دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳

اطلاعیه  کمیته ی مرکزی حزب کمونیست ایران:  در مورد مرگ دلخراش کارگران معدن زغال سنگ معدنجوی طبس

بنا به گزارش ها، ساعت ۹ شامگاه روز شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ برابر با  ٢١ سپتامبر ۲۰۲۴ در اثر انفجار در معدن زغال سنگ معدنجوی طبس در استان خراسان‌ جنوبی، بیش از ۵٠ تن از کارگران جان خود را از دست دادند و بیش از ۲۰ تن نیز مصدوم شده اند. کارگران این معدن در سه بلوک ای و بی و سی مشغول به کار بوده اند که این انفجار در بلوک سی روی داده است. علت انفجار در این معدن نشت گاز متان بوده که آتش سوزی و تخریب دیواره های معدن را در پی داشته، اما علت تلفات جانی زیاد، “خفگی” ناشی از تراکم این گاز ذکر شده است. هنوز از سرنوشت تعدادی از کارگران که در اعماق این معدن گرفتار آمده اند خبری در دست نیست. امدادگران باید خود را به عمق ۷۰۰ متری معدن برسانند تا بتوانند اجساد این کارگران را خارج کنند. تاکنون انتشار تصاویر صحنه های تکان دهنده بیرون آوردن جنازه کارگران جانباخته از معدن در شبکه های اجتماعی،  ابراز همدردی و همبستگی گسترده مردم با معدنچیان و خانوادەهای آن‌ها  و خشم و انزجار آنان از رژیم جمهوری اسلامی و سرمایه داران بخش خصوصی از بی توجهی بە ایمنی محیط کار معدن کاران را برانگیخته است.

انفجار معدن زغال سنگ معدنجوی طبس که در مالکیت یک شرکت خصوصی است و در منطقه معدنی پرورده ۳ طبس فعالیت می کند یکی از مرگبارترین حوادث در معادن زغال سنگ ایران در چند دهه اخیر است. این انفجار و این مرگ های دلخراش که خانواده های معدن کاران و کل طبقه کارگر و مردم ایران را در غم و اندوه فرو برده در حالی روی داده است که بنا به گزارش سازمان پزشکی قانونی در ایران در سال ۱۴۰۲ حداقل دو هزار و ۱۱۵ کارگر بر اثر حوادث ناشی از ناامنی محیط کار جان خود را از دست داده اند. این در حالی است که خبر بسیاری از این مرگ های خاموش حتی در ستون حوادث روزنامه ها هم درج نمی گردد. بخش زیادی از حوادث کاری مرگبار در کارگاه‌های خارج از شمول قانون کار، رخ می‌دهند که کارگران آن نه قرارداد کاری دارند و نه از حق بیمه برخوردار هستند.

حقیقت این است که انفجار معدن ها، حوادث و مخاطرات ناشی از عدم ایمنی شرایط کار، مرگ ظاهرا تصادفی و بیشمار، از کارافتادگی ها،  نقص عضو، انواع بیماریهای مهلک ناشی از شرایط غیر بهداشتی محیط کار تنها جلوههایی از رفتاری است که سرمایه داران بخش خصوصی دست در دست جمهوری اسلامی با ارزان سازی نیروی کار در حق طبقه کارگر انجام می دهند. روشن است که برای پایان دادن به این مصائب در ایران و پایان دادن به فقر و فلاکتی که طبقه کارگر ایران را در چنگ خود می فشارد باید نظام سرمایه داری جمهوری اسلامی را از بیخ و بن برانداخت. برای آنکه کارگران قربانی کار و تولید سرمایهداری نباشند باید به حاکمیت سرمایه داری بر پروسه کار و تولید اجتماعی پایان داد. باید حکومت کارگران وسائل تولید را از دست سرمایه داران خارج کند، تا پروسه تولید اجتماعی به پروسهای انسانی و آگاهانه در خدمت رفاه، پرورش استعدادها و ساختمان زندگی انسانهای آزاد و برابر قرار گیرد.

اما تا زمانی که رژیم سرمایه داری اسلامی به حاکمیت ننگین و جنایتبار خود ادامه می دهد، تا وقتی که منطق سرمایهداری حکم می کند و کارگران از شرایط و حقوق انسانی خود محروم هستند، تنها راه مقابله با وضعیت موجود در همه جا همان اتحاد و نیروی طبقاتی متشکل و آگاه طبقه کارگری است که میخواهد این نظام ضد بشری را به گور سپارد. در زمینهی رسیدگی، شناسایی و معرفی عاملین این جنایت مشخص، تضمین ایمنی محیط کار و پرداخت خسارت به کارگران و خانواده هایی که در اثر این “سانحه” لطمه دیده اند، نیز باید نیروی متحد و متشکل کارگران به حرکت در آید و مطالبات عاجل و فوری طبقه کارگر را به کارفرمایان و دولت جهادی پزشکیان تحمیل کند.

حزب کمونیست ایران ضمن ابراز انزجار از بیتوجهی کارفرمای این شرکت خصوصی که این معدن را در مالکیت دارد  و رژیم جمهوری اسلامی که عامل اصلی این فجایع انسانی و مرگ کارگران معدن زغال سنگ معدنجوی طبس هستند، به خانواده و بستگان این عزیزان و به همکارانشان در این معدن و به همه کارگران ایران صمیمانه تسلیت می گوید. تردیدی نیست که مردم شریف و زحمتکش این منطقه مراسم خاکسپاری و یادبود کارگران جانباخته و همدردی با بستگان این عزیزان را به کانون اتحاد وهمبستگی و ابراز انزجار علیه وضع موجود تبدیل می کنند و بخش های دیگر طبقه کارگر ایران نیز به هر شکلی که مناسب بدانند همبستگی خود را با خانواده این عزیزان اعلام کرده و اعتراض خود را علیه این جنایات در محیط های کار ابراز می دارند.

کمیته مرکزی حزب کمونیست ایران

۱ مهر ۱۴۰۳

۲۲ سپتامبر ۲۰۲۴

https://akhbar-rooz.com/?p=251185 لينک کوتاه

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x