جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

اسرائیل درخواست آتش‌بس بین المللی را رد و بیروت را دوباره بمباران کرد

زنان در سوگ. تشییع جنازه سه عضو خانواده، یک پدر، یک مادر و پسرشان که در جریان حمله اسرائیل به روستای لبنانی جون در روز چهارشنبه کشته شدند – رویتر

اسرائیل در روز پنج‌شنبه درخواست‌های جهانی برای آتش‌بس با حزب‌الله را رد کرد و حملات مرگبار به لبنان را ادامه داد. رد آتش بس از سوی اسرائیل که توسط ایالات متحده و متحدانش درخواست شده، به چالش کشیدن مستقیم بزرگترین متحد خود از سوی نتانیاهو ارزیابی شده است.

در جدیدترین حملات، یک هواپیمای جنگی اسرائیل به مناطق حومه پایتخت بیروت حمله کرد که در اثر آن دو نفر کشته و ۱۵ نفر زخمی شدند. وزارت بهداشت لبنان اعلام کرد یکی از زخمی‌ها وضعیت وخیمی دارد. این حمله شمار کشته‌شدگان در بیروت از شب گذشته تا پنج‌شنبه را به ۲۸ نفر افزایش داد.

این حمله باعث کشته شدن یکی از فرماندهان ارشد حزب‌الله به نام «محمد سرور» شد که رئیس یکی از واحدهای نیروی هوایی حزب‌الله بود. دو منبع امنیتی لبنانی این خبر را تأیید کردند. وی آخرین فرمانده بلندپایه حزب‌الله است که در روزهای اخیر هدف حملات اسرائیل قرار گرفته است.

دود غلیظی از منطقه‌ای که در نزدیکی چندین مرکز وابسته به حزب‌الله قرار دارد و همچنین محل زندگی و کار بسیاری از غیرنظامیان است، به آسمان برخاست. شبکه تلویزیونی المنار وابسته به حزب‌الله تصاویری از طبقه بالایی یک ساختمان که در اثر حملات آسیب دیده بود را پخش کرد.

در طرف اسرائیلی مرز با لبنان، ارتش اسرائیل یک مانور نظامی گسترده برای شبیه‌سازی حمله زمینی انجام داد که می‌تواند مرحله بعدی پس از حملات هوایی مداوم این کشور باشد. نیروی هوایی اسرائیل اعلام کرده است که در صورت آغاز عملیات زمینی به کمک نیروهای زمینی خواهد آمد و همچنین جلوی انتقال سلاح از ایران را خواهد گرفت.

ژنرال تومر بار، فرمانده نیروی هوایی اسرائیل، شامگاه پنج‌شنبه در پیامی ویدیویی به نیروهای خود گفت: «ما در کنار فرماندهی شمالی برای یک عملیات زمینی آماده‌ایم. این تصمیمی است که باید در سطوح بالاتر گرفته شود.»

اسرائیل می گوید هدفش بازگشت هزاران شهروند اسرائیلی که پس از آغاز حملات حزب‌الله به حمایت از فلسطینیان در غزه سال گذشته از مناطق مرزی تخلیه شده‌اند، به خانه‌هایشان می باشد.

اسرائیل: حملات تا دستیابی به اهداف خود ادامه خواهد داشت

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در حالی که وارد ایالات متحده شد تا در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند، به خبرنگاران اعلام کرد ارتش اسرائیل حملات خود به حزب‌الله را با “تمام قدرت” ادامه خواهد داد و تا زمانی که به تمام اهداف خود از جمله بازگرداندن ساکنان شمال به خانه‌هایشان نرسد، متوقف نخواهد شد.

این موضع اسرائیل امیدبرای یک راه‌حل سریع را از بین برده است. پیش از این، نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان، که دولت وی شامل عناصر حزب‌الله نیز می‌شود، ابراز امیدواری کرده بود یک آتش‌بس برقرار شود.

در همین حال، صدها هزار نفر در پی سنگین‌ترین حملات هوایی اسرائیل به لبنان از سال ۲۰۰۶، مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند.

حزب‌الله که از زمان تأسیس خود توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۸۲ با اسرائیل درگیر بوده است، از یک گروه مقاومت محلی به قوی‌ترین نیروی نیابتی ایران در منطقه تبدیل شده است.

تلاش‌های دیپلماتیک برای آتش‌بس

ایالات متحده، فرانسه و چند کشور دیگر از اسرائیل و حزب‌الله خواسته‌اند یک آتش‌بس ۲۱ روزه برقرار کنند و حمایت خود را از یک آتش‌بس مشابه در غزه نیز اعلام کرده‌اند.

