جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

بمباران های بی سابقه جنوب لبنان توسط اسرائیل

در پی حملات هوایی شدید اسرائیل به جنوب لبنان و پاسخ متقابل حزب‌الله، تنش‌ها در مرز لبنان و اسرائیل به شدت افزایش یافته است. صلح‌بانان سازمان ملل در لبنان خواستار کاهش فوری این تنش‌ها شده‌اند. این درگیری‌ها که در پی جنگ در غزه شعله‌ور شد، به یکی از شدیدترین و خطرناک ترين مراحل خود رسیده است. قرار است شورای امنیت سازمان ملل متحد در روز جمعه در واکنش به انفجارهای دستگاه‌های ارتباطی در لبنان تشکيل جلسه‌بدهد

در پی حملات هوایی شدید اسرائیل به جنوب لبنان و پاسخ متقابل حزب‌الله، تنش‌ها در مرز لبنان و اسرائیل به شدت افزایش یافته است. صلح‌بانان سازمان ملل در لبنان خواستار کاهش فوری این تنش‌ها شده‌اند. این درگیری‌ها که در پی جنگ در غزه شعله‌ور شد، به یکی از شدیدترین و خطرناک ترین مراحل خود رسیده است.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که در شامگاه پنج‌شنبه، صدها پرتاب‌گر موشک حزب‌الله که آماده شلیک به سمت اسرائیل بودند را هدف حمله قرار داده است. منابع امنیتی لبنان گزارش دادند این حملات هوایی، سنگین‌ترین حملات از زمان آغاز درگیری‌ها در اکتبر گذشته بوده است. این درگیری‌ها که به دنبال جنگ غزه شعله‌ور شده، این هفته به شدت تشدید شده و با انفجار دستگاه‌های ارتباطی متعلق به اعضای حزب‌الله همراه بود که منجر به کشته شدن ۳۷ نفر و زخمی شدن هزاران نفر شد.

به گفته یک منبع لبنانی آشنا با جزئیات این دستگاه‌ها، باتری‌های این دستگاه‌ها با مواد منفجره‌ای به نام PETN آغشته شده بودند که شناسایی آنها بسیار دشوار بوده است. این انفجارها که در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه رخ داد، توجه‌ها را به واحد مخفی ۸۲۰۰ ارتش اسرائیل جلب کرده است که احتمالاً پشت این عملیات قرار دارد.

حزب‌الله اعلام کرد که مبارزان این گروه یک موشک هدایت‌شونده به سمت نیروهای اسرائیلی در شهرک متولا در نزدیکی مرز لبنان شلیک کرده‌اند. متولا در سال گذشته بارها هدف حملات حزب‌الله قرار گرفته است. در همین حال، نیروهای اسرائیلی به ساکنان چندین شهرک در شمال اسرائیل دستور داده‌اند که در نزدیکی پناهگاه‌ها باقی بمانند.

منابع امنیتی لبنان اعلام کردند که در بمباران شدید اسرائیل در روز پنج‌شنبه، چهار نفر زخمی شده‌اند، هرچند هنوز مشخص نیست که آیا این افراد از اعضای حزب‌الله بوده‌اند یا خیر. این درگیری‌ها که نزدیک به یک سال است ادامه دارد، بدترین تنش‌ها میان اسرائیل و حزب‌الله از زمان جنگ ۲۰۰۶ محسوب می‌شود.

این درگیری‌ها در هفته جاری باعث افزایش نگرانی‌ها درباره گسترش احتمالی جنگ به مناطق دیگر شده است. ایالات متحده نیز روز پنج‌شنبه نسبت به تشدید این درگیری‌ها هشدار داد و اعلام کرد اولویت واشنگتن یافتن یک راه‌حل دیپلماتیک است. به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، واشنگتن از حق دفاع اسرائیل حمایت می‌کند، اما خواستار عدم تشدید این درگیری‌ها است.

منابع لبنانی گزارش داده‌اند که از زمان آغاز درگیری‌ها در سال گذشته، بیش از ۴۶۰ نفر از مبارزان حزب‌الله و حدود ۱۷۰ غیرنظامی کشته شده‌اند. در اسرائیل نیز دست‌کم ۵۲ نفر کشته شده‌اند که نیمی از آنها غیرنظامیان و نیمی دیگر سربازان بوده‌اند.

قرار است شورای امنیت سازمان ملل متحد در روز جمعه در واکنش به انفجارهای دستگاه‌های ارتباطی در لبنان جلسه‌ای برگزار کند. سید حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، در یک سخنرانی تلویزیونی اظهار داشت که این انفجارها “تمام خطوط قرمز” را رد کرده است و قول داد اسرائیل را مجازات خواهد کرد.

در حالی که اسرائیل مستقیماً به این انفجارها اشاره‌ای نکرده، منابع امنیتی احتمال می‌دهند که این عملیات توسط سازمان اطلاعاتی موساد اسرائیل انجام شده باشد. وزیر دفاع اسرائیل، یوآو گالانت، نیز روز پنج‌شنبه اعلام کرد که اسرائیل به عملیات نظامی علیه حزب‌الله ادامه خواهد داد.

حزب‌الله که از متحدان گروه فلسطینی حماس است، حملات خود به شمال اسرائیل را به عنوان حمایتی از فلسطینیان در غزه اعلام کرده است. نصرالله در سخنرانی خود تصریح کرد که جبهه لبنان تا زمانی که “تجاوز به غزه” متوقف نشود، به حملات خود ادامه خواهد داد.

https://akhbar-rooz.com/?p=250962 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x