جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

نیم میلیون آواره حاصل ۳ روز بمباران های بی وقفه لبنان توسط اسرائیل

اسرائيل برای اولين بار به مناطق شمالی بیروت حمله کرد و حزب‌الله به سوی تل آويو موشک شليک کرد. هزاران نفر از ساکنان جنوب لبنان برای فرار از حملات اسرائیل به مناطق تحت کنترل حزب‌الله گریخته‌اند. نگرانی‌ها نسبت به گسترش حملات به مناطق دیگر لبنان افزایش يافته است. هزاران نفر برای فرار از این بمباران‌ها به سوریه گریخته‌اند. به گفته سازمان‌های امدادی، نیم میلیون نفر از مردم لبنان آواره شده‌اند. مقامات لبنانی گفته اند بیش از ۵۶۰ نفر در نتیجه این حملات جان خود را از دست داده‌اند و هزاران نفر دیگر زخمی شده‌اند. با حملات اسرائيل در جبهه شمالی تلاش‌ها برای رسیدن به یک توافق آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها عملاً به حالت تعلیق درآمده است

تنش‌های بین اسرائیل و حزب‌الله به‌طور قابل‌توجهی گسترش یافته است، اسرائیل برای اولین بار به مناطق شمالی بیروت حمله کرد و حزب‌الله به سوی تل آویو موشک شلیک کرد.

هزاران نفر از ساکنان جنوب لبنان برای فرار از حملات اسرائیل به مناطق تحت کنترل حزب‌الله گریخته‌اند. اما حمله اسرائیل به منطقه “معیصره” که حدود ۱۰۰ کیلومتر در شمال مرز لبنان واقع شده است، نگرانی‌ها را در مورد گسترش حملات به مناطق دیگر لبنان افزایش داده است. به گفته مقامات لبنانی، بیش از ۵۶۰ نفر در نتیجه این حملات جان خود را از دست داده‌اند و هزاران نفر دیگر زخمی شده‌اند.

هزاران نفر برای فرار از این بمباران‌ها به سوریه گریخته‌اند. به گفته سازمان‌های امدادی، نیم میلیون نفر از مردم لبنان آواره شده‌اند. اسرائیل بیش از ۱۰۰ نقطه را در لبنان هدف قرار داده است و به حملات بیشتری دست می زند.

حزب‌الله برای اولین بار تلاش کرد که تل‌آویو را هدف قرار دهد، اما موشک پرتاب شده توسط اسرائیل رهگیری شد و هیچ خسارتی گزارش نشده است. حزب‌الله اعلام کرد هدف این موشک، مقر اطلاعاتی اسرائیل، موساد بوده است، اما به نظر می‌رسد این موشک نتوانسته به هدف برسد و از سوی سیستم دفاعی اسرائیل منهدم شده است.

سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد که این موشک به سمت مناطق مسکونی در حال حرکت بود و مقر اطلاعاتی موساد در آن منطقه قرار نداشته است. وی همچنین افزود که حزب‌الله قصد تشدید تنش‌ها را دارد و به دنبال افزایش دامنه درگیری‌ها است.

اسرائیل برآورد کرده حزب‌الله در آغاز این درگیری‌ها ۱۵۰,۰۰۰ راکت و موشک در اختیار داشته، اما هنوز مشخص نیست چه تعداد از این موشک‌ها نابود شده است. در طی این درگیری‌ها چندین فرمانده ارشد حزب‌الله، از جمله ابراهیم عقیل و ابراهیم قبیسی کشته شده‌اند.

رهبر حکومت ایران، علی خامنه‌ای، در واکنش به حملات مرگبار اسرائیل اعلام کرد حزب‌الله همچنان با قدرت به فعالیت خود ادامه خواهد داد و کشته شدن فرماندهان ارشد تأثیر جدی بر توان سازمانی این گروه نخواهد داشت. وی تأکید کرد حزب‌الله به دلیل ساختار قوی خود قادر است از این ضربه‌ها عبور کند.

