شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳

شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳

گزارش کانون نویسندگان ایران از یک هفته سرکوب (۲۳ تا ۲۹ شهریور ۱۴۰۳)

جمعه ۲۳ شهریور

ــ محمد رضوانی کاشانی، پژوهش‌گر و مدرس، که به دلیل انتشار مطالبی در خصوص نقش روحانیت در ایران به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به مقدسات» به یک سال حبس تعزیری (و ۱۵ ماه حبس تعلیقی) محکوم شده بود پس از تحمل حبس از زندان اوین آزاد شد.

ــ علی جهانیان، شاعر و فعال سیاسی اهل نهاوند، در منزل شخصی خود توسط نیروهای امنیتی این شهر بازداشت و به بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات همدان منتقل شد. از دلایل این بازداشت هنوز اطلاعی در دست نیست.

ــ مینا سلطانی، مادر شهریار محمدی از جان‌باختگان اعتراضات ۱۴۰۱، در بوکان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

ــ عبدالاحد دهانی، طلبه اهل سنت در شهرستان راسک، با وجود گذشت ۱۳۲روز از زمان بازداشت هم‌چنان بلاتکلیف در زندان زاهدان به سر می‌برد.

ــ جواد عزیزی، فعال صنفی فرهنگیان ساکن کرمانشاه، هنگامی که عازم محل کار خود بود توسط نیروهای امنیتی سپاه با خشونت بازداشت شد. از دلایل این بازداشت هنوز اطلاعی در دست نیست.

شنبه ۲۴ شهریور

ــ پیمان فرهنگیان، شاعر و فعال کارگری، که هفت سال حبس تعلیقی او با گشودن پرونده‌ای دیگر به تعزیری تبدیل شده بود به زندان«ازبرم» لاهیجان منتقل شد.

ــ سکینه پروانه، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، در همراهی با خانواده‌های جان‌باختگان اعتراضات ۱۴۰۱ و به یاد علی مظفری (نوجوان معترض جان‌باخته‌) اعتصاب غذا کرد.

ــ شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان با انتشار بیانیه‌ای به تداوم حبس هاشم خواستار و جواد لعل‌محمدی اعتراض کرد و خواهان آزادی این دو معلم و فعال مدنی شد.

ــ زندانیان سیاسی در شماری از زندان‌ها از جمله قزل‌حصار و بند زنان زندان اوین در گرامی‌داشت دومین سالگرد اعتراضات ۱۴۰۱ و کشته شدن مهسا (ژینا) امینی به سرودخوانی و سر دادن شعار پرداختند، و شماری دیگر با انتشار نامه و بیانیه این روز را گرامی داشتند.

یکشنبه ۲۵ شهریور

ــ هم‌زمان با دومین سالگرد کشته شدن مهسا (ژینا) امینی، خانواده‌ی او در حصر خانگی قرار گرفتند و شمار نامعلومی از فعالان مدنی شهرها و روستاهای کردنشین بازداشت شدند.

ــ در پی اعتراضات مردم و اعتصاب بازاریان در شهرهای کردنشین در دومین سالگرد اعتراضات ۱۴۰۱، شماری از فروشگاه‌های سنندج پلمب شدند.

ــ سی‌وچهار تن از زنان زندانی سیاسی در زندان اوین در گرامی‌داشت دومین سالگرد جنبش«زن، زندگی، آزادی» اعتصاب غذا کردند.

ــ سعید احمدی دلجو، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، در پیامی از زندان از اعتصاب غذای خشک و تر پنج‌روزه‌ی خود به مناسبت دومین سالگرد جنبش «زن، زندگی، آزادی» خبر داد.

ــ حسن عباسی، روزنامه‌نگار، برای آخرین دفاع در برابر اتهام‌های «نشر اکاذیب»، «توهین به مقامات» و «اخلال در نظم و آسایش عمومی» به بازپرسی دادسرای بندرعباس احضار شد.

ــ درخواست اعاده‌ی دادرسی پرهام پروری (از معترضان سال ۱۴۰۱ که به زندان ایرانشهر تبعید شده است) برای دومین بار در دیوان عالی کشور رد شد.

ــ مازیار سیدنژاد، فعال کارگری محبوس در زندان اوین، در پی حال نامساعد جسمی از زندان اوین به بیمارستان شهدای تجریش اعزام شد.

ــ ماموستا محمد خضرنژاد، زندانی عقیدتی محبوس در زندان ارومیه، در اعتراض به صدور حکم ۲۵ سال حبس دست به اعتصاب غذا زد.

دوشنبه ۲۶ شهریور

ــ هشت متهم سیاسی به نام‌های نسیم غلامی‌سیمیاری، حمیدرضا سهل‌آبادی، احسان روازژیان، امین سخنور، امیر شاه‌ولایتی، علی هراتی‌مختاری، شاهین زحمت‌کش و حسین محمدحسینی، در پرونده‌ای مشترک، در دادگاه انقلاب به اتهام‌ «اجتماع و تبانی» و «تبلیغ علیه نظام» مجموعاً به ۴۲ سال و سه ماه حبس، ۲۵ سال تبعید، ۷۴ ضربه شلاق و ۲۴۵ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شدند.

ــ سه شهروند بهایی ساکن تبریز به نام‌های اعظم آزموده، ایرج نورسته و سینا اقدسی توسط نیروهای اداره‌ی اطلاعات این شهر بازداشت شدند.

