پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

صدای اعتراض به راست حاکم در فرانسه و جنگ علیه مردم فلسطین از حنجره نیم ملیون شرکت کننده در جشن امانیته!

جشن اومانیته، روزنامه حزب کمونیست فرانسه طبق روال هر ساله در روزهای جمعه و شنبه و یکشنبه ۱۳ و ۱۴ و ۱۵ سپتامبر( ۲۳ و ۲۴ و ۲۵ شهریور ۱۴۰۳) در یکی از حومه های جنوبی پاریس برگزار شد. در این مراسم بر اساس آمار رسمی اعلام شده بیش از ۴۵۰ هزار تن شرکت کردند. سایه سنگین اوضاع سیاسی در فرانسه و جهان همواره بر فضای جشن امانیته اثرگذار بوده است. امسال نیز برآمد درخشان نیروهای چپ در انتخابات مجلس فرانسه که اکثریت نسبی کرسی های مجلس را بدست آوردند و سرپیچی امانوئل مکرون رئیس جمهور این کشور از تن دادن به معرفی نخست وزیر از میان چپ های پیروز از یکسو و خشمی که از نسل کشی در غزه و کشتار زنان و کودکان مردم فلسطین در دل ها تلنبار شده است دو موضوع مهمی بودند که فضای سیاسی جشن اومانیته را تسخیر کرده و اثر آن در سخنرانی ها در سن بزرگ جشن و چادر عموم جریانات سیاسی فرانسوی و غیرفرانسوی دیگر کشورها به اشکال گوناگون، منعکس شده بود.

سردبیر امانیته، فابین گی، به روال هر ساله که جشن را در محل “دهکده جهانی” افتتاح کرده و سخنرانی می کنند، این بار نیز سخنرانی نمود. در کنار او سه زن مبارز حضور داشتند. انجلا دیوس از چهره های مهم جنبش های اجتماعی آمریکا، که برای سومین بار است حضور دارد همراه با حلا ابو حصیرا سفیر (نماینده) فلسطین در فرانسه و جوهانا فرناندز (سخنگوی مومیا ابو جامال که از سال ۱۹۸۲ در امریکا زندانی است) از مدعوین جشن در روز افتتاحیه بودند.

فابین گی در سخنانش از مردم فلسطین و غزه یاد کرد و از ایجاد دولت فلسطین در چارچوب مرزهای ۱۹۶۷ و اورشلیم به عنوان پایتخت کشور فلسطین در کنار دولت اسراییل دفاع نمود. او گفت پس از حمله تروریستی ۷ اکتبر، دولت راست افراطی نتانیاهو دست به کشتار مردم، زنان و کودکان زده است.

آنجلا دیویس از مبارزات خستگی ناپذیر علیه برتری نژادی و مدافع حقوق شهروندی در آمریکا گفت و بر خطرات واقعی یک جنگ همه گیر که صاحبان صنایع نظامی به آن دامن میزنند تاکید کرد. همچنین به مبارزات زنان در جهان و گسترش آن اشاره کرد و از رشد راست افراطی در جهان ( ترامپ، بورسالنو و….)  و نقش آنها در گسترش فقر و نابسامانی گفت و از رژیم تئوکراتیک در ایران و افقانستان نام برد.

شرکت کنندگان در مراسم افتتاحیه با دست زدنهای متوالی به مدت طولانی از سخنرانان استقبال کرده و همبستگی خود را به ویژه با مردم فلسطین ابراز داشتند.

برنامه بسیار مهم دیگر گردهمائی ۴ حزب اصلی جبهه نوین مردمی فرانسه بود که اتحاد فراگیر چپ را در آستانه انتخابات اعلام کردند. آنها بر حفظ اتحاد نیروهای چپ تاکید کردند. دو محور مهم سیاسی مورد تاکید آن ها در این گردهمائی، یکی انتخاب نخست وزیر جدید از جریان راست توسط ماکرون و در نظر نگرفتن رای اکثریت مجلس (جبهه نوین مردمی) و دیگری جنگ غزه و حمایت از مردم فلسطین بود.

