جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

تورنمنت مرموز فیفا؛ پایان پروژه جاه‌طلبانه فرهاد مشیری در انگلیس؛ یوفا، خود اش را فریب داد ؛ مهاجرت فوتبالیست‌های اروپایی به برزیل؛ بازار گرمی دربی سرخ آبی های تهران

نازک بین-به نظر می‌رسد جام باشگاه‌های جهان فیفا ۲۰۲۵ با مشکلات و چالش‌های زیادی روبرو است. این تورنمنت قرار است با حضور ۳۲ تیم برگزار شود، اما هنوز جزئیات مهمی مانند شهرهای محل برگزاری و استادیوم‌ها و پخش تلویزیونی آن مشخص نیست . این وضعیت باعث نگرانی و نارضایتی تیم‌ها و اتحادیه‌های بازیکنان شده است.رئال مادرید به تازگی و تا کمتر از سه ماه تا برگزاری فینال جام بین‌قاره‌ای، از محل برگزاری این مسابقه که در قطر خواهد بود، مطلع شد، اما هنوز هیچ اطلاعاتی درباره چگونگی و محل برگزاری جام باشگاه‌های جهان که قرار است از ۱۵ ژوئن تا ۱۳ ژوئیه برگزار شود، در دست نیست.این تورنمنت که قرار است ۶۳ بازی در ۲۹ روز داشته باشد، به‌عنوان یک آزمایش برای جام جهانی ۲۰۲۶ که در آمریکا، کانادا و مکزیک برگزار می‌شود، در نظر گرفته شده است. جام باشگاه‌های جهان نیز قرار است در آمریکا برگزار شود، اما همچنان مشخص نیست چه تیمی در کدام شهرها و استادیوم‌ها بازی خواهد کرد.همچنین انتقادات زیادی درباره وضعیت زمین‌های بازی در آمریکا وجود دارد، زیرا بسیاری از این زمین‌ها برای ورزش‌های مختلف استفاده می‌شوند و فوتبال در اولویت آخر قرار دارد. فاصله‌های طولانی بین محل‌های برگزاری نیز مورد انتقاد قرار گرفته است. این مسائل باعث شده تا فیفا در تخصیص محل‌های برگزاری تأخیر داشته باشد.

پایان پروژه جاه‌طلبانه مشیری

گروه فریدکین برای خرید سهام ۹۴ درصدی فرهاد مشیری در باشگاه اورتون به توافق رسید. طرفین دو ماه قبل هم مذاکراتی داشتند که بی‌نتیجه ماند. این شرکت آمریکایی که مالکیت آن به عهده دن فریدکین است در مذاکرات جدید با سهامدار عمده باشگاه اورتون رقم پیشنهادی‌اش را افزایش داد.بعد از شکست مذاکرات اولیه اورتون با فریدکین، جان تکستور مدعی اصلی خرید سهام عمده باشگاه اورتون بود. البته تکستور که ۴۵ درصد سهام باشگاه کریستال پالاس را به عهده دارد، نمی‌تواند مالکیت دو باشگاه لیگ برتری را به عهده داشته باشد و این موضوع نهایی شدن این انتقال را پیچیده می‌کرد. در نهایت فریدکین با بالا رفتن پیشنهادش توانست موافقت سرمایه‌دار ایرانی  – بریتانیایی را جلب کند. سخنگوی گروه فریدکین در این باره گفت: «خشنودیم که برای تبدیل شدن به نگهبانان این باشگاه نمادین به توافق رسیدیم. تمرکز ما این است که مراحل این انتقال نهایی شود. ما به دنبال برقراری ثبات و به اشتراک گذاشتن نگاه‌مان برای آینده باشگاه هستیم که شامل تکمیل ورزشگاه جدید اورتون است.» این شرکت آمریکایی مالکیت باشگاه رم را هم در اختیار دارد. 

مهاجرت فوتبالیست‌های اروپایی به برزیل

یک برنامه در رسانه رسمی برزیل چند روز قبل در یک تیزر به خوبی هیجان و غافلگیری ناشی از مهاجرت بازیکنان اروپایی به این کشور را به تصویر کشید. این کار با مونتاژ گل‌های ممفیس دیپای آغاز شد که حدودا یک هفته قبل قراردادی را با کورینتیانس امضا کرد. این اقدام بخش زیادی از طرفداران باشگاه سائوپائولو را متعجب و غافلگیر کرد. کلیپ‌های هواداران با تقلید از مهاجم هلندی (آن‌ها دستان خود را در گوش می‌کردند)  تنها نمونه کوچکی از اتفاقات مورد انتظار در ماه‌های آینده بود. سپس تصاویری از دیگر بازیکنان منتشر شد. مارتین بریتویت، ملی‌پوش دانمارکی، ماکسیم دومینگس، هافبک سوئیسی، محمد العروش ۲۰ ساله و فرانسوی و جمال لوئیس، مدافع سابق نیوکاسل یونایتد! همه این بازیکنان پس از پایان فصل ۲۴-۲۰۲۳ اروپا راهی باشگاه‌های برزیلی شده‌اند.