ــ مژده فلاحی، شهروند نوکیش مسیحی، که هفته‌ی گذشته پس از مراجعه به دادسرای انقلاب شیراز بازداشت شده بود هم‌چنان در بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات این شهر به سر می‌برد و از وضعیت او اطلاعی در دست نیست.

ــ رسول بداقی، عضو شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، که از اردیبهشت ۱۴۰۱ در زندان اوین محبوس بوده است به مرخصی یک‌هفته‌ای اعزام شد.

سه‌شنبه ۲۷ شهریور

ــ مریم شبانی، خبرنگار منتقد گشت ارشاد در نشست خبری رئیس‌جمهور، از سوی رئیس دیوان عالی کشور تهدید به برخورد شد.

ــ پرونده‌ی لیلا مرگن، خبر‌نگار حوزه‌ی محیط زیست، به‌رغم مختومه شدن بار دیگر در نوبت دادرسی قرار گرفت.

ــ سجاد صادقی، مجری پیشین رادیو، که در مهرماه ۱۴۰۱ بازداشت و با قرار تأمین کیفری آزاد شده بود، با مراجعه‌ی نیروهای امنیتی به منزل او پس از تفتیش محل و ضبط وسایل الکترونیکی بازداشت شد. از دلایل بازداشت و محل نگهداری او اطلاعی در دست نیست.

ــ سیامک امینی، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، به دلیل خودداری از پوشیدن لباس زندان در زمان انتقال، از اعزام به بیمارستان محروم شد.

ــ امید قدیمی (برادر فؤاد قدیمی از جان‌باختگان اعتراضات ۱۴۰۱) به اتهام‌هایی چون «عضویت در گروه‌های مخالف» و «تبلیغ علیه نظام» در دادگاه تجدیدنظر استان کردستان به یک‌سال حبس تعلیقی و پرداخت۳ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شد.

ــ احمد حسن‌زاده (پدر محمد حسن‌زاده از جان‌باختگان اعتراضات ۱۴۰۱) که در آستانه‌ی دومین سالگرد این اعتراضات بازداشت شده بود با تودیع وثیقه از زندان بوکان آزاد شد.

چهارشنبه ۲۸ شهریور

ــ فردین مصطفایی، روزنامه‌نگار، بدون ارائه‌ی حکم قضایی توسط نیروهای امنیتی در سقز بازداشت شد. از دلایل این بازداشت هنوز اطلاعی در دست نیست.

ــ حکم یک سال حبس و ۱۵میلیون تومان جریمه‌ی نقدی برای یوسف فرهادی بابادی (روزنامه‌نگار حوزه‌ی محیط زیست) به اتهام «نشر اکاذیب در فضای مجازی» و «تبلیغ علیه نظام» در دادگاه تجدید نظر عیناً تأیید شد.

ــ سینا محمدی، دانشجوی دانشگاه کردستان، با ورود نیروهای امنیتی به خانه‌اش بدون ارائه‌ی حکم قضایی و با ضرب‌وشتم بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شد. از علت بازداشت و اتهام‌های مطرح‌شده اطلاعی در دست نیست.

ــ بهروز احسانی اسلاملو و مهدی حسنی، زندانیان سیاسی محبوس در زندان اوین، در شعبه‌ی ۲۶ دادگاه انقلاب به اتهام‌هایی چون «بغی» و «عضویت در گروه‌های مخالف» به اعدام محکوم شدند.

ــ رضوانه احمدخان‌بیگی، فعال مدنی، که دوران حبس بیست‌ماه‌ی خود را در زندان اوین سپری می‌کند، برای زایمان به مرخصی ۱۰روزه اعزام شد. همسر او (بهفر لاله‌زاری) نیز در زندان به سر می‌برد.

ــ نگار میثاقیان، شهروند بهایی ساکن شیراز، بازداشت و به بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات این شهر منتقل شد.

پنجشنبه ۲۹ شهریور

ــ دادستان کل کشور بار دیگر با این تأکید که «بدحجابی باید در کشور جمع شود» اعلام کرد برای زنانی که از «حجاب اجباری» سرپیچی کنند پرونده‌ی قضایی تشکیل می‌شود.

ــ کوروش گلناری، استاد دانشگاه هنر، که در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ از دانشجویان حمایت کرده و از تدریس در دانشگاه منع شده بود، از دریافت حکم بازگشت به دانشگاه خبر داد.

ــ حکم اخراج سکینه ملکی، معلم و فعال صنفی معلمان گیلان، در شعبه‌ی تجدیدنظر دیوان عدالت اداری نقض و پرونده‌ی او به شعبه‌ی هم‌عرض ارجاع داده شد.

ــ حسین فتاحی، شهروند اهل گیلانغرب، در پی انتشار مطلبی در فضای مجازی در انتقاد از وضعیت بیکاری و شرایط معادن زغال‌سنگ گیلانغرب، توسط نهادهای امنیتی بازداشت شد.

بر اساس گزارش‌ها در هفته‌ای که گذشت شماری از زندانیان سیاسی ازجمله مهدی بهمن (نویسنده‌)، محمدعلی نجفی (وکیل)، علی زارعان شیروانه‌ده (دانشجو)، مطلب احمدیان و محمدعلی محمودی (فعالان سیاسی) در زندان اوین و توماج صالحی (خواننده‌ی معترض) در زندان دستگرد اصفهان به‌رغم وخامت وضعیت جسمانی از درمان محروم مانده‌اند.

https://akhbar-rooz.com/?p=251009 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x