پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

سرطان؛ جان بهترین گلزن جام جهانی ۱۹۹۰ ایتالیا را گرفت؛ روزی مجبور به اعتصاب می شویم ؛ توقف من سیتی؛ حمله زنبورها به لانه حریف؛ پیروزی تی‌تی‌های تبریز در قطر؛ نتایج فوتبال لیگ قهرمانان اروپا

نازک بین- فوتبال ایتالیا، یکی از مهم‌ترین بازیکنان تاریخ اش را از دست داد. سالواتوره (توتو) اسکیلاچی در سن ۵۹ سالگی درگذشت. این چهره مشهور مدت زیادی با سرطان روده بزرگ دست و پنجه نرم می‌کرد. سرانجام امروز بر اثر شدت بیماری، جان خود را از دست داد. اسکیلاچی، در پست مهاجم به میدان می‌رفت و سابقه بازی برای یوونتوس،‌ اینتر میلان، مسینا و هم‌چنین جوبیلو ایواتای ژاپن در کارنامه او دیده می‌شود. دو قهرمانی جام یوفا با دو غول فوتبال ایتالیا مهم‌ترین افتخارات اسکیلاچی به حساب می‌آیند. اسکیلاچی در جام جهانی ۱۹۹۰ ستاره تیم ملی ایتالیا بود . وی، با ۶ گل آقای گل آن تورنمنت شد. وداع با اسکیلاچی، خداحافظی با روزهای غیرمنتظره‌ای است که او برای پیراهن لاجوردی آتزوری ساخت. نام او برای ایتالیا یک نماد است. در این دوران کم ستاره در ایتالیا از دست دادن اسکیلاچی به عنوان یک مهاجم گلزن، کنایه‌آمیز و دردناک به نظر می‌رسد. آتزوری ،دقیقا در این دوران کنونی به مهاجمی با ویژگی‌های سالواتوره اسکیلاچی احتیاج دارد. کسی که ناگهان از نقطه‌ای ناشناخته بیرون بیاید، گره‌ها را باز کند، قدر فرصت‌های کوتاه را بداند، خاطره بسازد و تیم ملی کشورش را به سمت بهترین روزها هدایت کند. عشق و علاقه سالواتوره اسکیلاچی را از سری‌سی ایتالیا به یوونتوس رساند و از یووه هم به تیم ملی! تمام این اتفافات حدود ۲ سال زمان برد و بازیکنی که شاید در حالت طبیعی باید از دیدها محو می‌شد و نامی از او باقی نمی‌ماند.با عشق به فوتبال و پیراهن لاجوردی آتزوری ،ظرف ۲ سال برای همیشه تاریخ مستطیل سبز ماندگار شد. به تیم ملی آمد و حتی در بازی‌های قبل از جام جهانی ۱۹۹۰ هم جزو مهره‌های اصلی آزلیو ویچینی، سرمربی سابق تیم ایتالیا نبود .( ویچینی چند سال بیش درگذشت).اما یک فرصت در اختیارش گذاشتند. تیم اش به گل احتیاج داشت و مهاجمان آتزوری چنگی به دل نمی‌زدند. به میدان آمد و فقط به ۳ دقیقه زمان برای ثبت اولین گل اش  احتیاج داشت. از اینجای جام جهانی ۱۹۹۰ به بعد کادر فنی ایتالیا هر زمان به گل احتیاج داشت، سالواتوره اسکیلاچی وارد عمل می‌شد و گره کار آتزوری را باز می‌کرد. او در جامی عنوان آقای گلی را به دست آورد که دیگو آرماندو مارادونا در آن کاپیتان تیم ملی آرژانتین بود.

ایتالیا یکی از دوست داشتنی‌ترین نام‌های تاریخ تیم ملی کشورش را تشییع خواهد کرد.

