پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

جشنواره گل در بازیهای فوتبال لیگ قهرمانان اروپا: بایرن مونیخ ۹ دینامو زاگرب ۲؛ آ.ث میلان ۱ لیورپول ۳؛ رئال ۳ اشتوتگارت ۱؛ یوونتوس ۳ آیندهون ۱؛ یانگ بویز ۰ آستون ویلا ۳

نازک بین-به نقل ازگاردین؛ پس از توهین و تهدید هواداران علیه آنتونی تیلور، داور سرشناس انگلیسی در هفته پنجم لیگ برتر قضاوت نخواهد کرد. کمیته داوران لیگ برتر پس از مشاهده فعالیت هواداران در شبکه‌های اجتماعی که با تهدید جانی و مرگ تیلور و خانواده‌اش همراه بود، تصمیم گرفته است از داور خود محافظت کند. تیلور، در دیدار بورنموث و چلسی ۱۴ بار از کارت زرد خود استفاده کرد که در لیگ برتر یک رکورد محسوب می‌شود. کمیته داوران لیگ برتر انگلیس ا اعلام کرد که تیلور تنها در دو بازی به عنوان داور چهارم حضور خواهد داشت؛ دیدار ساوتهمپتون – ایپسویچ تاون و ناتینگهام فارست – برایتون.چلسی و بورنموث به دلیل دریافت بیش از شش کارت زرد در یک بازی، هر کدام با جریمه ۲۵ هزار پوندی مواجه خواهند شد. پس از بازی شنبه دو تیم، انزو مارسکا در مورد آنتونی تیلور گفته بود:

شب دوم فوتبال لیگ قهرمانان اروپا

منچسترسیتی چهارشنبه شب در نخستین بازی خود در شیوه جدید رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا به مصاف اینتر خواهد رفت. پپ گواردیولا، سرمربی منچسترسیتی از این مسابقه به عنوان یک مسابقه خاص نام برد و اینتر را یک حریف با تاریخ غنی و ذهنیت فوق‌العاده نامید. اینتر با هدایت سیمونه اینزاگی، فصل ۲۰۲۴-۲۰۲۳ با ۱۹ امتیاز فاصله نسبت به رقیب همشهری خود موفق شد به عنوانن قهرمانی در سری آ دست پیدا کند، این تیم ۲ فصل پیش  به فینال رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا راه پیدا کرد که با نتیجه یک بر صفر مغلوب منچسترسیتی شد. 

گواردیولا ،درباره رویارویی دوباره با اینتر گفت: «آن‌ها یک تیم با تاریخ غنی و ذهنیت فوق‌العاده هستند و  برای پیروزی و برنده شدن در هر تورنمنتی به مسابقه می‌آیند. سال گذشته این تیم پیروزی‌های بسیاری به دست آورد و این نشان می‌دهد بازیکنان اینتر دارای ذهنیت برنده هستند؛ درست مانند ما. همچنین دارای قدرت پرسینگ بالایی هستند و در نبردهای تن به تن خوب کار می‌کنند که از این نظر شبیه به برنتفورد هستند. بازیکنان بسیار خوبی از جمله نیکولو بارلا و فدریکو دی‌مارکو می‌توانند با ارسال پاس‌های دقیق، کار را برای ما مشکل کنند. اگر به اندازه کافی قدرت نداشته باشید، نمی‌توانید به فینال لیگ قهرمانان اروپا برسید و در لیگ هم به عنوان قهرمانی دست پیدا کنید. در این سال‌ها اینتر با هدایت اینزاگی، بهترین تیم ایتالیا بوده.»ارلینگ هالند در ۴ بازی ابتدای فصل، موفق شده ۹ گل به ثمر برساند. گواردیولا عنوان کرد از فرم او راضی است. او گفت: «هالند می‌تواند بهتر از این هم باشد .اما حتی اگر به من بگویید در صد بازی آینده ۹۹ گل خواهد زد، تعجب نمی‌کنم و راضی هستم. در ۱۱ سال بازی، ۱۱ گل به ثمر رساندم و او در ۴ بازی، ۹ گل زده. این موضوع شگفت‌انگیز  است.»

پیش‌بینی فصل جدید لیگ قهرمانان اروپا؛ حدس قهرمان به کمک آمار

مرجع آماری اوپتا ،با محاسبات ابررایانه مشهور خود احتمال صعود و قهرمانی هر تیم را منتشر کرده که طبق آن تیم‌های منچسترسیتی و رئال مادرید با اختلاف نسبت به سایر رقبا بخت اصلی بالا بردن جام به شمار می‌روند. این ۲ قدرت بزرگ فوتبال اروپا در ۲ فصل اخیر این رقابت‌ها به قهرمانی رسیده‌اند. البته اشاره شود، در جریان بازیهای یورو ۲۰۲۴ آلمان، خیلی لز بیش بینی های این ابر رایانه و مرکز آماری، غلط بود.

