جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

آمریکا و متحدانش خواهان آتش بس ۲۱ روزه در مرز اسرائیل و لبنان شدند

در پی افزایش تنش‌ها و درگیری‌ها در مرز اسرائیل و لبنان، ایالات متحده، فرانسه و چندین کشور دیگر متحدا آن ها خواستار یک آتش‌بس فوری ۲۱ روزه در منطقه شدند. این درخواست پس از مذاکرات فشرده در سازمان ملل در روز چهارشنبه انجام شد. آنها همچنین از آتش‌بس در غزه حمایت کردند تا فرصتی برای مذاکره و یافتن راهکار دیپلماتیک جهت پایان دادن به درگیری‌های خونین فراهم شود

در پی افزایش تنش‌ها و درگیری‌ها در مرز اسرائیل و لبنان، ایالات متحده، فرانسه و چندین کشور دیگر متحدا آن ها خواستار یک آتش‌بس فوری ۲۱ روزه در منطقه شدند. این درخواست پس از مذاکرات فشرده در سازمان ملل در روز چهارشنبه انجام شد. آنها همچنین از آتش‌بس در غزه حمایت کردند تا فرصتی برای مذاکره و یافتن راهکار دیپلماتیک جهت پایان دادن به درگیری‌های خونین فراهم شود.

به گزارش رویترز، این آتش‌بس که برای خط آبی میان اسرائیل و لبنان در نظر گرفته شده، می‌تواند به‌عنوان مقدمه‌ای برای مذاکرات جهت حل دیپلماتیک جنگ فعلی میان دو طرف مورد استفاده قرار گیرد. یک مقام ارشد دولت بایدن در این زمینه اظهار داشت: «ما از همه طرف‌ها، از جمله دولت‌های اسرائیل و لبنان، می‌خواهیم تا فوراً این آتش‌بس موقت را تأیید کنند.»

بیانیه مشترکی که از سوی کاخ سفید منتشر شده، شامل امضای چندین کشور از جمله استرالیا، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و اتحادیه اروپا است. این کشورها همگی توافق کرده‌اند کاهش درگیری‌ها در مرز اسرائیل و لبنان ضروری است و می‌تواند به دستیابی به یک راه‌حل پایدار برای این بحران کمک کند.

مقام ارشد دولت بایدن اضافه کرد آمریکا و متحدانش از ماه‌ها پیش با اسرائیل و لبنان در ارتباط بوده‌اند تا زمینه را برای کاهش درگیری‌ها فراهم کنند. او گفت: «ما مدت‌هاست که این مذاکرات را انجام می‌دهیم و اکنون در تلاشیم که این گفتگوها را به یک توافق گسترده‌تر در طول این دوره ۲۱ روزه آتش‌بس تبدیل کنیم.» به گفته او، بایدن در تقریباً تمامی گفت‌وگوهای خود با رهبران جهان در مجمع عمومی سازمان ملل، بر اهمیت این آتش‌بس تأکید کرده است.

نماینده اسرائیل در سازمان ملل، دنی دنون، پیش از نشست شورای امنیت سازمان ملل در روز چهارشنبه اعلام کرد که اسرائیل از آتش‌بس استقبال می‌کند و تمایل دارد که به یک راه‌حل دیپلماتیک برای پایان دادن به مناقشه برسد. او همچنین در سخنرانی خود در شورای امنیت، ایران را به‌عنوان عامل اصلی خشونت در منطقه معرفی کرد و اظهار داشت برای رسیدن به صلح، باید تهدیدهای ایران از بین برود.

در سوی دیگر، وزیر امور خارجه ایران، عباس عراقچی، پیش از نشست شورای امنیت اعلام کرد که کشورش از حزب‌الله لبنان حمایت می‌کند و در صورت گسترش درگیری‌ها در لبنان بی‌تفاوت نخواهد ماند. او تأکید کرد ایران نقش مهمی در منطقه دارد و نمی‌تواند در قبال وضعیت جاری لبنان بی‌تفاوت باقی بماند.