یامال مثل مسی می‌شود

لامینه یامال، از اولین بازی‌اش برای بارسلونا در سن ۱۵ سال و ۹ ماه و ۱۶ روز به ستاره اول آبی اناری ها تبدیل شده. این محصول آکادمی لاماسیا از آن نوجوان‌های معمولی دنیای فوتبال نیست، و این توانایی را دارد که اسطوره بارسلونا و استعداد یک نسل از فوتبالیست‌ها شود.در روستای اسپولخوئس که از نوکمپ دور نیست، ماجرای یامال آغاز شد. استعدادهای فوتبالی او که متولد ۲۰۰۷ است، از همان کودکی مشهود بود و در شش سالگی در آکادمی لاماسیا ثبت‌نام کرد.استعدادهای فوق‌العاده او در آنجا پرورش و پالایش یافت. هر رده سنی را عالی پشت سر گذاشت و با مهارت دریبل زنی، هوش بالا برای دادن پاس‌های سرنوشت‌ساز و انطباق پذیری در همه جای خط حمله توجه همه را به خود جلب کرد.او، منحصر به فرد بود و وقتی به تیم زیر ۱۹ سال باشگاه راه یافت، آوازه‌اش به گوش تیم اول باشگاه هم رسید. ژاوی هرناندس، مربی وقت بارسلونا که خود محصول آکادمی لاماسیا است، این استعداد جوان را تحسین می‌کرد.او ،خیلی زود اولین بازی‌اش برای تیم اول باشگاه را انجام داد و حالا در بزرگترین عرصه فوتبال درخشیده و در ۱۷ سالگی مهم‌ترین بازیکن بارسلونا محسوب می‌شود، او فصل قبل ۵۰ بازی انجام داد.آیا یامال به اندازه اسطوره سابق باشگاه، لیونل مسی خوب می‌شود؟ خب این سؤال سختی است چون حضور مسی در اوج زمان خیلی زیادی طول کشید. نابغه آرژانتینی خیلی سریع خودش را جا انداخت و یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال شد.در ۱۶ نوامبر ۲۰۰۳، مسی در برابر پورتو نخستین بازی دوران حرفه‌ای خود را در ۱۷ سالگی انجام داد. او در فصل ۲۰۰۴-۲۰۰۳ عضو تیم ب بارسلونا بود و فصل بعد به تیم اول رسید. درست ۱۱ ماه بعد از اولین بازی حرفه‌ای او در لیگ مقابل اسپانیول قرار گرفت.یامال، هم در آوریل ۲۰۲۳ در ۱۵ سالگی نخستین بازی‌اش برای بارسا را انجام داد و به سرعت در ترکیب غول کاتالان جا افتاد. وقتی تفاوت سن این دو در زمان نخستین بازی را مقایسه می‌کنید، شاید بشود احتمال داد لامال زیر سایه مسی قرار نمی‌گیرد، او فصل قبل در ۵۰ بازی ۷ گل زد و ۹ پاس گل داد. مسی ۱۷ سال داشت که تنها ۹ بازی کرد و یک پاس گل به نامش ثبت شد. یامال آینده‌ای طولانی در پیش دارد و حتی می‌تواند اثربخش‌تر از مسی در بارسلونا باشد.
آنچه باعث شد مسی یکی از بهترین‌ها باشد، ثبات فوتبال اش بود. او ،هر هفته گل می‌زد و می‌ساخت و اگر یامال می‌خواهد به آن ارقام برسد باید در طول دوران حرفه‌ای خود ثبات داشته باشد. او ،می‌تواند به دستاوردهای بزرگی برسد، یامال همین حالا در ۱۷ سالگی نامزد توپ طلا است، این خودش موفقیت بزرگی است و اگر تداوم داشته باشد، بزودی یکی می‌برد، اما بردن هشت توپ طلا مثل مسی سخت‌ترین کار ممکن است.اگر بارسلونا فصل قبل قهرمان اروپا شده بود، یامال، می‌توانست یکی از نامزدهای قطعی توپ طلا باشد. با توجه به اینکه به اسپانیا کمک کرده قهرمان یورو ۲۰۲۴ شود. این فصل هم در گلزنی و گلسازی مؤثر بوده است.

نسخه آلمانی بارسا؛ موناکو، قربانی جدید فلیک

پس از شروع طوفانی در لالیگا و کسب ۱۵ امتیاز از ۵ بازی، شاگردان هانسی فلیک، به دنبال درخشش در لیگ قهرمانان اروپا هستند؛ تورنمنتی که از آخرین قهرمانی بلوگرانا حدود ۱۰ سال می‌گذرد. کاتالان‌ها فصل گذشته به یک‌چهارم‌نهایی این مسابقات رسیدند. ولی در بازی برگشت با تصمیم داور رومانیائی مدافع بارسلونا در اوایل بازی با پاریس سن ژرمن اخراج شد و در نهایت بارسلونا که در بازی رفت در پاریس پیروز شده بود، نتوانست ده نفره برابر تیم پاریسی مقا.مت کند و با اختلاف گل نسبت به بازی رفت، مغلوب پاریس سن ژرمن شد و از ادامه رقابت ها که مرحله نیمه نهائی بود، باز ماند

بدون شک در حال حاضر هواداران بارسلونا جزو خوشحال‌ترین انسان‌های روی کره خاکی هستند چون بعد از چندین فصل پرفراز و نشیب با ژاوی هرناندز؛ حالا مربی سکان هدایت تیم‌شان را برعهده گرفته است که از لحاظ تاکتیکی سطح بالایی دارد و شاگردانش بهترین شروع سال‌های اخیر بارسا را داشته‌اند. با این شرایط کاتالان‌ها امید زیادی به درخشش تیمشان در اروپا دارند. تنها نکته نگران کننده درباره شرایط فعلی بارسا فهرست مصدومان تیم است که روزبه‌روز درحال طویل شدن است. بعد از مصدومیت تلخ مارک برنال  درهفته‌های اخیر هم چندین هافبک دیگر تیم هانسی فلیک دچار مصدومیت شده‌اند. فرمین لوپز حدود ۳ هفته از میادین دور خواهد بود و دنی اولمو  حدود یک‌ ماه نمی‌تواند به بارسا کمک کند.