دوره جدید لیگ قهرمانان اروپا با کنار رفتن گروه‌های ۴ تیمی آغاز می‌شود و ۳۶ تیم حاضر در این رقابت‌ها در یک لیگ مشترک بر سر صعود به مرحله حذفی به نبرد می‌پردازند. جدول این مرحله بعد از برگزاری ۸ مسابقه به شکل نهایی می‌رسد و ۸ تیم اول مستقیماً راهی مرحله یک‌هشتم نهایی می‌شوند. ۱۶ تیم بعدی (رده نهم تا بیست‌وچهارم) در پلی‌آف رفت و برگشت در جدال رودررو برای حضور در مرحله یک هشتم نهایی به رقابت می‌پردازند. پیش‌بینی‌های اولیه از شرایط جدول نشان می‌دهد احتمالاً کسب ۵ پیروزی (از ۸ مسابقه) برای صعود مستقیم کافی است و به دست آوردن ۳ برد حضور در پلی‌آف را قطعی می‌کند. امسال هیچ تیمی از لیگ قهرمانان راهی لیگ اروپا نمی‌شود و رقابت در مهم‌ترین جام باشگاهی یوفا بر سر مرگ یا بقا خواهد بود. ۳۶ تیم حاضر در این رقابت‌ها در ۴ گلدان (از نظر قدرت و سابقه) طبقه‌بندی شدند و هر تیم به مصاف ۲ رقیب از هریک از گلدان‌ها می‌رود. با تدبیر جدید یوفا برنامه تمام ۳۶ تیم از نظر دشواری رقبا تقریباً برابر است و به این ترتیب هیجان رقابت به بالاترین سطح می‌رسد.

ابررایانه اوپتا ،تمام مسابقات فصل پیش رو و تمام تقابل‌های احتمالی در مرحله حذفی را ،با توجه به کیفیت فنی، عملکرد تیم در بازی‌های اخیر و سابقه در رقابت‌های اروپایی) ۱۰ هزار بار شبیه‌سازی کرده تا احتمال رسیدن هر تیم به هر مرحله را ارزیابی کند. به عنوان مثال اگر تیمی در ۵ هزار مورد از شبیه‌سازی‌ها به مرحله حذفی رسیده باشد، می‌توان برای آن تیم بخت صعود ۵۰ درصدی قائل شد. 

منچسترسیتی با ۲۵.۳ درصد شانس قهرمانی مدعی اصلی فتح رقابت‌های فصل جدید لیگ قهرمانان اروپا شناخته می‌شود. سیتیزن‌ها ۲ فصل پیش سه‌گانه اروپایی را تجربه کردند و سال گذشته در ضربات پنالتی از مرحله یک چهارم نهایی کنار رفتند. سیتیزن‌ها همچنین برای نخستین بار در تاریخ، ۴ قهرمانی متوالی در لیگ برتر انگلیس کسب کرده‌اند. جدی‌ترین رقیبی که بتواند راه شاگردان گواردیولا برای قهرمانی اروپا  سد کند، احتمالاً رئال مادرید است. مدافع عنوان قهرمانی ۱۸.۲ درصد برای تکرار عملکرد سال گذشته و کسب شانزدهمین قهرمانی در این رقابت‌ها بخت دارد. لوس‌‌بلانکوس در هر ۴ دوره اخیر لیگ قهرمانان اروپا به مرحله نیمه‌نهایی راه یافته است.

اینتر میلان، تنها تیم دیگری است که ابررایانه اوپتا برای قهرمانی آن شانس بیشتر از ۱۰ درصد قائل شده. قهرمان حال حاضر سری آ پیش از این به دیدار نهایی فصل ۲۳-۲۰۲۲ لیگ قهرمانان اروپا راه یافت اما با وجود عملکرد درخشان در فینال استانبول، مغلوب منچسترسیتی شد. این محاسبات آماری برای هریک از تیم‌های آرسنال، بارسلونا، بایرلورکوزن، بایرن مونیخ، لیورپول و پاری‌سن‌ژرمن چیزی بین ۴ تا ۶.۳ درصد بخت قهرمانی قائل شده است و در بیش از دوسوم شبیه‌سازی‌ها، همۀ این تیم‌ها به مرحله یک‌هشتم نهایی رسیده‌اند. 