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث شده است تعداد بازیکنان خارجی بیشتر شود، تغییر قوانین برزیل است. ۲ سال قبل باشگاه‌ها می‌توانستند حداکثر ۵ بازیکن را در لیست بازیکنان برای مسابقه. داشته باشند این تعداد در سال ۲۰۲۳ به ۷ افزایش پیدا کرد و در ماه مارس، باشگاه‌های دسته برتر به اتفاق آرا به افزایش مجدد سقف رای دادند و ۹ بازیکن خارجی برای هر تیم مجاز شد.

این تغییرات به شدت در آمریکای جنوبی تاثیر داشته. برزیل برای سال‌های متمادی استعدادهای آرژانتین، اروگوئه و دیگر همسایگانش را جذب کرده. اکنون شرایط تغییر یافته و آنها می‌توانند انتخاب‌های گوناگونی داشته باشند. صدرنشین کنونی لیگ، بوتافوگو ۸ بازیکن غیر برزیلی در لیست بازیکنانش دارد و یکی از آنها اروپایی است. پالمیراس رده دومی ۶ بازیکن غیر بومی دارد و  البته تمامی آنها آمریکایی هستند. تیم‌های دیگر به در همین حدود بازیکن خارجی دارند و حالا وزنه بازیکنان اروپایی روز به روز در حال سنگین‌تر شدن است.

روند جدید می‌تواند به صورت کلی فوتبال برزیل را با خارجی‌ها سازگارتر کند. خورخه ژسوس و آبل فریرا، مربیان پرتغالی موفقیت‌های فراوانی را به دست آورده‌اند. فدراسیون فوتبال برزیل می‌خواست سنت‌شکنی کند و کارلو آنجلوتی را به عنوان مربی تیم ملی مردان منصوب کند. فوتبال برزیل در حال مدرنیزه شدن است و این در تمام بخش‌ها به نمایش گذاشته شده. دیپای بعد از پیوستنش به کورینتیانس گفت: «ما همیشه می‌آییم تا استعدادهای برزیلی را به اروپا ببریم زیرا استعدادهای خاصی دارند. این لیگ نیاز به نوری متقابل دارد و وقت آن است به این لیگ چیزهایی را تقدیم کنیم.»

میلان با شجاعت و هوش اینتر را شکست داد

میلان که زیر نظر پیولی در ۶ دربی متوالی شکست خورده بود، با انگیزه شکستن این رکورد منفی پا به میدان می‌گذاشت. عقده حقارت رشد کرده و تمام شهر را اشغال کرده بود، هواداران میلان در سکوت راه می‌رفتند و این دربی را هم از قبل شکست خورده می‌دانستند اما تیم فونسکا ورق بازی را به نفع خود بازگرداند.پیولی فصل گذشته در سخت‌ترین لحظات مقابل اینزاگی به دفاع سه نفره رفت و با سیستم ۲-۵-۳ همه دفاع کردند اما فونسکا جسورانه آبراهام و موراتا را در ترکیب قرار داد و با سیستم ۲-۴-۴ بازی را شروع کرد. او می‌دانست باخت در این بازی به معنای از دست دادن شغلش خواهد بود اما ترجیح داد جسورانه مبارزه کند.تفکرات پائولو فونسکا برای شروع فصل ناهماهنگ نشان می‌داد اما او در این بازی به یک برد مهم رسید تا نگاه‌ها را نسبت به خودش تغییر دهد. فونسکا بعد از بازی شجاعت بازیکنانش را ستود و احساس کرد که آنها مستحق این پیروزی هستند و خاطرنشان کرد که تیم‌های کمی اخیراً اینتر را به دردسر انداخته‌اند.در حالی که اینتر گاهی پس از نمایش تحسین‌برانگیز خارج از خانه مقابل منچسترسیتی در اواسط هفته، خسته به نظر می‌رسید، فونسکا راه دیگری رفت و روی بازیکنان هجومی تمرکز کرد که در نیمه دوم نتیجه مورد نظرش را به دست آورد. میلان شایسته برد بود اما چگونه فونسکا در دربی پیروز شد؟ پاسخ مشخص است، با شجاعت، یک تیم متحد، یک ترکیب متفاوت و آمادگی بالای بدنی.تیجانی رایندرز، که در اولین سال حضورش در میلان، عملکرد ضعیفی در مسابقات مهم داشت، این بار یکی از بهترین‌ها بود. امرسون رویال به خصوص در نیمه دوم نمایشی عالی را ارائه کرد و مایک ماینان هم یک سیو درخشان مقابل تورام انجام داد که یادآور بهترین روزهای او بود.فونسکا برای تغییر روند منفی تیمش از فرصت دربی استفاده کرد. ۲۲ سپتامبر روز آزادی آث میلان است، آنها اینتر را بعد از دو سال شکست دادند و اکنون بدون هیچ عقده حقارتی با رقیب سنتی خود در جدول رده‌بندی ۸ امتیازی شده‌اند. کودکان طرفداری میلان می‌توانند امروز در مدرسه درباره دربی صحبت کنند.

