از مردم لبنان را در حالت تعلیق و ترس قرار داده است. بسیاری از شهروندان بیروت با آمادگی برای تخلیه فوری، زندگی روزمره خود را ادامه می‌دهند.

وضعیت در لبنان متفاوت از غزه است. لبنان از نظر جغرافیایی و سیاسی شرایطی دارد که تفاوت‌های عمده‌ای با غزه دارد. در حالی که غزه توسط اسرائیل محاصره شده و جمعیت آن در یک منطقه کوچک محبوس شده‌اند، لبنان فضای جغرافیایی گسترده‌تری دارد و حزب‌الله به عنوان یک نیروی نظامی قوی‌تر از حماس در این کشور حضور دارد.

نگرانی‌های جهانی درباره بحران لبنان افزایش یافته است. دبیرکل سازمان ملل متحد، آنتونیو گوترش، هشدار داد جهان نمی‌تواند تحمل یک “غزه” دیگر در لبنان را داشته باشد. با وجود تلاش‌های بین‌المللی برای جلوگیری از گسترش درگیری، اوضاع همچنان متشنج است و احتمال وقوع جنگ تمام‌عیار وجود دارد.

بازگویی مکرر حملات و هشدارها، صدای انفجارهای هوایی و حضور پهپادهای نظامی اسرائیل در آسمان لبنان، اعصاب مردم این کشور را دچار فرسودگی کرده است. برخی از شهروندان می گویند به مرور به این شرایط عادت کرده‌اند، اما همواره در ترس و دلهره از آنچه ممکن است در آینده رخ دهد زندگی می‌کنند.

https://akhbar-rooz.com/?p=251496 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x