شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳

شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳

چگونه ناتو اتریش را به کام خود می کشد؛ گفتگو با دیوید اشتوکینگر هماهنگ کننده تظاهرات ضد جنگ

جنگ در اوکراین و رویارویی در خاورمیانه، هر دو درگیری پتانسیل تشدید تنش هسته ای را در خود جای داده اند. هدف ما در روز جهانی صلح فراخوانی برای آتش‌بس، دیپلماسی و مذاکرات صلح و همچنین تقسیم ناپذیری قوانین بین‌المللی و سخن گفتن علیه جنگ‌افروزی در سیاست و رسانه است...
وین- تظاهرات در دفاع از آتش بس فوری در غزه

شما یکی از سازمان دهندگان تظاهرات برنامه ریزی شده برای این شنبه در وین علیه جنگ اوکراین و جنگ غزه هستید. چرا این شما را به خیابان می کشاند؟

اتحاد “صداهایی برای بی طرفی: با هم برای صلح، دموکراسی و عدالت اجتماعی” خود را در سنت جنبش صلح دهه ۱۹۸۰ می بیند. در آن زمان مخالف انبوه تسلیحات و استقرار موشک های میان برد در اروپا در درگیری غرب و شرق بود. امروز ما در سراسر جهان با درگیری های مسلحانه بیشتری از آنچه در مدت زمان طولانی دیده ایم مواجه هستیم.

جنگ در اوکراین و رویارویی در خاورمیانه را باید در پس‌زمینه تشکیل بلوک‌های جدید، یک درگیری پویاکننده جدید غرب و شرق با افزایش شدید تسلیحات همراه دید. هر دو درگیری پتانسیل تشدید تنش هسته ای را در خود جای داده اند. هدف ما در روز جهانی صلح فراخوانی برای آتش‌بس، دیپلماسی و مذاکرات صلح و همچنین تقسیم ناپذیری قوانین بین‌المللی و سخن گفتن علیه جنگ‌افروزی در سیاست و رسانه است.

اتریش چگونه در این درگیری ها دخالت دارد؟

اگرچه اتریش بر اساس قوانین و قانون اساسی بین‌المللی بی‌طرف است و به همین دلیل اجازه دخالت مستقیم در تحویل تسلیحات را ندارد، اما مطمئناً کشور ما از طریق کانال اتحادیه اروپا از نظر سیاسی و مالی درگیر است. خواه ترانزیت تحویل تسلیحات از طریق خاک اتریش یا حمل و نقل نیروهای ناتو، که – نه فقط از زمان تشدید جنگ در اوکراین – با استفاده از زیرساخت های نظامی اتریش انجام می شود. در سطح سیاسی، اعضای اتریشی پارلمان اتحادیه اروپا به جای سخن گفتن برای کاهش تنش و دیپلماسی، از قطعنامه های تسلیحات و جنگ حمایت می کنند. اتریش در مجمع عمومی سازمان ملل چندین بار به آتش بس فوری در غزه و محکومیت اقدامات ارتش اسرائیل رای منفی داد. هر دو برای یک کشور بی طرف بی آبرویی هستند.

خواسته های اتحاد شما نیز علیه ناتو است. رابطه اتریش با اتحاد جنگ چیست؟

اتحاد ما در برابر نزدیک شدن بیشتر اتریش به ناتو و همچنین در برابر ورود کشورمان به نظامی‌سازی اتحادیه اروپا که اکنون در حال افزایش است، می‌ایستد. طی ۳۰ سال گذشته، اتریش به تدریج در ناتو ویا با نظامی‌سازی اتحادیه اروپا ادغام شده است. از مشارکت ناتو برای صلح، یا به اختصار PfP، تا مشارکت در «قطب‌نمای استراتژیک» اتحادیه اروپا و پسکو Pesco یا مشارکت در «نیروی واکنش سریع اتحادیه اروپا» تا استراتژی امنیتی اتریش که هنوز تصمیم‌گیری نشده است، که نیازمند «استفاده کامل» است. از فرصت های همکاری با شریک ما ناتو».

آنها خواستار حفظ بی طرفی هستند.

بی طرفی نتیجه و تحقق دو جنگ جهانی ویرانگر و فاشیسم نازی است. این یک ستون از جمهوری دوم ما است. یک بی طرفی جدی همراه با یک سیاست صلح فعال بهترین کمکی است که یک دولت کوچک می تواند به نظم جهانی توازن و همزیستی مشترک ارائه دهد. اما این بدان معناست که شما باید از نظر سیاست واقعی بی طرفانه زندگی کنید و از ادغام شدن در تفکر بلوک سیاسی-نظامی اجتناب کنید تا جدی گرفته شوید. برای ما، سیاست کریسکی در دهه های ۷۰ و ۸۰ قطعاً یک نقطه مرجع است.

آیا این موضوع حتی در مبارزات انتخاباتی شورای ملی فعلی مطرح است؟

متأسفانه کمتر از آنچه ما می خواهیم. رسماً، هیچ یک از احزاب مستقر خواستار برچیدن بیشتر بی طرفی نیستند – به استثنای نئوس نئولیبرال، که می توانند اتریش را در ارتش اتحادیه اروپا تصور کنند یا با گزینه ی ناتو هم بازی شوند. ۷۰ تا ۸۰ درصد مردم از بی طرفی حمایت می کنند، اکثریت بزرگ طرفدار آتش بس و صلح هستند.

*دیوید اشتوکینگر یکی از سازمان دهندگان اتحاد “صداهای بی طرفی” و یکی از اعضای هیئت مدیره “Solidarwerkstatt Österreich” است.

https://akhbar-rooz.com/?p=251032 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x