کاخ سفید اعلام کرد مذاکرات برای برقراری این آتش‌بس همچنان ادامه دارد و مقامات آمریکایی و اسرائیلی در نیویورک برای گفتگو پیرامون این موضوع دیدار خواهند کرد. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، قصد دارد تا با رون درمر، وزیر امور راهبردی اسرائیل، ملاقات کند.

در لندن، لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، هشدار داد خطر وقوع جنگی تمام‌عیار در خاورمیانه وجود دارد، اما همچنان یک راه‌حل دیپلماتیک امکان‌پذیر است. وی گفت: «بگذارید واضح بگویم، اسرائیل و لبنان می‌توانند مسیر دیگری را انتخاب کنند. علی‌رغم تشدید درگیری‌های اخیر، یک راه‌حل دیپلماتیک هنوز ممکن است.»

درگیری‌ها و تلفات

بیش از ۶۰۰ نفر از روز دوشنبه در اثر حملات اسرائیل به لبنان کشته شده‌اند. در همین مدت، حزب‌الله صدها موشک به سمت اهدافی در اسرائیل از جمله مرکز تجاری تل‌آویو شلیک کرده است. با این حال، سیستم دفاع هوایی اسرائیل تاکنون آسیب‌ها را محدود کرده است.

جنگنده‌های اسرائیلی همچنین در روز پنج‌شنبه به زیرساخت‌های مرزی لبنان و سوریه حمله کردند تا از انتقال تسلیحات از سوریه به حزب‌الله جلوگیری کنند. ارتش اسرائیل اعلام کرد که این حملات بخشی از تلاش‌های آن برای قطع مسیرهای انتقال تسلیحات از ایران به حزب‌الله است.

وزارت بهداشت لبنان اعلام کردبیشتر قربانیان در حملات روز پنج‌شنبه شهروندان سوری بودند که در شهر یونین در دره بقاع کشته شدند. لبنان میزبان حدود ۱.۵ میلیون سوری است که به دلیل جنگ داخلی در کشور خود به لبنان پناه آورده‌اند.

در همین حال، حزب‌الله در بیانیه‌ای اعلام کرد به شهر کریات شمونا در شمال اسرائیل و پایگاه نظامی فرماندهی شمالی اسرائیل حمله و همچنین از سلاح‌های پدافندی برای دور کردن دو جنگنده اسرائیلی استفاده کرده است.

کمبودهای بشردوستانه در لبنان

رویترز می نویسد: در بیروت، هزاران نفر از شهروندان لبنانی برای فرار از حملات به مدارس پناه برده‌اند. در یکی از این مدارس، زنانی دیده می‌شوند که از پنجره‌های کلاس‌ها به بیرون نگاه می‌کنند، سیگار می‌کشند یا تشک‌های فومی را که شب گذشته روی آنها خوابیده بودند، هوا می‌دهند. سازمان‌های امدادی مشغول توزیع پوشاک و غذا هستند و داروهای مورد نیاز سالمندان که به دلیل فرار شتاب‌زده، نسخه‌های خود را با خود نبرده‌اند، بررسی می‌کنند.

نگرانی‌های بین‌المللی

کشورهای همسایه لبنان نگران ایمنی شهروندان خود هستند. یک منبع در وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد این کشور در حال آماده‌سازی برای تخلیه احتمالی شهروندان و اتباع خارجی خود از لبنان است.

اسرائیل اولویت خود را بر تأمین امنیت مرزهای شمالی و بازگرداندن ۷۰ هزار نفری که به دلیل درگیری‌ها مجبور به تخلیه خانه‌هایشان شده‌اند، گذاشته است. حزب‌الله یک سال پیش در همبستگی با گروه فلسطینی حماس در غزه، حملات خود را علیه اسرائیل آغاز کرد.

حملات هوایی اسرائیل از روز دوشنبه شدت گرفته است؛ روزی که مرگبارترین روز در لبنان از زمان پایان جنگ داخلی این کشور در سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ بود. بیش از ۵۵۰ نفر در این روز کشته شدند.

این بمباران‌ها در پی حملات هفته گذشته رخ داد، زمانی که پیجرها و واکی تاکی‌ها در سراسر لبنان منفجر شدند و ده‌ها نفر را کشتند و هزاران نفر از جمله اعضای حزب‌الله را مجروح کردند.

https://akhbar-rooz.com/?p=251489 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x