یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

قربانیان حمله روز جمعه اسرائیل به بیروت به ۳۷ نفر رسید

در یکی از شدیدترین حملات هوایی اسرائیل به لبنان در ماه‌های اخیر، دست‌کم ۳۷ نفر در حومه جنوبی بیروت جان خود را از دست دادند. این حمله در روز جمعه ۲۱ سپتامبر ۲۰۲۴ صورت گرفت و هدف اصلی آن فرماندهان ارشد حزب‌الله بود. به گفته مقامات لبنانی، نیروهای نجات در حال جست‌وجوی افرادی هستند که هنوز زیر آوار گیر کرده‌اند. این حمله که منطقه‌ای مسکونی را به طور کامل ویران کرد، به کشته شدن چندین زن و کودک نیز منجر شد

مقامات لبنانی اعلام کردند قربانیان حمله اسرائیل به بیروت در روز جمعه به ۳۷ نفر رسید.

در یکی از شدیدترین حملات هوایی اسرائیل به لبنان در ماه‌های اخیر، دست‌کم ۳۷ نفر در حومه جنوبی بیروت جان خود را از دست دادند. این حمله در روز جمعه ۲۱ سپتامبر ۲۰۲۴ صورت گرفت و هدف اصلی آن فرماندهان ارشد حزب‌الله بود. به گفته مقامات لبنانی، نیروهای نجات در حال جست‌وجوی افرادی هستند که هنوز زیر آوار گیر کرده‌اند. این حمله که منطقه‌ای مسکونی را به طور کامل ویران کرد، به کشته شدن چندین زن و کودک نیز منجر شد.

حزب‌الله، اعلام کرده ۱۶ نفر از اعضای این گروه، از جمله دو فرمانده ارشد یعنی ابراهیم عقیل و احمد وهبی، در این حمله کشته شدند. این حمله به عنوان مرگبارترین حمله در تقریبا یک سال گذشته از درگیری‌های اسرائیل و حزب‌الله توصیف شده است.

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد این حمله به یک نشست زیرزمینی فرماندهان نیروهای نخبه «رضوان» حزب‌الله انجام شده است و به طور جدی ساختار فرماندهی نظامی این گروه را از هم پاشیده است. اسرائیل همچنین اعلام کرد با این حمله، بخش قابل توجهی از زنجیره نظامی حزب‌الله را نابود کرده است.

به دنبال این حمله، درگیری‌ها در مناطق مرزی لبنان و اسرائیل همچنان ادامه یافته است. جنگنده‌های اسرائیلی بزرگ‌ترین بمباران‌های ۱۱ ماه اخیر را در جنوب لبنان انجام دادند و حزب‌الله نیز ادعا کرد اهداف نظامی اسرائیل در شمال این کشور را با راکت هدف قرار داده است.

به گفته مقامات ارتش اسرائیل، در این حملات نزدیک به ۱۸۰ هدف از جمله هزاران سکوی پرتاب راکت منهدم شد. در نتیجه این حملات، تعداد کشته‌شدگان به ۳۹ نفر رسید و بیش از ۳۰۰۰ نفر مجروح شدند.

نخست‌وزیر لبنان، نجیب میقاتی، در پی این حملات سفر برنامه‌ریزی شده خود به مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک را لغو کرد. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، نیز نگرانی خود را از تشدید تنش‌ها ابراز کرد، اما اعلام کرد اسرائیل با کشتن یکی از رهبران ارشد حزب‌الله به این گروه که از سوی واشنگتن به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته می‌شود، عدالت را برقرار کرده است.

با پیش‌بینی واکنش حزب‌الله، ارتش اسرائیل سطح هشدار خود را در مناطق شمالی این کشور افزایش داده و تجمعات عمومی در این مناطق محدود شده است. این هشدار تا شهر ساحلی حیفا در جنوب گسترش یافت، که نشان می‌دهد اسرائیل انتظار دارد حزب‌الله بتواند تا عمق بیشتری از خاک اسرائیل نسبت به گذشته حمله کند.

در جنوب لبنان، شاهدان محلی از وقوع انفجارهای عظیمی خبر داده‌اند که شب هنگام آسمان را روشن کرده و زمین را به لرزه درآورده است. این انفجارها در نتیجه حملات جدید اسرائیل به مواضع حزب‌الله در این منطقه رخ داده است.