سومین پیروزی چینی‌ها و تساوی تیم‌های تایلندی و ژاپنی

در ادامه دیدارهای دور نخست گروه شرق لیگ قهرمانان آسیا – نخبگان ،تیم شانگهای شنهوای چین روند پیروزی نمایندگان این کشور را تداوم بخشید و با نتیجه ۴ بر یک برابر یوهانگ استیلرز کره‌جنوبی به برتری رسید.گل‌های شانگهای شنهوا را آندره لوئیس (۶۵)، مائله (۷۲ و ۸۳) و گائو (۸۴) به نام خود ثبت کردند. برای تیم کره‌ای نیز خورخه لوئیس در دقیقه ۵۳ گل زد.در دیگر دیدار نیز تساوی بدون گل بین تیم‌های بوریرام تایلند و ویسل کوبه ژاپن رقم خورد.

در دیگر دیدار منطقه شرق آسیا تیم شاندونگ تایشان چین ۳ بر یک برابر سنترال مارینرز استرالیا ۳ بر یک به پیروزی رسید. برای تیم چینی جینائو (۸) و واکو (۷۴ و ۷۸) گل زدند. تک گل میهمان استرالیایی نیز توسط میشل دوکا در دقیقه ۹+۴۵ از روی نقطه پنالتی به دست آمد.

نماینده عربستان به راحتی از سد نماینده قطر گذشت.

الریان قطر و الهلال عربستان در چارچوب رقابت‌های  فوتبال لیگ نخبگان آسیا،ورزشگاه احمد بن علی قطر به مصاف یک‌دیگر رفتند.الهلال که در این دیدار با ۹ بازیکن خارجی کار خود را آغاز کرد، در همان نیمه اول ۳ گل به‌ثمر رساند و کار تیم قطری را تمام کرد.در ابتدای نیمه دوم الریان یکی از گل‌های خورده را جبران کرد اما در ادامه تلاش‌های آن‌ها بی فایده بود.الکساندر میتروویچ هم یک پنالتی برای الهلال از دست داد تا دیدار با نتیجه ۳-۱ به پایان برسد.گل‌های الهلال را ساویچ، کانسلو و مارکوس لئوناردو به‌ثمر رساندند.کانسلو با ۱ گل و ۱ پاس گل و مالکوم با ۲ پاس گل ستاره‌های تیم خورخه ژسوس در این دیدار بودند.

شکست سپاهان

تیم فوتبال سپاهان در اولین دیدار خود در لیگ قهرمانان آسیای ۲ ،به مصاف الوحدت اردن رفت و با نتیجه ۱-۲ مغلوب شد.الوحدات در این بازی به مراتب حملات زهردارتری داشت و بارها دروازه سپاهان را مورد حمله قرار داد.سپاهان در این بازی اشتباهات فردی زیادی داشت و اردنی‌ها با استفاده از آن‌ها ۳ امتیاز مسابقه را کسب کردند.تک گل سپاهان را وحدت حنانوف، و گل‌های الوحدت را سزار و سبرا به‌ثمر رساندند.

نتایج بازهای فوتبال شب اول لیگ قهرمانان اروپا

در دو بازی نخست از روز اول رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا با فرمت جدید، تیم‌های یوونتوس و آستون‌ویلا مقابل رقبای شان به پیروزی رسیدند. یوونتوس در تورین میزبان آیندهوون بود و با ارائه نمایشی درخشان موفق شد مهمان هلندی خود را با نتیجه سه بر یک شکست دهد. کنان ییلدیز، ستاره ترک‌تبار تورینی‌ها اولین گل یوونتوس و رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا با فرمت جدید را به ثمر رساند و با شکستن رکورد آلساندرو دل‌پیه‌رو، اسطوره بیانکونری، تبدیل به جوان‌ترین گلزن تاریخ یوونتوس در این رقابت‌ها شد.در ادامه مک‌کنی و گونزالس دو گل دیگر را برای بانوی پیر به ثمر رساندند اما در دقایق پایانی دروازه دی‌جورجیو توسط سایباری گشوده شد تا کلین‌شیت شاگردان موتا خراب شود.

در دیگر بازی هم آستون‌ویلا به چهار دهه حسرت اش در رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا پایان داد. شاگردان اونای امری در سوئیس مقابل یانگ بویز به برتری سه بر صفر رسیدند. تا اولین پیروزی را پس از چهار دهه در این رقابت‌هاکسب کنند. تیلمانس، رمزی و اونانا گل‌های نماینده انگلیس را به ثمر رساندند.