هدف اعلام شده اسرائیل از این حملات، بازگرداندن حدود ۶۰,۰۰۰ نفر از ساکنان شمال اسرائیل به خانه‌هایشان است که به دلیل حملات حزب‌الله مجبور به مهاجرت به دیگر نقاط اسرائیل شده اند. برخی از مقامات اسرائیلی امیدوارند این بمباران‌ها منجر به توافقی شود که حزب‌الله را مجبور به عقب‌نشینی از مناطق مرزی کند.

به گزارش گاردن، با این حال، حزب‌الله همچنان توانایی بالای خود در حملات موشکی حفظ کرده و حتی در مقابل حملات گسترده اسرائیل، توانسته است قدرت خود را نشان دهد. درگیری‌های گذشته نیز نشان داده‌اند حزب‌الله می‌تواند از ضربات سنگین عبور کرده و حتی با وجود اختلافات چشمگیر در فناوری نظامی، در برابر اسرائیل مقاومت کند.

در پاسخ به تهدیدات، اسرائیل محدودیت‌های بیشتری اعمال کرده و از جمله مدارس را در بخش‌های شمالی این کشور، از جمله شهر حیفا، تعطیل کرده است. یکی از راکت‌ها به یک خانه سالمندان در شهر صفد برخورد کرد که باعث وقوع آتش‌سوزی شد اما هیچ تلفات جانی گزارش نشد.

بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی پروازهای خود به بیروت را متوقف کرده‌اند و دولت‌ها از جمله روسیه و آمریکا به شهروندان خود توصیه کرده‌اند لبنان را ترک کنند. نگرانی‌ها از احتمال گسترش این جنگ هوایی به یک جنگ زمینی و دخالت قدرت‌های منطقه‌ای باعث شده است درخواست‌ها برای خروج از لبنان افزایش یابد.

وزیر خارجه لبنان، عبدالله بوحبیب، اعلام کرد ایالات متحده تنها کشوری است که می‌تواند به این درگیری پایان دهد، وی از سخنان جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، که اسرائیل را به اجتناب از جنگ تمام‌عیار دعوت کرده، اما حزب‌الله را به‌عنوان عامل حملات بی‌دلیل محکوم کرد، ابراز ناامیدی کرد.

بایدن از اسرائیل خواسته بود که به سمت یک جنگ کامل نرود، اما به گفته بوحبیب، این سخنان نمی‌تواند به حل مشکل لبنان کمک کند. دبیر کل سازمان ملل، آنتونیو گوترش، نیز هشدار داد این وضعیت ممکن است منجر به ویرانی بخش‌های بزرگی از لبنان و ایجاد فاجعه انسانی شود.

وی در بیانیه‌ای اعلام کرد: “وضعیت غزه یک کابوس بی‌وقفه است که تمام منطقه را درگیر خود کرده است. لبنان نیز در آستانه فروپاشی است و مردم لبنان و اسرائیل توان تحمل یک جنگ دیگر را ندارند.”

همزمان با توجه جهانی به لبنان، بمباران‌های اسرائیل در غزه نیز ادامه دارد. یک حمله هوایی به خانه‌ای در اردوگاه پناهندگان بریج در مرکز غزه باعث کشته شدن یک زن باردار و چهار فرزندش شد.

براساس گزارش‌ها، این زن ۳۵ ساله شش ماهه باردار بوده است و فرزندانش بین ۸ تا ۱۸ سال سن داشته‌اند. تعداد قربانیان این جنگ تاکنون به بیش از ۴۱,۵۰۰ نفر رسیده است که اکثریت آنها غیرنظامی بوده‌اند.

با حملات اسرائیل در جبهه شمالی تلاش‌ها برای رسیدن به یک توافق آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها عملاً به حالت تعلیق درآمده است. خانواده‌های گروگان‌ها نیز از برنامه‌های بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل انتقاد کرده‌اند و معتقدند که او به جای حضور در نیویورک باید بر حل بحران داخلی و نجات گروگان‌ها تمرکز کند.

https://akhbar-rooz.com/?p=251415 لينک کوتاه

1.3 4 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حامد شهامت
حامد شهامت
1 روز قبل

مرگ بر نتانیاهو لعنت بر هیتلر
مرگ بر خامنه ای لعنت بر خمینی
مرگ بر رضاشاه لعنت بر رضاخان

صلح صلح آزادی
صلح صلح آزادی
صلح صلح آزادی

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x