وزیر حمل‌ونقل لبنان، علی حمیه، که با حزب‌الله همسو است، در محل حمله روز جمعه در حومه بیروت به خبرنگاران گفت هنوز ۲۳ نفر مفقود هستند. وی اسرائیل را متهم کرد که منطقه را به سوی جنگ سوق می‌دهد.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، نیز اعلام کرد این کشور وارد مرحله جدیدی از جنگ در مرزهای شمالی شده است و تا زمانی که امنیت ساکنان شمال اسرائیل تأمین نشود، این اقدامات ادامه خواهد داشت.

ده‌ها هزار نفر از ساکنان مناطق مرزی لبنان و اسرائیل از زمان آغاز درگیری‌های اخیر میان حزب‌الله و اسرائیل خانه‌های خود را ترک کرده‌اند. حزب‌الله که از اکتبر به این سو در همبستگی با فلسطینی‌ها در نوار غزه به اسرائیل حمله کرده است، اعلام کرده تا زمانی که اسرائیل به جنگ علیه حماس در غزه پایان ندهد، به حملات خود ادامه خواهد داد.

با این حال، مقامات آمریکایی معتقدند آتش‌بس در آینده نزدیک بعید است. اسرائیل خواهان آن است که حزب‌الله نیروهای خود را از مرزهای لبنان و اسرائیل عقب بکشد و به قطعنامه سازمان ملل که در سال ۲۰۰۶ امضا شده، پایبند باشد. این خواسته اسرائیل مستقل از هرگونه توافقی است که ممکن است درباره غزه حاصل شود.

به رغم تهدیدات و حملات متقابل، یک مقام اسرائیلی به رویترز گفت تشدید تنش‌ها ممکن است انگیزه‌ای برای حزب‌الله جهت پذیرش یک راه‌حل دیپلماتیک ایجاد کند. ماه‌ها تلاش‌های دیپلماتیک به رهبری آمریکا برای دستیابی به توافقی میان اسرائیل و لبنان به نتیجه‌ای نرسیده است.

ارتش اسرائیل اعلام کرده در حال انجام حملات گسترده‌ای در جنوب لبنان است و این اقدامات در پی شناسایی طرح‌هایی از سوی حزب‌الله برای هدف قرار دادن جوامع اسرائیلی انجام می‌شود.

در ساعات اولیه صبح یکشنبه، حزب‌الله نیز اعلام کرد در واکنش به «حملات مکرر اسرائیل به لبنان»، پایگاه هوایی رمت داوید در اسرائیل را با موشک‌ها هدف قرار داده است. ارتش اسرائیل می گوید این موشک‌ها را رهگیری کرده است.

در بیانیه‌ای که پس از نشست آمریکا با رهبران ژاپن، هند و استرالیا منتشر شد، بر ضرورت جلوگیری از گسترش جنگ غزه و سرایت آن به منطقه تأکید شد. اگرچه در این بیانیه به‌طور مشخص به درگیری میان اسرائیل و حزب‌الله اشاره‌ای نشده است.

وزارت خارجه آمریکا بار دیگر به شهروندان این کشور هشدار داده که به لبنان سفر نکنند و کسانی که در این کشور حضور دارند، در صورت امکان هرچه زودتر از طریق پروازهای تجاری از آنجا خارج شوند.

آسمان شمال اسرائیل از شهر حدرا به سمت شمال برای پروازهای خصوصی بسته شده است، اما پروازهای بین‌المللی تحت تأثیر این محدودیت‌ها قرار نگرفته است.

با کشته شدن بیش از ۷۰ نفر در لبنان در این هفته، شمار کشته‌شدگان از زمان آغاز درگیری‌ها میان اسرائیل و حزب‌الله از اکتبر تاکنون به بیش از ۷۴۰ نفر رسیده است. این آمار نشان‌دهنده شدیدترین درگیری‌ها میان این دو طرف از زمان جنگ سال ۲۰۰۶ است.

هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل برای لبنان، جینین هنیس پلاسچائرت، روز جمعه گفت که حمله به منطقه‌ای پرجمعیت در بیروت بخشی از «یک چرخه خشونت بسیار خطرناک با پیامدهای ویرانگر» است و تأکید کرد که این خشونت‌ها باید فوراً متوقف شود.

https://akhbar-rooz.com/?p=251104 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x