پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

ایران روی خط اعتراض؛ ادامه اعتصاب و تجمع در مناطق نفتی


هفتمین هفته از سه شنبه های اعتراضی کارگران ارکان ثالث در پالایشگاههای مختلف مجتمع گاز پارس جنوبی
روز سه شنبه ۲۷ شهریور برگزار شد.

به گزارش شورای سازماندهی اعتراضات کارگران نفت، کارگران ارکان ثالث ثالث و پشتیبانی شرکت های پیمانکاری پالایشگاه های پنجم، ششم، هشتم، نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم مجتمع گاز پارس جنوبی برای هفتمین هفته متوالی تجمع کرده و پیگیر مطالباتشان شدند.

در این روز کارگران در پالایشگاه گاز پارسیان لامرد از استان فارس نیز به این حرکت اعتراضی پیوستند. کارگران ارکان ثالث ضمن تاکید به ادامه سه شنبه های اعتراضی تا رسیدن به مطالبات خود اعلام کرده اند که در طول هفته نیز در اعتراض به تاخیرات در پرداخت های مزدی، اجبار به کار سخت در هوای گرم و شرایط ناایمن و کمبودهای رفاهی ای که توسط کارفرما و پیمانکاران به آنها تحمیل میشود و برخوردهای امنیتی حراست دست به اعتراض می زنند.

در گزارش خبری شورای سازماندهی اعتراضات کارگران غیر رسمی نفت (ارکان ثالث) همچنین آمده است:‌ بخصوص در این روزها که همکاران رسمی مان در بخشهای مختلف عملیاتی و بهره برداری نفت و گاز با قدرت تمام در اعتصابند ما کارگران غیر رسمی چنانچه مماشات عده ای عوامل در لباس اتحادیه های دولت ساخته کارگری که همچنان در بخشهایی اعتراضات ما را عقب نگه داشته اند نبود، تا کنون پارس جنوبی و همه نفت را به تعطیلی کامل کشیده بودیم!


این شورا همچنین همه کارگران در بخش های مختلف را به پیوستن به اعتراضات گسترده نفت فرا خوانده است.


اهم مطالبات کارگران در مجتمع گاز پارس جنوبی عبارتند از:

حق تشکل، تجمع و اعتراض، حذف کامل شرکتهای پیمانکاری، بازگشت به کار فوری و بی قید و شرط کارگران اخراجی، حجت رضایی از پارس جنوبی، یاسر احمدی نژاد و هرمزی از ملی حفاری و پایان دادن به برخورد امنیتی با کارگران معترض، عمل به توافقات قبلی علی الخصوص موضوع مرخصی استحقاقی و پرداخت حق کمپ (هزینه قطع امکانات رفاهی) که به صورت یکجانبه توسط برخی از مسئولان مجتمع گاز تغییراتی در آن صورت گرفته است، اجرای صحیح طرح طبقه بندی مشاغل و نظام پرداخت عادلانه و همتراز با کارگران رسمی و قراردادی پیرو توافقات قبلی با وزارت نفت، رسیدگی فوری به تخلفات و زد و بند بیمه البرز. (با وجود چند ماه قراداد بیمه البرز با وزارت نفت، پیمانکاران حق بیمه تکمیلی را از مزد کارگران کسر میکنند اما بیمه هزینه های درمانی را پرداخت نمیکند)، اجرای طرح طبقه بندی مشاغل برای رانندگان غیرمالک خودروهای استیجاری، ساماندهی تردد و ایجاد امنیت شغلی برای آنان، اجرای بدون تبعیض تردد ۱۴ روز کار ۱۴ روز استراحت برای کارگران اداری و پشتیبانی.

دومین روز تجمع اعتراضی کارگران در شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی ماهشهر

روز سه شنبه ۲۷ شهریور کارگران در شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی بندر ماهشهر برای دومین روز در اعتراض به‌ بی پاسخ ماندن مطالبات خود تجمع کردند.

اعتراض این کارگران به عدم اجرای تبدیل وضعیت کارکنان مطابق با شرکتهای همجوار، عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل پرسنل پیمانکاری، عدم پرداخت پتروکارت، کسر مبالغ پاداش‌های بهره وری، مشکلات مکرر در پرداخت به موقع حق بیمه اجتماعی، عدم پرداخت طلبهایشان بابت اضافه کاریها، عدم اجرای مصوبات صورتجلسه مورخ ۱۴۰۱/۹/۱۵، عدم تحویل لباس کار و عینک طبق قرارداد شرکت پیمانکاری بیسکو است.

اعتراضات در روزهای گذشته

۲۶ شهریور: کارگران پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی بندر ماهشهر در اعتراضی به عدم اجرای تبدیل وضعیت استخدام ها مطابق با شرکتهای همجوار، عدم پرداخت پتروکارت، کسر مبالغ پاداش‌های بهره وری، عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل پرسنل پیمانکاری، مشکلات در پرداخت به موقع حق بیمه اجتماعی، عدم پرداخت اضافه کارهایهاُ ، عدم اجرای مصوبات صورتجلسه مورخ ۱۴۰۱/۹/۱۵، عدم تحویل لباس کار و عینک طبق قرارداد شرکت پیمانکاری بیسکو وعدم پرداخت هزینه تور مسافرت و سرانه ورزشی دست به تجمع زدند.

۲۵ شهریور: گروهی از کارگران بیکار شده در پروژه پتروشیمی ارغوان‌گستر در ایلام در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات خود دست به تجمع زدند. به گفته کارگران در این پیروشیمی با اتمام قرارداد پیمانکار تعدادی از آنها بیکار شده و قراردادشان تمدید نشده است. وخطر بیکاری سایر همکاران را تهدید میکند. کارگران به این بیکارسازیها اعتراض دارند و خواستار استخدام کارگران اخراجی در بخش های دیگر این پیروشیمی و یا سایر واحدهای نفت و گااز و پتروشیمی چوار هستند. یک خواست سراسری کارگران در نفت حذف پیمانکارن مفتخور و چپاولگر است.

۲۴ شهریور: تجمع اعتراضی کارگران رسمی عملیاتی مناطق نفتخیز و ملی حفاری به کسورات حقوق و مزایای سکو. مطالبات مهم همکاران رسمی عبارتند از:
حذف کامل سقف‌حقوق، حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی، عودت کسورات مازاد مالیات، اجرای کامل ماده ۱۰ و پرداخت بک‌پی و عدم دست‌درازی به صندوق بازنشستگی کارکنان نفت ، تفکیک مشاغل در مناطق عملیاتی، استرداد مازاد مالیات کسر شده.

https://akhbar-rooz.com/?p=250818 لينک کوتاه

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x