شرایط موناکو

شاگردان آدی هوتر شروع خوبی در فصل جدید داشته‌اند. آنها پس از پاری‌سن‌ژرمن که از ۴ برد متوالی کسب کرده،  کنار مارسی روبرتو دزربی با ۱۰ امتیاز در رده سوم هستند. در این ۴ هفته مقابل سنت‌اتین، لیون و اوسر به پیروزی رسیده‌اند و تنها در بازی با لانس به تساوی یک یک رضایت دادند. در ترکیب ۱-۳-۲-۴ آدی هوتر، ۲ هافبک دفاعی تیم یعنی دنیس زکریا و لامینه کامارا نقش کلیدی در تیم دارند و اتفاقا در فصل جدید  جزو بهترین بازیکنان تیم بوده‌اند. زکریا با ۲  گل و یک پاس گل به عنوان هافبک دفاعی آمار قابل توجهی از خودش جلب کرده است.

باتوجه به اینکه موناکو میزبان این دیدار است، پیش‌بینی می‌شود در دقایق ابتدایی با حمایت هواداران اش سعی در بازی هجومی و فشار آوردن به دفاع بارسلونا را داشته باشد. تصمیم، می‌تواند شمشیر دولبه باشد .چون  بارسا با داشتن یامال و رافینیا در ضدحملات فوق‌العاده خطرناک است. اما ،در نمای کلی بازی به نظر نمی‌رسد آدی هوتر این ریسک بزرگ را انجام دهد و جلوی تیم آماده هانسی فلیک دست به بازی هجومی بزند. منطقی است آن‌ها  با بازی تجمعی و فشرده در زمین خودی فضا را از حریف نامدار خود بگیرند و توپ را به آنها بدهند.

حضور بارسا در لیگ قهرمانان یعنی جنگ برای قهرمانی!

ژول کنده می‌گوید وقتی تیمی مثل بارسلونا در لیگ قهرمانان حاضر می‌شود، به چیزی جز قهرمانی فکر نمی‌کند. در چارچوب هفته اول رقابت های لیگ قهرمانان و در روز آخر مسابقات، امشب تیم های موناکو وبارسلونا به میزبانی تیم فرانسوی به مصاف یکدیگر‌ خواهند رفت.

ژول‌ کنده، مدافع مدافع میانی بارسلونا و تیم ملی فرانسه، بازیکنی بود که با انتخاب هانسی فلیک در کنفرانس خبری پیش از بازی پاسخگوی خبرنگاران بود. کنده، در ابتدای صحبت های اش در خصوص این بازی گفت:” وقتی تیمی مثل بارسلونا در لیگ قهرمانان حضور دارد، یعنی به چیزی‌ جز کسب قهرمانی نباید فکر کرد. می‌دانیم که کار سختی داریم .اما فصل گذشته تا یک چهارم بالا رفتیم و امسال باید حداقل به مراحل بالاتری برسیم.وی گفت، کم و بیش بازی‌های لیگ فرانسه را دنبال می کنم و بخصوص مسابقات موناکو را دیده ام. برخی از هم تیمی های سابقم در موناکو حضور دارند و تیم بسیار خطرناکی هستند. باید مراقب آنها باشیم تا غافلگیر نشویم.” کنده، در بخش دیگری از صحبت هایش، در پاسخ به سوالی مبنی بر فشردگی مسابقات گفت:”  جالب است که سال به سال تعداد بازی های باشگاهی بیشتر و استراحت مان کمتر از قبل می‌شود. همه ما بازیکنان فوتبال اروپا سه چهار سال است که به این موضوع معترض هستیم اما هیچ کس به ما توجه نمی‌کند. روزی می‌رسد که همه ما به حرف رودری ،می‌رسیم و مجبور به اعتصاب می شویم تا شاید به حرف مان گوش دهند.

تراکتور با سه گل الوکره قطر را مغلوب کرد.