آ.ث میلان ۱ لیورپول ۳

میلان، تنها پنج دقیقه تیم برتر زمین بود. آن‌ها روی یک اشتباه از سوی سیمیکاس، توسط پولیشیچ به گل رسیدند و سپس کنترل بازی را به شاگردان آرنه اشلوت تحویل دادند. روی ضعف بازیکنان میلان در بازی هوایی، لیورپول بهترین بهره‌وری را از موقعیت‌های اش داشت و توسط ابراهیما کوناته و ویرجیل فن دایک نیمه اول را با برتری ۲-۱ به پایان رساند. در نیمه دوم، لیورپول پرسینگ خود را بالاتر برد و اجازه نداد روسونری کاری انجام دهد. آن‌ها بارها می‌توانستند این نتیجه را بهتر کنند، اما سوبوسلای تنها گلزن نیمه دوم قرمزها بود. که نتیجه را ۳ بر ۱ کرد.

رئال مادرید ۳ اشتوتگارت ۱

تیم‌های رئال مادرید و اشتوتگارت در دیداری از هفته اول «مرحله لیگ» لیگ قهرمانان اروپا به مصاف هم می‌روند. رئال مادرید، قهرمان دوره قبل و پرافتخارترین تیم تاریخ این تورنمنت از اشتوتگارتی میزبانی می‌کند که فصل گذشته بالاتر از بایرن مونیخ، نایب‌قهرمان بوندسلیگا شد. در نیمه اول، دو تیم با ارائه نمایشی تهاجمی، ۴۵ دقیقه سرگرم‌کننده‌ای را برای مخاطبان رقم زدند. طی ۲۰ دقیقه اول، رئال مادرید کاملا اسیر پرسینگ فوق‌العاده اشتوتگارت شد و تیم سباستین هونس پشت سر هم روی دروازه میزبان موقعیت‌آفرینی می‌کرد. اگر واکنش‌های عالی تیبو کورتوا نبود، اشتوتگارت می‌توانست در این بازه زمانی به یک یا حتی دو گل برسد.در ۲۵ دقیقه پایانی نیمه اول، رئال مادرید کمی عملکرد خود را بهبود بخشید و اشتباهات فردی را پایان داد. وینیسیوس جونیور، کیلیان امباپه و رودریگو، مثلث هجومی رئال مادرید هر کدام فرصت‌هایی داشتند که هدر دادند. در دقیقه ۳۴ داور ابتدا به سود رئال مادرید اعلام پنالتی کرد، اما پس از بررسی با VAR، متوجه شد خطایی روی آنتونیو رودیگر توسط ماکسیمیلیان میتلشتات رخ نداده است. 

در ثانیه‌های ابتدایی نیمه دوم، رئال مادرید با ضدحمله‌ای برق‌آسا توپ را به رودریگو رساند و او هم پاسی برای کیلیان امباپه فراهم کرد تا دروازه خالی را باز کند. در ادامه، اشتوتگارت سرسخت با گل دنیز اونداف، مهاجم ملی‌پوش آلمانی بازی را به تساوی کشاند تا تیم آنچلوتی، سردرگم‌تر شود. اما ضربه سر آنتونیو رودیگر روی ارسال بلند، موفق شددروازه تیم سابق اش را باز کندتا رئال مادرید بازهم پیش بیفتد. اشتوتگارت که چیزی برای از دست دادن نداشت، سراپا حمله شد و همین باعث شد در یک ضدحمله ثانیه‌های پایانی، اندریک با شوتی محکم و از راه دور، کار تیم آلمانی را تمام کند. اشتوتگارت مستحق این باخت نبود.!

بایر مونیخ ۹ دینامو زاگرب ۲

بایرن مونیخ نیز در آلیانتس آره‌نا ۹ بر ۲ دیناموزاگرب را در هم کوبید. برای باواریایی‌های در این بازی کین (۱۹ – پنالتی، ۵۷، ۷۳ و ۷۸ هر دو از روی نقطه پنالتی)، گوئررو (۳۳)، اولیسه (۳۸ ، ۶۱)، سانه (۸۵) و گورتسکا (۲+۹۰) گلزنی کردند.

بازی اسپورتینگ لیسبون و لیل نیز با پیروزی ۲ بر صفر اسپورتینگ به پایان رسید.

امشب چهارشنبه، در شب دوم هفته نخست لیگ قهرمانان اروپا ۶ بازی به شرح زیر برگزار می‌شود:

بولونیا – شاختار دونتسک
اسپارتا پراگ – سالزبورگ

سلتیک – اسلوان براتیسلاوا
کلوب بروژ – دورتموند
منچسترسیتی – اینتر
پاری سن ژرمن -جیرونا

https://akhbar-rooz.com/?p=250807 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x