جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

بیانیه حزب دمکراتیک مردم ایران:  فاجعه مرگبار معدن در طبس 

انفجار روز شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ در یکی از تونل‌های معدن زغال سنگ در طبس به دلیل تصاعد آنی گاز متان و کشته و زخمی شدن فجیع ده ها نفر از هموطنان مان، بار دیگر توجه را به وضعیت اسفبار کارگران در ایران، و به ویژه در بخش معادن جلب کرد. 

حوادث مرگبار در معادن ایران هر از چند یکبار جان تعداد زیادی از کارگران را می گیرد و بسیاری را زخمی و مصدوم می کند. در حادثه اخیر حداقل موازین ایمنی رعایت نشده اند.

طبق گفته مقامات رسمی، کارگران سخت کوش این معدن خصوصی سازی شده زغال سنگ ماهیانه تنها دوازده میلیون تومان حقوق می گرفته اند. این کارگران همچون بسیاری دیگر از کارگران، از داشتن اتحادیه کارگری و حق اعتراض به شرایط کاری شان محروم اند. در چنین شرایطی سودجویی می تواند به آسانی باعث چشم پوشی از خطرات و انجام اقدامات ضروری پیشگیرانه برای ایمنی شود. 

خانواده های کشته و مصدوم شدگان چنین حوادثی تامین کننده مخارج معاش خود را از دست می دهند. دادن خسارت مختصری به عنوان دیه، در درازمدت به هیچ وجه پاسخگوی نیازهای این خانواده ها نیست.

حزب دمکراتیک مردم ایران، این مصیبت بزرگ را به خانواده های داغدار کارگران جان داده و آسیب دیده معدنجو، و همه مردم ایران تسلیت می گوید.

این فاجعه بار دیگر لزوم توانمندتر شدن کارگران و داشتن تشکل های مستقل صنفی برای پاسداری از ایمنی و حقوق خود، و لزوم نظارت موثر دولت بر اجرای قوانین کار و حفظ ایمنی را خاطرنشان کرد. تا کی باید همچنان شاهد تکرار چنین فجایعی در معادن کشورمان باشیم؟

حزب دمکراتیک مردم ایران

۲ مهر ۱۴۰۳

https://akhbar-rooz.com/?p=251293 لينک کوتاه

2 4 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x