شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳

شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳

پس از حمله به حزب‌الله؛ ماکرون نتانیاهو را به برانگیختن جنگ در منطقه متهم کرد

شبکۀ دوازده تلویزیون اسرائیل با اشاره به گفتگوی تلفنی رئیس جمهوری فرانسه و نخست وزیر اسرائیل پس از انفجار وسایل ارتباطی حزب‌الله لبنان خبر داد که لحن رهبران دو کشور در این گفتگو نشانۀ اختلافات شدید آنها بر سر مدیریت بحران لبنان است.

همین منبع تصریح کرده است که این گفتگوی تلفنی با ابتکار امانوئل ماکرون صورت گرفته و در آن رئیس جمهوری فرانسه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل را متهم کرده که با عملیات اخیر این کشور علیه حزب‌الله لبنان، خاورمیانه را به سوی جنگ می راند.

به گزارش شبکۀ دوازده تلویزیون اسرائیل در آغاز این گفتگو امانوئل ماکرون خطاب به نخست وزیر اسرائیل گفته است : “شما مسئولیت جلوگیری از تنش را دارید. مسیر یک راه‌حل دیپلماتیک هموار است و باید با درایت و مسئولیت عمل کرد.” امانوئل ماکرون سپس خطاب به بنیامین نتانیاهو گفته است که عملیات او در مناطق شمالی اسرائیل، خاورمیانه را به سمت جنگ می‌راند.

پیشتر پشتیبانی فرانسه از قطعنامۀ پیشنهادی فلسطین در مجمع عمومی سازمان ملل در دفاع از تحریم تسلیحاتی اسرائیل از اختلافات شدید میان پاریس و تل‌آویو پرده برداشت.

در گفتگوی تلفنی با امانوئل ماکرون و در پاسخ به اظهارات او، نخست وزیر اسرائیل از رئیس جمهوری فرانسه خواست که به جای فشار آوردن بر اسرائیل وقت آن رسیده است که او به حزب‌الله لبنان فشار بیاورد، زیرا اسرائیل فقط می خواهد شهروندانش را در امنیت به خانه‌های خود در شمال این کشور بازگرداند. این تصمیم به گفتۀ نتانیاهو در هفتۀ گذشته گرفته شده و اسرائیل مصمم است آن را به اجرا بگذارد.

در پی انفجار وسایل ارتباطی حزب‌الله لبنان که به کشته شدن ده‌ها تن  و زخمی شدن حدود سه هزار تن دیگر از اعضای این گروه منجر شد، امانوئل ماکرون یک پیام همبستگی ویدیویی با مردم لبنان در شبکۀ “ایکس” (توئیتر سابق) و بدون اشاره‌ به حزب‌الله لبنان منتشر کرد.

در این پیام، رئیس جمهوری فرانسه بر ضرورت انتخاب یک رئیس جمهوری در لبنان تأکید کرد که به گفتۀ او بتواند هدایت کشور را در مقابل تهدیدهای جاری علیه آن بر عهده بگیرد. انتشار این پیام همزمان بود با نشست نمایندگان دیپلماسی فرانسه، آمریکا، ایتالیا، انگلستان و آلمان در پاریس دربارۀ وضعیت کنونی خاورمیانه که طی آن دربارۀ وضعیت جاری لبنان نیز صحبت شد.

در پیام خود رئیس جمهوری فرانسه با اشاره به “اندوه و ترس مردم لبنان” گفت که پس از اندوه قربانیان غیرنظامی حملات هفتۀ گذشته مردم لبنان اکنون نگرانند که بر بحران‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشورشان جنگ نیز افزوده شود.

رئیس جمهوری فرانسه سپس گفت که لبنان نمی تواند در ترس از جنگی قریب‌الوقوع به سر ببرد. وی سپس تأکید کرد که برای پیشگیری از چنین خطری با رهبران لبنان و عاملان اصلی بحران کنونی، یعنی اسرائیل و ایران، گفتگو کرده و به آنان گفته است که لبنان و تمامیت ارضی آن باید حفظ و از خطر جنگ نیز جلوگیری شود.

https://akhbar-rooz.com/?p=250999 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x