به گزارش ایسنا، تراکتور در نخستین دیدار خود در لیگ سطح دوم قهرمانان آسیا ، به میزبانی ورزشگاه الجنوب به مصاف الوکره رفت و در نهایت با سه گل این تیم را مغلوب کرد.تی‌تی‌های تبریز ،با کسب این پیروزی ۳ امتیازی شده و به‌ صدر جدول گروه A لیگ قهرمانان آسیا تکیه زدند.

گل اول تراکتور تومیسلاو اشتراکالی، دقیقه ۱۵): پاس امیرحسین حسین‌زاده از سمت چپ به عبدالکریم حسن رسید. اما او اشتباه کرد و توپ اش به اشتراکالی رسید و این بازیکن با یک شوت دیدنی توپ را به قعر دروازه حریف فرستاد.

گل دوم تراکتور توسط مهدی ترابی، دقیقه ۱۶): پاس بلند عارف آقاسی به محمد نادری رسید و او بدون معطلی پاس خود را به مهدی ترابی داد و او با یک ضربه کات دار از داخل محوطه جریمه دروازه الوکره را برای دومین بار گشود.

گل سوم تراکتور توسط امیرحسین حسین‌زاده، دقیقه ۳۹): حرکت دو نفره محمد نادری و امیرحسین حسین‌زاده با پاس کات بک نادری همراه شد و اشتباه مدافع الوکره باعث شد تا توپ به حسین‌زاده برسد و او با یک ضربه ساده و روی اشتباه گلر حریف، گل سوم را هم بزند.

ترکیب الوکره: محمد البکری، لوکاس مندس، عمر صلاح، تمیم المهیزع، عبدالکریم حسن، ایوب عسال (یزیدی)، گلسون دالا (عمر الاوساد) حمدی فتحی (عبدالعزیز میتوالی)، ریکاردو گومز، الکساندر شولز و عیسی العیدون

سرمربی: میگوئل آنخل رامیرز

ترکیب تراکتور: علیرضا بیرانوند، شجاع خلیل‌زاده، عارف آقاسی، عارف غلامی، دانیال اسماعیلی‌فر، محمد نادری، ایگور پوستونسکی، ریکاردو آلوس (مهدی حسینی)، امیرحسین حسین‌زاده (مهدی هاشم نژاد)، مهدی ترابی (مهدی شیری) و تومیسلاو اشترکال (سوکول چیکالشی)

سرمربی: دراگان اسکوچیچ

توقف من سیتی؛ حمله زنبورها به لانه حریف؛

شگفتی‌ساز فصل قبل سری آ در اولین دیدارش در فصل جدید لیگ قهرمانان اروپا متوقف شد. در ادامه دیدارهای لیگ قهرمانان اروپا دو دیدار برگزار شد . در یکی از بازی‌ها بولونیا در خانه به دیدار شاختار رفت که این دیدار با تساوی بدون گل به پایان رسید.در دیگر دیدار اسپارتاپراگ با سه گل سالزبورگ را شکست داد.

در ادامه رقابت‌های هفته نخست لیگ قهرمانان اروپا با برگزاری ۶ دیدار در شب دوم این مسابقات ادامه پیدا کرد. در مهمترین بازی برگزار شده؛ تیم فوتبال منچسترسیتی در ورزشگاه خانگی خود، اتحاد میزبان اینتر بود. این دیدار که یادآور فینال ۲۰۲۳ نیز بود در نهایت با تساوی بدون گل دو تیم خاتمه یافت تا نراتزوری با دشت یک امتیازی از خوان هفته اول بگذرد.

در دیگر بازی همزمان؛ پاری‌سن‌ژرمن در خانه مقابل جیرونا به میدان رفت و در دقایق پایانی به پیروزی یک بر صفر رسید.گانزانیکا بازیکن جیرونا در دقیقه ۹۰ یک گل به خودی به سود  PSG زد.نتایج سایر بازی‌های برگزار شده به شرح زیر است:

بولونیا صفر – شاختار دونتسک صفر
اسپارتاپراگ ۳ – سالزبورگ صفر
سلتیک ۵ – اسلوان براتیسلاوا یک
کلوب بروژ صفر – دورتموند ۳

همچنین با توجه به فرمت جدید لیگ قهرمانان اروپا و در ادامه بازی‌های هفته نخست این رقابت‌ها، امشب (پنجشنبه) یعنی در شب سوم این هفته نیز ۶ دیدار دیگر انجام می شود. برنامه بازی‌های امشب به شرح زیر است:


فاینورد – بایرلورکوزن
ستاره سرخ – بنفیکا
آتالانتا – آرسنال
اتلتیکومادرید – لایپزیگ
برست – اشتروم گراتس
موناکو – بارسلونا

https://akhbar-rooz.com/?p=250876 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x