فصل برای ‌تراشتگن تمام شد

بارسلونا بازی فوق‌العاده‌ای در لا سرامیکا به نمایش گذاشت و ۵ بر یک میزبانش، ویارئال را در هم کوبید اما یک اتفاق ناگوار روی این بازی سایه انداخت و آن مصدومیت شدید مارک آندره‌ تر اشتگن در نیمه اول بود. آنطور که رسانه‌های اسپانیا گزارش داده‌اند بارسایی‌ها منتظر بدترین خبرهادر مورد کاپیتان و دروازه‌بان آلمانی هستند و ممکن است او تا آخر فصل نتواند تیمش را همراهی کند.تر اشتگن روی یک ضربه کرنر بعد از گرفتن توپ، فرود بدی داشت و بازیکنان بلافاصله کادر درمان را فراخواندند. گفته می‌شود او از ناحیه تاندون پاتلار زانوی راست دچار آسیب‌دیدگی شده و در جریان نیمه دوم بازی به بیمارستان منتقل شده است. با انجام آزمایش‌های بیشتر مشخص می‌شود که آیا بعد از شش هفته فصل برای ‌تر اشتگن ۳۲ ساله تمام شده یا اینکه نگرانی‌های اولیه در مورد این مصدومیت بی‌مورد بوده است.
هانسی فلیک بعد از بازی گفت: «اوضاع مارک چندان خوب نیست، باید صبر کنیم تا نتایج آزمایش‌ها مشخص شود، به نظر می‌رسد جدی باشد. این مصدومیت ما را نگران کرده است.»طبق بیانیه رسمی باشگاه بارسلونا مصدومیت او که پارگی کامل تاندون زانو است، وی را تا پایان فصل خانه‌نشین خواهد کرد.
با وجود پایان مهلت نقل و انتقالات، طبق قوانین لالیگا، بارسلونا می‌تواند به صورت اضطراری یک دروازه‌بان جدید به خدمت بگیرد به شرط آنکه گزینه موردنظرش آزاد باشد. به همین دلیل گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال رو آوردن بارسلونا به استخدام دروازه‌بان‌های تازه‌ بازنشسته‌‌ای مانند وویچخ شزنی و کلودیو براوو مطرح شد که در این بین سنگربان شیلیایی برای کمک به کاتالان‌ها اعلام آمادگی کرد.فهرست مصدومان بارسلونا رو به افزایش است و ‌تر اشتگن به رونالد آرائوخو، آندریاس کریستنسن، مارک برنال، فرانکی دیونگ، گاوی، فرمین لوپس و دنی اولمو اضافه می‌شود.ایناکی پنیا پیش از این هم در چنین موقعیتی قرار گرفته، او فصل قبل هم در زمان مصدومیت گلر آلمانی درون دروازه بارسلونا قرار گرفته و در بازی مقابل ختافه در ترکیب اصلی خواهد بود.
 
