جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

اسرائیل و حزب‌الله در میان نگرانی‌ها از گسترش جنگ به یکدیگر حمله می کنند، موج آوارگان به سوی بیروت

ارتش اسرائیل اعلام کرد که ده‌ها هدف متعلق به حزب‌الله را شب گذشته مورد حمله قرار داده است. این حملات یک روز پس از حملات هوایی اسرائیل به این گروه مسلح انجام شد که به گفته مقامات لبنانی، به کشته شدن 558 نفر از جمله 50 کودک و 94 زن و زخمی شدن 1835 نفر منجر شده است. همچنین ده‌ها هزار نفر از این مناطق برای در امان ماندن، گریخته‌اند. متیو سالتمارش، سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، اعلام کرد: "ما شاهد ده‌ها هزار آواره در لبنان هستیم و انتظار داریم که این ارقام افزایش یابد." وی وضعیت را "بسیار نگران‌کننده" توصیف کرد

روز سه‌شنبه، در پی حملات اسرائیل به اهداف حزب‌الله در جنوب لبنان و حملات متقابل حزب‌الله به تأسیسات نظامی اسرائیل، ترس از وقوع یک درگیری گسترده‌تر شدت گرفت. این حوادث در حالی رخ داده‌اند که لبنان یکی از مرگبارترین روزهای خود را در دهه‌های اخیر تجربه می‌کند.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که ده‌ها هدف متعلق به حزب‌الله را شب گذشته مورد حمله قرار داده است. این حملات یک روز پس از حملات هوایی اسرائیل به این گروه مسلح انجام شد که به گفته مقامات لبنانی، به کشته شدن ۵۵۸ نفر از جمله ۵۰ کودک و ۹۴ زن و زخمی شدن ۱۸۳۵ نفر منجر شده است. همچنین ده‌ها هزار نفر از این مناطق برای در امان ماندن، گریخته‌اند.

سخنگوی ارتش اسرائیل، آویخای ادرعی، در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد: “در ساعت گذشته، هواپیماهای جنگی اهداف حزب‌الله در جنوب لبنان از جمله پرتاب‌کننده‌های موشک، ساختمان‌های نظامی و انبارهای اسلحه را بمباران کردند.”

در واکنش به این حملات، حزب‌الله می گوید چندین هدف نظامی اسرائیل را مورد حمله قرار داده است. یکی از این اهداف، یک کارخانه مواد منفجره در عمق ۶۰ کیلومتری اسرائیل بود که حزب‌الله با موشک‌های فادی آن را در ساعت ۴ بامداد مورد هدف قرار داد. علاوه بر این، این گروه سه بار به پایگاه هوایی مجیدو در نزدیکی شهر افولای اسرائیل حمله کرده است.

پس از نزدیک به یک سال جنگ با گروه حماس در غزه در مرزهای جنوبی، اسرائیل اکنون تمرکز خود را به جبهه شمالی معطوف کرده است. حزب‌الله از طریق پرتاب موشک‌هایی به اسرائیل از گروه حماس که تحت حمایت ایران است، حمایت کرده.

با افزایش تنش‌ها در منطقه، روز سه‌شنبه بیش از ۳۰ پرواز بین‌المللی به مقصد یا از مبدأ بیروت لغو شد. برخی از شرکت‌های هوایی که پروازهای خود را لغو کرده اند شامل قطر ایرویز، ترکیش ایرلاینز و چندین شرکت هواپیمایی از امارات متحده عربی هستند.

مراکز درمانی در لبنان نیز با حجم بالایی از مجروحان مواجه شده‌اند. به گفته یکی از مقامات سازمان بهداشت جهانی در لبنان، بیمارستان اصلی شهر حیفا نیز پس از حملات روز دوشنبه به این شهر، عملیات خود را به یک مرکز زیرزمینی منتقل کرده است.

متیو سالتمارش، سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، اعلام کرد: “ما شاهد ده‌ها هزار آواره در لبنان هستیم و انتظار داریم که این ارقام افزایش یابد.” وی وضعیت را “بسیار نگران‌کننده” توصیف کرد.

