جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

مجلس ایران مانع از انتصاب یک نماینده کُرد سنی به عنوان معاون رئیس‌جمهوری شد

مجلس اسلامی در جلسه علنی روز چهارشنبه خود با ۱۲۹ رای مخالف از مجموع ۲۴۷ نماینده حاضر، راه نماینده کُرد سنی برای پست معاونت ریاست‌جمهوری را سد کرد.

این درحالی است که مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری ایران، عبدالکریم حسین‌زاده نماینده منطقه نقده و اشنویه را پنجم شهریورماه به سمت معاون خود در امور توسعه روستایی و مناطق محروم منصوب کرده بود.

وبسایت «خانه ملت» گزارش داد که در جلسه امروز مجلس ایران، نمایندگان با ۱۲۹ رای، تقاضای استعفای او را رد کردند.

برخی از نمایندگانی که در مخالفت با استعفای او سخنرانی کردند گفتند که برگزاری انتخابات مجدد موجب تحمیل بار مالی به دولت است و همچنین با انتصاب او به معاونت ریاست جمهوری، شان نمایندگی مجلس تنزل پیدا می‌کند.

مجتبی ذوالنوری نماینده اصولگرای قم در مجلس در این باره گفت: «تعداد نمایندگانی که از مجلس برای دولت رفته‌اند غیر متعارف است، فکر می کنم این عدم توجه به شانیت مجلس و نمایندگی مردم است»

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس هم گفت براساس ماده ۹۰ آیین‌نامه داخلی مجلس، پذیرش استعفای نمایندگان مجلس با رای نمایندگان الزامی است.

انتخاب اعضای دولت و مدیران ارشد از میان اقلیت‌ها، مذاهب و قومیت‌ها و همچنین زنان از وعده‌های پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری اخیر بود اما اکنون مجلس ایران با انتصاب تنها عضو سنی و کرد در کابینه او مخالفت کرده است.

مخالفت مجلس با ورود این نماینده سنی و کرد به دولت پزشکیان با واکنش رسانه‌های داخلی و کاربران رسانه‌های اجتماعی روبرو شده است، «تابناک» آن را «وتو» خوانده و برخی از کاربران نیز به ابراز خشم و یاس از این تصمیم مجلس پرداخته‌اند.

عبدالکریم حسین‌زاده که برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی به عنوان یک کرد سنی مذهب به دولت راه یافته بود و توسط مجلس از این سمت بازماند، در دوره‌های نهم و دهم نیز نماینده نقده و اشنویه بوده است. پیش از او نیز تعداد سیاستمداران سنی مذهب در دولت ایران بسیار نادر بوده که آخرین آن یحیی صادق وزیری، وزیر دادگستری دولت کوتاه مدت شاپور بختیار، آخرین نخست‌وزیر حکومت قبلی ایران بوده است که پس از ۱۰ روز استعفا داد.

«همشهری آنلاین» از ادامه حواشی مخالفت مجلس با حضور اولین کرد و سنی در دولت ایران، چنین نوشته: « برخی پس از رد این استعفا موضوع را به اهل سنت بودن وی ربط داده و به دنبال دو قطبی سازی در جامعه بودند» اما به نوشته همشهری هیچکدام از نماینده‌هایی که رای مخالف دادند دلیل مخالفتبا ورود او به دولت را به سنی بودن او نسبت نداده‌اند.

خبرگزاری «فرانس‌پرس» در گزارشی درباره سد شدن راه ورود اولین عضو کابینه کرد و سنی به دولت ایران نوشته است: سنی‌ها که ۱۰ درصد جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند، پس از سرکار آمدن جمهوری اسلامی مناصب اجرایی بسیارمحدودی از سوی حکومت داشته‌اند و عبدالکریم حسین زاده، نماینده ۴۴ ساله کرد بارها در دفاع از حقوق سنی‌ها سخن گفته است.

https://akhbar-rooz.com/?p=251475 لينک کوتاه

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x