دلداری کورتوآ
مصدومیت‌های شدید و اتفاقات ناگوار می‌تواند مرزهای رقابت در فوتبال را پشت سر بگذارد و تیبو کورتوآ در حمایت از مارک آندره ‌تر اشتگن نشان داد. با وجود آنکه رقابت شدیدی میان دروازه‌بان دو تیم اول فوتبال اسپانیا وجود دارد، اما این دو دروازه‌بان در پیشرفت یکدیگر نقش پررنگی داشته‌اند. دروازه‌بان بلژیکی رئال مادرید در سال ۲۰۲۳ دچار مصدومیت شدید زانو شد که ۹ ماه باعث دوری‌اش از دنیای فوتبال شد و او در آستانه راه طولانی درمان زانوی ‌تر اشتگن از او حمایت کرد: «مصدومیت ‌تر اشتگن واقعاً متأسفم کرد. اینکه دیدم این‌گونه زمین را ترک کرد، واقعاً برایم رنج‌آور بود. امیدوارم هر چه زودتر او را در زمین فوتبال ببینم.»

برنامه و نتایج کامل جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴

جام جهانی فوتسال از شنبه ۲۴ شهریور با حضور ۲۴ تیم آغاز خواهد شد. این تیم‌ها در شش گروه با یکدیگر رقابت خواهند کرد تا در نهایت تیم قهرمان شناخته شود. به گزارش ایسنا، جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ ازبکستان از امروز (شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳)آغاز شد. تاکنون ۹ کشور میزبان جام جهانی بوده‌اند و ازبکستان دهمین میزبان این رقابت‌ها محسوب می‌شود.

گروه‌بندی جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ بدین شرح است

گروه A: ازبکستان، پاراگوئه، کاستاریکا، هلند
گروه B: برزیل، تایلند، کرواسی، کوبا
گروه C: آرژانتین، اوکراین، افغانستان، آنگولا
گروه D: اسپانیا، قزاقستان، نیوزیلند، لیبی
گروه E: پرتغال، مراکش، تاجیکستان، پاناما
گروه F: ایران، فرانسه، ونزوئلا، گواتمالا

برنامه بازی‌های دور گروهی

هفته اول: 

شنبه ۲۴ شهریور:
کرواسی ۱ – ۲ تایلند
پاراگوئه ۵ – ۲ کاستاریکا
برزیل ۱۰ – ۰ کوبا
ازبکستان ۳ – ۳ هلند

یکشنبه ۲۵ شهریور:
نیوزیلند ۱ – ۳ لیبی
افغانستان ۶ – ۴ آنگولا
آرژانتین ۷ – ۱ اوکراین
اسپانیا ۱ – ۱ قزاقستان 

دوشنبه ۲۶ شهریور:
تاجیکستان ۲ – ۴ مراکش
گواتمالا ۳ – ۶ فرانسه
پرتغال ۱۰ – ۱ پاناما
ایران ۷ – ۱ ونزوئلا

هفته دوم:

سه‌شنبه ۲۷ شهریور:
کاستاریکا ۲ – ۲ هلند
تایلند ۱۰ – ۵ کوبا
ازبکستان ۱ – ۴ پاراگوئه
برزیل ۸ – ۱ کرواسی

چهارشنبه ۲۸ شهریور:
آنگولا ۲ – ۷ اوکراین
لیبی ۱ – ۴ قزاقستان
آرژانتین ۲ – ۱ افغانستان
اسپانیا ۷ – ۱ نیوزیلند

پنجشنبه ۲۹ شهریور:
مراکش ۶ – ۳ پاناما
فرانسه ۷ – ۳ ونزوئلا
پرتغال ۳ – ۲ تاجیکستان
ایران ۹ – ۴ گواتمالا

هفته سوم:

جمعه ۳۰ شهریور:
تایلند ۱ – ۹ برزیل
کوبا ۰ – ۷ کرواسی
کاستاریکا ۵ – ۳ ازبکستان
هلند ۵ – ۲ پاراگوئه

شنبه ۳۱ شهریور:
قزاقستان ۱۰ – ۰ نیوزیلند
لیبی ۰ – ۸ اسپانیا
اوکراین ۴ – ۱ افغانستان
آنگولا ۵ – ۹ آرژانتین

یکشنبه ۱ مهر:
مراکش ۱ – ۴ پرتغال
پاناما ۸ – ۳ تاجیکستان
ایران ۴ – ۱ فرانسه
ونزوئلا ۷ – ۳ گواتمالا

مرحله یک‌هشتم نهایی:

سه‌شنبه ۳ مهر:
بازی ۳۷: برزیل – کاستاریکا
بازی ۳۸: هلند – اوکراین

چهارشنبه ۴ مهر:
بازی ۳۹: اسپانیا – ونزوئلا
بازی ۴۰: پاراگوئه – افغانستان

پنجشنبه ۵ مهر:
بازی ۴۱: ایران – مراکش
بازی ۴۲: پرتغال – قزاقستان

جمعه ۶ مهر:
بازی ۴۳: تایلند – فرانسه
بازی ۴۴: آرژانتین – کرواسی

مرحله یک‌چهارم نهایی:

یکشنبه ۸ مهر:
بازی ۴۵: برنده برزیل – کاستاریکا با برنده ایران – مراکش
بازی ۴۶: برنده هلند – اوکراین با برنده اسپانیا – ونزوئلا

دوشنبه ۹ مهر:
بازی ۴۷: برنده تایلند – فرانسه با برنده پاراگوئه – افغانستان
بازی ۴۸: برنده آرژانتین – کرواسی با برنده پرتغال – قزاقستان

مرحله نیمه‌نهایی:

چهارشنبه ۱۱ مهر:
برنده بازی شماره ۴۵ – برنده بازی شماره ۴۶

پنجشنبه ۱۲ مهر:
برنده بازی شماره ۴۷ – برنده بازی شماره ۴۸

یکشنبه ۱۵ مهر:
بازی رده‌بندی
بازی فینال 

یوفا، خود اش را فریب داد

۸۰ روز پس از رد خطای پنالتی مارک کوکوریا در مرحله یک چهارم نهایی یورو ۲۰۲۴ در بازی آلمان و اسپانیا، یوفا اعتراف کرد که باید این خطا به سود آلمان اعلام می‌شد. اعتراف یوفا، یک موع فریب خود است. زیرا بر اساس مدارک و مستندات  ویدئوئی، یوفا،در جلسه توجیهی برای داوران یورو ۲۰۲۴، مشابه صحنه اتفاق افتاده در بازی آلمان و اسپانیا را پنالتی نمیدانست. اینک با اعلام عجیب یوفا ، لوتار ماتئوس از این تصمیم عصبانی شد و گفت: “همان موقع فوراً گفتم: پنالتی واضح! سپس روز بعد خبر رسید که رئیس کمیته داوران یوفا دستور داده که اگر بازوی بازیکن مدافع شل بود، پنالتی اعلام نشود. به همین دلیل گفتم تصمیم برای اعلام نشدن پنالتی قابل درک است. اما امروز این سوال مطرح می‌شود که آیا چنین دستوری عملا داده نشده است؟ برای روشن شدن این موضوع، من منتظر پخش شدن اظهارات داور و اتاق VAR در آن لحظه هستم. “ماتئوس با عصبانیت نسبت به قوانین یوفا ادامه داد: “اگر یوفا اکنون اعتراف می‌کند که این تصمیم اشتباه بوده، پس واضح است که ما فریب خورده‌ایم! پس دستورالعملی که از آن حرف می‌زدند، فقط یک بهانه بود. این واقعاً مایه شرمساری است که اکنون آنچه را که همه در آن زمان دیده بودند، اعتراف می‌کنند. “در دقیقه ۱۰۷ بازی یک چهارم نهایی یورو وقتی بازی بین اسپانیا و آلمان با نتیجه ۱-۱ دنبال می‌شد، ضربه جمال موسیالا به دست چپ کوکوریا برخورد کرد. آنتونی تیلور، داور انگلیسی، این صحنه را پنالتی نگرفت، آلمان حدف شد و در نهایت اسپانیا قهرمان اروپا شد.

بازار گرمی دربی سرخ آبی های تهران

تیم‌های استقلال و پرسپولیس در هفته ششم لیگ برتر از ساعت ۱۹ فردا (چهارشنبه) در ورزشگاه اراک به مصاف یکدیگر خواهند رفت.امروز بلیت‌فروشی دربی ۱۰۴ به صورت رسمی آغاز شد. قیمت بلیت دربی در سامانه بلیت‌فروشی ۲۵۰ هزار تومان تعیین شده و قرار است در مجموع ۸ هزار بلیت برای این مسابقه به فروش برسد. تا کنون بخش زیادی از این بلیت‌ها به فروش رسیده است؛ انتظار می‌رود تا چند ساعت دیگر تمام بلیت‌ها به فروش برسد.هنوز زمان زیادی از شروع این بلیت‌فروشی نگذشته که متاسفانه همانند سال‌های گذشته این‌بار خیلی زود بازار سیاه بلیت‌ها در سایت‌ها و فضای مجازی به‌راه افتاده است. این بلیت‌ها تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومن نیز قیمت‌گذاری شده است. طبق ااخبار منتشر شده ،بیژن حیدری به عنوان داور وسط دربی انتخاب شده است و پیام حیدری نیز داور اتاق VAR خواهد بود.

https://akhbar-rooz.com/?p=251317 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x