با تشدید درگیری‌ها، درخواست‌ها برای دیپلماسی افزایش یافته است. فولکر تورک، رئیس حقوق بشر سازمان ملل، از تمامی کشورها و عوامل دارای نفوذ درخواست کرد که برای جلوگیری از افزایش تنش‌ها در لبنان تلاش کنند.

در پاسخ به گزارش‌هایی مبنی بر اینکه اسرائیل قبل از حملات هوایی با ارسال پیام‌هایی به مردم هشدار داده بود، سخنگوی تورک، راوینا شامداسانی، نگرانی خود را از وضعیت ابراز کرد. وی در یک نشست خبری در ژنو اظهار داشت: “روش‌ها و ابزارهای جنگی که استفاده می‌شود، نگرانی‌های بسیار جدی ایجاد کرده‌اند. این که به مردم هشدار داده و آنها را به فرار تشویق می‌کنید، مجوزی برای حمله به مناطقی که می‌دانید به شدت بر غیرنظامیان تأثیر می‌گذارد، نمی‌شود.”

روسیه نیز اعلام کرد حملات اسرائیل به لبنان می‌تواند به طور کامل ثبات خاورمیانه، این منطقه تولیدکننده نفت را از بین ببرد.

این درگیری‌ها نگرانی‌ها را از دخالت ایالات متحده، متحد نزدیک اسرائیل، و همچنین ایران که دارای نیروهای نیابتی مانند حزب‌الله، حوثی‌های یمن و گروه‌های مسلح در عراق است، افزایش داده است.

این حملات فشار زیادی بر حزب‌الله وارد کرده است. هفته گذشته، حزب‌الله با بزرگترین شکست امنیتی تاریخ خود مواجه شد، زمانی که هزاران دستگاه پیجر و بی‌سیم‌های استفاده شده توسط اعضای آن منفجر شدند.

اسرائیل با استفاده از فناوری‌های پیشرفته و جاسوسی خود، قدرت زیادی در جنگ با لبنان و غزه به دست آورده است. این کشور توانسته است فرماندهان بلندپایه حزب‌الله و رهبران حماس را شناسایی و ترور کند.

ارتش اسرائیل که پیشرفته‌ترین و قدرتمندترین نیروی نظامی خاورمیانه است، اعلام کرد که در آخرین حملات حدود ۵۵ موشک به سمت اسرائیل پرتاب شده است، اما اکثریت آنها رهگیری شده‌اند.

حزب‌الله نیز اعلام کرد انبارهای لجستیکی یگان ۱۴۶ در پایگاه نفتالی را با شلیک موشک بمباران کرده است.

رویترز می نویسد: یکی از گزینه‌های احتمالی اسرائیل، حمله به جنوب لبنان و گسترش حملات هوایی برای هدف قرار دادن بیشتر مناطق تحت کنترل حزب‌الله در جنوب بیروت و همچنین زیرساخت‌های لبنان از جمله پل‌ها و بزرگراه‌ها و فرودگاه بیروت است. این گزینه‌ها پیشتر نیز در جنگ ۲۰۰۶ اسرائیل و حزب‌الله مورد استفاده قرار گرفت.

حزب‌الله در صورت حمله زمینی اسرائیل، احتمالاً دشمنی سرسخت‌تر از حماس خواهد بود. این گروه که در سال ۱۹۸۲ توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران برای مقابله با حمله اسرائیل به لبنان تأسیس شد، تجربه و نظم زیادی دارد و از تسلیحات بهتری نسبت به متحد فلسطینی خود برخوردار است.

آخرین حملات باعث ایجاد وحشت شده است. خانواده‌ها از جنوب لبنان روز دوشنبه وسایل و افراد خود را در خودروها، ون‌ها و کامیون‌ها بار کردند و راهی شمال شدند. بزرگراه‌ها به سمت شمال با ترافیک سنگینی روبرو شدند.

https://akhbar-rooz.com/?p=251339 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x