شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳

شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳

اسرائیل فرماندهان ارشد حزب اله را در بیروت کشت

روز جمعه، ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۴، اسرائیل طی یک حمله هوایی به جنوب بیروت، ابراهیم عقیل، یکی از فرماندهان ارشد حزب‌الله را به همراه تعدادی از فرماندهان دیگر این گروه کشت. بنا به گزارش‌های منتشر شده از سوی ارتش اسرائیل و منابع امنیتی لبنان، ابراهیم عقیل، فرمانده واحد عملیات رادوان، در جریان این حمله هوایی به همراه حدود ۱۰ تن از فرماندهان ارشد حزب‌الله کشته شده است. این حمله با شلیک چندین موشک به ساختمانی در جنوب بیروت انجام شد که فرماندهان حزب‌الله در آن جلسه‌ای برگزار کرده بودند

روز جمعه، ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۴، اسرائیل طی یک حمله هوایی به جنوب بیروت، ابراهیم عقیل، یکی از فرماندهان ارشد حزب‌الله را به همراه تعدادی از فرماندهان دیگر این گروه کشت. دولت اسرائیل این عملیات را به عنوان بخشی از کمپین جدید خود برای تأمین امنیت مناطق مرزی با لبنان اعلام کرده است.

بنا به گزارش‌های منتشر شده از سوی ارتش اسرائیل و منابع امنیتی لبنان، ابراهیم عقیل، فرمانده واحد عملیات رادوان، در جریان این حمله هوایی به همراه حدود ۱۰ تن از فرماندهان ارشد حزب‌الله کشته شده است. این حمله با شلیک چندین موشک به ساختمانی در جنوب بیروت انجام شد که فرماندهان حزب‌الله در آن جلسه‌ای برگزار کرده بودند.

به گفته مقامات لبنانی، تعداد کشته‌شدگان این حمله به ۱۴ نفر رسیده و احتمالاً این تعداد افزایش خواهد یافت، زیرا تیم‌های امداد و نجات همچنان مشغول جست‌وجو در میان آوارها هستند. همچنین حداقل ۶۶ نفر در این حادثه زخمی شده‌اند که وضعیت ۹ نفر از آنها وخیم است.

پس از این حمله، حزب‌الله طی بیانیه‌ای اعلام کرد که موشک‌هایی به دو موقعیت نظامی اسرائیل شلیک کرده است. این گروه که از حمایت ایران برخوردار است، حملات خود به اسرائیل را به عنوان همبستگی با فلسطینیان و در پی حملات اسرائیل به غزه توجیه می‌کند.

از سوی دیگر، سفارت ایران در لبنان این حمله را محکوم کرده و آن را “جنون اسرائیلی” توصیف کرده است. همچنین دفتر هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در لبنان نسبت به افزایش تنش‌ها و ادامه خشونت‌ها در این کشور هشدار داده و خواستار پایان فوری این چرخه خشونت شده است.

حمله به ابراهیم عقیل و فرماندهان دیگر حزب‌الله، تنش‌های موجود در مرزهای لبنان و اسرائیل را به شدت افزایش داده است. حزب‌الله از حدود یک سال پیش به دلیل همبستگی با فلسطینیان، حملات موشکی خود به اسرائیل را آغاز کرده و اسرائیل نیز در پاسخ، حملات هوایی گسترده‌ای را علیه مواضع این گروه در لبنان انجام داده است. هزاران نفر از مردم دو سوی مرز لبنان و اسرائیل به دلیل این درگیری‌ها مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند.

این درگیری، که یادآور جنگ سال ۲۰۰۶ بین اسرائیل و حزب‌الله است، اکنون با حملات هوایی اخیر به اوج خود رسیده است. با این حال، نگرانی‌ها از احتمال گسترش این درگیری به سایر نقاط منطقه افزایش یافته است. بسیاری از تحلیل‌گران سیاسی بر این باورند که ادامه این وضعیت ممکن است به یک جنگ گسترده‌تر در خاورمیانه منجر شود.

ایالات متحده نیز به این حمله واکنش نشان داده است. جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید، اظهار داشت که از قبل از این حمله از سوی اسرائیل مطلع نبوده‌اند و از شهروندان آمریکایی خواسته که از سفر به لبنان خودداری کنند یا اگر در این کشور حضور دارند، سریعاً آن را ترک کنند. با این حال، وی تأکید کرد که “جنگ اجتناب‌ناپذیر نیست” و آمریکا همچنان تلاش می‌کند تا از گسترش جنگ جلوگیری کند.

در همین حال، رسانه‌های اسرائیلی گزارش داده‌اند به دلیل وضعیت جاری، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، سفر خود به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل را به تعویق انداخته و یک روز دیرتر به این مجمع خواهد پیوست.

ابراهیم عقیل: کیست و چرا هدف قرار گرفت؟

ابراهیم عقیل، فرمانده واحد رادوان در حزب‌الله، فردی بود که نقش کلیدی در عملیات‌های نظامی این گروه ایفا می‌کرد. او از سال ۲۰۰۴ به عنوان فرمانده عملیات‌ حزب‌الله فعالیت می‌کرد و بنا به گفته ارتش اسرائیل، مسئول برنامه‌ریزی حمله‌ای مشابه با حمله حماس به جنوب اسرائیل در تاریخ ۷ اکتبر بود.

دولت ایالات متحده برای دستگیری عقیل جایزه‌ای ۷ میلیون دلاری تعیین کرده بود. این جایزه به دلیل نقش او در بمب‌گذاری مرگبار علیه تفنگداران آمریکایی در سال ۱۹۸۳ در لبنان تعیین شده بود.

رویترز می نویسد: کشته شدن عقیل، ضربه‌ای بزرگ به حزب‌الله محسوب می‌شود. ارتش اسرائیل او را یکی از مهره‌های اصلی در حملات حزب‌الله به اسرائیل می‌دانست و عملیات هوایی علیه او را بخشی از تلاش‌های اسرائیل برای حذف تهدیدهای امنیتی خود از سوی حزب‌الله توصیف کرد.

https://akhbar-rooz.com/?p=250990 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x