نخست‌وزیر لبنان، نجیب میقاتی، نیز از درخواست آتش‌بس استقبال کرد و آن را گامی مهم در جهت کاهش تنش‌ها دانست. او اظهار داشت اجرای موفق این آتش‌بس به تعهد اسرائیل به قطعنامه‌های بین‌المللی بستگی دارد. میقاتی در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال برقراری آتش‌بس به‌زودی وجود دارد یا خیر، گفت: «امیدواریم که بله.»

افزایش درگیری‌ها در مرز لبنان و اسرائیل

این درخواست برای آتش‌بس در شرایطی صورت می‌گیرد که تنش‌ها در مرز اسرائیل و لبنان به‌طور قابل توجهی افزایش یافته است. ارتش اسرائیل روز چهارشنبه حملات هوایی خود را در سراسر لبنان گسترش داد. بر اساس آمار وزارت بهداشت لبنان، در این حملات تاکنون دست‌کم ۷۲ نفر کشته و ۲۲۳ نفر زخمی شده‌اند. همچنین، فرمانده ارتش اسرائیل اعلام کرد احتمال حمله زمینی به لبنان وجود دارد که باعث نگرانی از تبدیل شدن این مناقشه به یک جنگ گسترده در خاورمیانه شده است.

بر اساس گزارش‌های میدانی، اسرائیل در هفته گذشته چندین حمله هوایی به مواضع حزب‌الله در لبنان انجام داده و در واکنش، حزب‌الله نیز موشک‌هایی را به سمت اسرائیل شلیک کرده است. این درگیری‌ها به تخریب مناطق مسکونی و ایجاد بحران انسانی منجر شده است.

رویترز می نویسد: دولت بایدن از ماه‌ها پیش در حال تلاش برای کاهش درگیری‌ها در مرز لبنان و اسرائیل بوده است. این تلاش‌ها در حالی صورت می‌گیرد که خشونت‌های اخیر فشارهای زیادی را بر سیاست خارجی آمریکا وارد کرده و این مناقشه در روند کمپین انتخاباتی کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور، تأثیر گذاشته است.

ارتش اسرائیل روز چهارشنبه یک موشک را که از سوی حزب‌الله به‌سمت مقر سازمان اطلاعات موساد در نزدیکی تل‌آویو شلیک شده بود، سرنگون کرد. مقامات اسرائیلی اعلام کردند این موشک به‌سمت مناطق مسکونی در تل‌آویو هدف‌گیری شده بود، نه مقر موساد.

ژنرال هرزی حالوی، یکی از فرماندهان ارتش اسرائیل، به نیروهای خود در مرز لبنان اعلام کرد: «شما صدای هواپیماها را می‌شنوید؛ ما در حال حمله هستیم تا زمینه را برای ورود احتمالی شما آماده کنیم و حزب‌الله را تضعیف کنیم.» سخنگوی پنتاگون در این زمینه اظهار داشت که به‌نظر نمی‌رسد حمله زمینی اسرائیل به لبنان در آینده نزدیک انجام شود.

پیامدهای انسانی بحران لبنان

این درگیری‌ها تاکنون به جابه‌جایی گسترده جمعیت در لبنان منجر شده است. وزیر خارجه لبنان اعلام کرد ممکن است تا نیم میلیون نفر در این کشور آواره شده باشند. در بیروت، هزاران نفر که مجبور به ترک خانه‌های خود در جنوب لبنان شده‌اند، در مدارس و ساختمان‌های دیگر پناه گرفته‌اند. بیمارستان‌های لبنان نیز پر از مجروحان ناشی از حملات هوایی اسرائیل هستند.

در روز چهارشنبه، مردم بیروت در مراسم تشییع جنازه دو فرمانده ارشد حزب‌الله که در حملات هوایی اسرائیل کشته شده بودند، شرکت کردند. در این مراسم، پیکرهای آنان در تابوت‌هایی پوشیده با پرچم حزب‌الله حمل شد و جمعیت با شعارهای حزب‌الله به سوگواری پرداختند.

https://akhbar-rooz.com/?p=251445 لينک کوتاه

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x