جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

اعدام و زیر اعدام؛ گزارشی از وضعیت دو زندانی سیاسی زن در اوین

پخشان عزیزی (راست) و وریشه مرادی

روز گذشته، پخشان عزیزی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام که در زندان اوین محبوس است، به بیمارستان منتقل و پس از معاینات پزشکی به زندان بازگردانده شد. خانم عزیزی از سه ماه پیش تاکنون از ملاقات با خانواده محروم مانده است.

پخشان عزیزی، زندانی سیاسی به دلیل اتهام «بغی از طریق عضویت در جمعیت‌های معارض کشور» به اعدام محکوم شده است. یک منبع نزدیک به خانواده وی ضمن تایید این خبر به هرانا گفت: خانم عزیزی از مشکلات جسمی همچون سردردهای مزمن و کمردرد رنج می‌برد و با وجود درخواست‌های مکرر برای رسیدگی پزشکی، پس از مدتها انتظار به بیمارستان منتقل شد. به گفته پزشکان، وی برای تکمیل مراحل درمان و انجام معاینات ماهانه باید مجدداً به بیمارستان اعزام شود.

خانم عزیزی از سه ماه پیش به دستور کمیته انضباطی زندان اوین از ملاقات با خانواده محروم شده است. وی همچنین در مرداد ماه سال جاری با پرونده‌ای جدید در شعبه سوم بازپرسی دادسرای اوین مواجه و به «آشوب در زندان» متهم شد.

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات پخشان عزیزی در تاریخ هشتم خردادماه سال جاری در شعبه بیست و ششم دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری برگزار شد و او از بابت اتهام بغی به اعدام محکوم شد.

پخشان عزیزی، اهل مهاباد، پیش از این نیز سابقه بازداشت و برخوردهای قضایی را داشته است. وی در تاریخ سیزدهم مرداد ۱۴۰۲، توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و پس از چهار ماه بازجویی به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. همچنین، در سال ۱۳۸۸ نیز به اتهام فعالیت سیاسی بازداشت و پس از چهار ماه با تودیع وثیقه آزاد شده بود.

زندان اوین؛ بلاتکلیفی وریشه مرادی به ۴۲۲ روز رسید

وریشه مرادی، که با اتهام بغی روبروست، اکنون ۴۲۲ روز است در شرایط بلاتکلیف و بدون امکان ملاقات با خانواده و وکیل، در زندان اوین بسر می‌برد. او یک بار در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب محاکمه شده اما جلسات بعدی رسیدگی به اتهامات وی به دلیل بهانه‌ تراشی‌های مسئولان مربوطه لغو شده است.

وریشه مرادی کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد. خانم مرادی اواخر خردادماه سال جاری در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی از بابت اتهامات بغی و عضویت در یکی از گروه های اپوزیسیون مخالف نظام محاکمه شد. پس از آن دو جلسه دیگر برای رسیدگی به اتهاماتش تعیین شد که با بهانه تراشی های مسئولین مربوطه لغو شد. این متهم سیاسی نزدیک به ۱۴ ماه است که در بلاتکلیفی بسر میبرد و کماکان زمانی برای برگزاری جلسه دادگاه او تعیین نشده است.

یک منبع مطلع نزدیک به خانواده خانم مرادی ضمن تایید این خبر به هرانا گقت: “وریشه کماکان از ملاقات با خانواده و وکیل محروم است. او از اواسط اردیبهشت ماه سال جاری به دستور قاضی ابوالقاسم صلواتی، از ملاقات و امکان برقراری تماس تلفنی با خانواده و وکیل محروم شده بود که ممنوعیت تماس وی اخیرا لغو شده است.”

وریشه مرادی در تاریخ دهم مردادماه ۱۴۰۲، توسط نیروهای امنیتی در حومه سنندج بازداشت شد. وی نهایتا در تاریخ پنجم دی ماه ۱۴۰۲، با اتمام مراحل بازجویی از بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین به بند زنان این زندان منتقل شد.

لازم به ذکر است، دومین جلسه رسیدگی به اتهامات این متهم سیاسی در تاریخ چهاردهم مردادماه، به دلیل عدم حضور خانم مرادی در شعبه قضایی مذکور برگزار نشد. چهارشنبه ۷ شهریور مجددا  جلسه دادگاه خانم مرادی به دلیل عدم حضور نماینده دادستان و قاضی عموزاد که به عنوان مستشار باید حضور پیدا میکرد، لغو شد.

https://akhbar-rooz.com/?p=251479 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x