یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

آغاز تحصیل دانش یا تحمیل فقر؟ بیانیه کانون صنفی معلمان ایران (تهران)

پیام کانون صنفی معلمان در آغاز سال نو تحصیلی

مهر را، سال تحصیلی جدید را با یاد و نام مهرورزانی آغاز می‌کنیم که سراسر شور زندگی بودند و اکنون یادشان یادآور شور، پویایی، ایستادگی، حسرت و اندوه است؛ نیکا شاکرمی، سارینا اسماعیلزاده، آرمیتا گراوند و … کیان پیرفلک، امیرحسین بساطی، سیاوش محمودی.

مهرماه آغازی دیگر برای میلیون‌ها دانش‌آموز، دانشجو، معلم و استاد برای آموختن، آموزش دادن و روشنگری در ستیز با جهل و خرافه، تنگ‌نظری و خام اندیشی‌های ایدئولوژیک است.
مهرماه به همان میزان که می‌تواند آغاز مرحله‌ای نو در زندگی بسیاری از کودکان و نوجوانان این سرزمین باشد، این توان نهفته را نیز در خود دارد تا آغازی شود بر پایان دادن به شیوه‌های منسوخ تعلیم و تربیت و مدیریتی که طی سال‌های گذشته باطل بودنشان به تکرار به اثبات رسیده است.
می‌تواند آغاز فرصت دادن به شک علمی و خرد نقاد، در برابر یقین ایدئولوژیک، انحصاری و مطلق و منحصر بودن حقیقت در یک منبع باشد؛
می‌تواند زمانی برای گشودگی اندیشه، تساهل و مدارا باشد؛
و پذیرش حقوق طبیعی که هرفرد با آن‌ها به دنیا می‌آید از جمله آزادی اندیشه، آزادی‌های فردی و اجتماعی، آزادی عقیده و مذهب، … .

از سوی دیگر هر ساله با نزدیک شدن به آغاز سال تحصیلی، دغدغه‌های متعددی ذهن فعالان و دست‌اندرکاران آموزش، خانواده‌ها و دانش‌آموزان را به خود مشغول می‌کند:

– افزایش شکاف طبقاتی در آموزش از مدرسه‌های کپری تا مدارسی خصوصی با چندصد میلیون شهریه که پیامدی جز بیگانگی و دشمنی طبقاتی در سطح جامعه به‌دنبال نخواهد داشت.

– دور ماندن بسیاری از کودکان از چرخه تحصیل و آموزش، و البته میلیون‌ها کودک و نوجوان از برخوردار شدن از آموزشی با کیفیت و همراه با برابری در فرصت‌ها

– ادامه سیاست سرکوب معلمان و دانش‌آموزانی که کمترین اعتراض را به کاستی های متعدد موجود در نظام آموزشی به لحاظ کمی و کیفی داشته باشند.

– ادامه بلاتکلیفی بسیاری از معلمانی که در سال‌های اخیر حکم‌های ناعادلانه مختلف از حراست‌‌ها و تخلفات اداری به عنوان بازوی اجرایی نهادهای امنیتی گرفته‌اند. به رغم وعده گشایش در کار آن‌ها

– و…
کانون صنفی معلمان آغاز سال نو تحصیلی را به دانش‌آموزان و دانشجویان، معلمان و اساتید و تمامی کنش‌گران و دست‌اندرکاران آموزش در کشور که آموختن را فرصتی برای دستیابی به زیستی شرافتمندانه، آزاد، خردمندانه و خلاق می‌دانند، شادباش می‌گوید و بر تعهد خود بر تلاشی پیگیر و پویا برای تحقق چنین آموزشی برای همه فرزندان این سرزمین پای می‌فشارد.

کانون صنفی معلمان ایران(تهران)
۱۴۰۳/۷/۱
🔹🔹🔹

https://akhbar-rooz.com/?p=251120 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x