جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

 اطلاعیه شورای همکاری نیروهای چپ و کمونیست: بازهم انفجار در معدن زغال سنگ و قتل کارگران

شنبه شب ۳۱ شهریور ماه به‌علت انفجار آنی گاز متان در عمق زمین، تونل‌های معدن زغال سنگ شرکت معدنجو فروریخت و در پی آن تا کنون ۵۲ کارگر جان باخته و ۱۷ نفر دیگر زخمی شده‌اند. شرکت معدنجو یک شرکت خصوصی در طبس واقع در استان خراسان شمالی است. خبرگزاری‌های دولتی گفته‌اند که در زمان وقوع ریزش معدن  ۶۹ کارگر در بلوک‌های مختلف آن مشغول کار بودند. تصاویردرناک منتشر شده، انبوهی از جسد کارگران را نشان می‌دهند که در واگن حمل سنگ معدن تلنبار شده‌اند و کارگران آسیب دیده این انفجار به دور آنها حلقه زده و در سوگ همکارانشان اشک می‌ریزند.

مسئولین و نهادهای دولتی  با انتشار ورق‌پاره‌هایی برای کارگران اشک تمساح می‌ریزند و با ژست‌های توخالی مدعی شده‌اند که: “در حال امداد رسانی هستند و درصورت تخطی کارفرماها با آنها  برخورد می شود”. دولت و سرمایه‌داران نمی‌گویند که چرا وسایل بهداشت و ایمنی و امداد رسانی برای کارگران و بویژه کارگران معدن در محیط کار وجود نداشته است در حالی که این گونه از رخدادها مدام تکرار می‌شود. تنها در سه ماه نخست امسال هشت حادثه مرگبار مشابه در محیط کار به صورت رسمی ثبت شده است که سه مورد آن مربوط به معدن بوده است. همه ساله انبوهی از کارگران  در رخدادهای ناشی از کار کشته و زخمی میشوند و جایی هم ثبت نمی‌شود و مرجعی هم نیست که پاسخگوی شرایط زندگی این کارگران و خانوده‌هایشان باشد.

در موارد بی‌شمار روشن شده که این گونه از رخداد‌ها و بویژه در معادن،   نتیجه نادیده گرفتن حفاظت و ایمنی در محل کاربوده  و مقصر اصلی سرمایه‌داران و دولت ‌انها هستند. سرمایه داران برای سود بیشتر از هزینه‌های ایمنی و حفاظت ازکارگران می‌کاهند و دولت نیز با ترفندهای مختلف بر آن چشم می‌پوشد و با سرکوب نهادهای مستقل و خود سازمانده کارگری مانع از کنترل مستقیم  شرایط  و محیط کار توسط کارگران می‌شود. “حوادث ناشی از کار”پدیده رایج در مناسبات سرمایه‌داری است.

سرمایه‌داران برای سود بیشتر شیره جان کارگران را تا آخر می کشند، موجب مرگ آنها در محل کار می‌شوند و  دست آخر نیز انبوهی از کارگران در میان سالی و یا آغاز دوران بازنشستگی در اثر فرسودگی و مرگ زودرس ناشی از کار، جانشان را از دست می‌دهند. در سنت جنبش کارگری وسوسیالیستی این نوع از کشته شدن

کارگران تنها یک مرگ ساده دلخراش نیست بلکه قتل اجتماعی کارگران به واسطه کارفرماها، دولت و مناسبات سرمایه داری است.

شورای همکاری نیروی های چپ و کمونیست ضمن هم‌دردی با خانواده‌های کارگران جانباخته شرکت معدنجو و آرزوی بهبودی آسیب دیدگان، خواهان پیگری این حادثه توسط  فعالین و نهادهای شاخته شده مستقل کارگری، وکلای مترقی و مردمی برای محاکمه مسببین این رویداد دردناک می باشد.

سرنگون باد رژیم سرمایه داری جمهوری اسلامی

زنده باد آزادی-زنده باد سوسیالیسم

بیست و دوم سپتامبر ۲۰۲۴/ یکم مهرماه ۱۴۰۳

امضاها: اتحاد سوسیالیستی کارگری، حزب کمونیستایران، حزب کمونیست کارگری- حکمتیست، سازمان راه کارگر، سازمان فدائیان (اقلیت) و هسته اقلیت

https://akhbar-rooz.com/?p=251233 لينک کوتاه

5 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x