شرکت کنندگان در این برنامه پرشمار بودند و فضای اتحاد برادری و همبستگی را در این دنیای آشفته زنده کردند. جریانات تشکیل دهنده جبهه نوین مردمی یکپارچگی خود را در گفتگوهای عمومی به نمایش گذاشتند و تمام رهبران‌ و فعالین این جبهه در آن شرکت داشتند. نکته مهم حضور بسیار چشم گیر دختران و پسران جوان بود، شرکت کنندگان و به ویژه جوانان با شور فراوان شعار میدادند و بر لزوم تقویت آتحاد چپ برای پیروزی در انتخابات ۲۰۲۷ ریاست جمهوری پافشاری میکردند،

در جشن امسال از دومینک دو ویل پن، نخست وزیر سابق فرانسه که عضو حزب جمهوری (راست میانه) است نیز دعوت شده بود. او در سخنانش از جمله گفت: ما غزه را پیش رو داریم که بدون شک بزرگترین رسوایی تاریخی است؛ من دیگر مرجعی برای اخبار غزه پیدا نمی‌کنم؛ دیگر کسی در این کشور از غزه صحبتی نمی‌کند؛ همه سکوت کرده‌اند، رسانه‌ها دیگر در مورد آن صحبت نمی‌کنند. متاسفانه تکه تکه شدن بدن‌ها، قلب‌ها، روح‌ها و سرها در غزه به یک واقعیت روزمره تبدیل شده است.

صدها انجمن و گروه فرهنگى و فدراسیونهاى حزب کمونیست از استانهاى مختلف و بیش از صد حزب و سازمان و گروه سیاسى خارجى با ارائه برنامه هاى سیاسى و فرهنگى خود در این جشن سیاسى-فرهنگى، از مهمانان خود پذیرایی میکنند. “ویلاژ دو موند” (دهکده جهانى) در قلب مراسم جشن، پذیراى بیش از دهها حزب چپ، دمکرات و ملى بود که با ارائه فرهنگ و موسیقى و رقص و صنایع دستی و غذا همراه برنامه هاى سیاسى پذیراى مهمانان و بازدیدکنندگان بودند.

 حزب چپ ایران که جریانات تشکیل دهنده اش دهها سال است به طور مستمر در جشن اومانیته شرکت می کرده اند از همان اولین سال تاسیس تا کنون یکی از جریاناتی است که با برپا کردن غرفه کوشیده است بازدیدکنندگان از غرفه را با فضای سیاسی ایران و خواسته های جنبش های اجتماعی آشنا کند و این غرفه را به محلی برای دیدار، بحث و گفتگو، به مکانی برای همبستگی مبارزات مردم ایران در راه آزادی، دموکراسی، لائیسیته و برابری بدل کند.

 علاوه بر برپائی میز کتاب و قرار دادن کتابها و نشریات به زبان فارسی و فرانسه، پوسترهائی نیز با شعارها مختلف بر دیواره چادر حزب نصب شده بود. موضوع برخی از پلاکاردها:

دفاع از مطالبات کارگران و حقوق بگیران ایران

تبریک برای نتایج موفقیت آمیز ورزشکاران ایران در المپیک و پارالمپیک پاریس ۲۴ علیرغم محدودیت‌های اعمال شده از طرف رژیم خصوصا در ارتباط با زنان

فشار برای آتش بس در غزه؛ تحریم بر علیه اسرائیل؛ صلح عادلانه و دراز مدت بین مردم فلسطین و اسرائیل.

آزادی زندانیان سیاسی؛ لغو حکم اعدام و ادای احترام به جانباختگان راه آزادی و عدالت و دمکراسی.

پوسترهایی در انعکاس جنبش زن زندگی آزادی و…

از غرفه حزب چپ ایران تعداد قابل توجهی از مردم و برخی نمایندگان أحزاب سیاسی ایرانی و خارجی بازدید کردند. از مهمانان و بازدید کنندگان با غذاهاى ایرانى بهمراه موسیقى ورقص در فضایى شاد پذیرائى می شد. میزکتاب هاى فارسى و فرانسه و اعلامیه ها و …. زینت بخش غرفه بودند.

پیش از این در گزارش جشن امانیته گفته ایم و بازهم اهمیت دارد بگوئیم که یکی از ویژگی های بی بدیل این جشن عدم دخالت پلیس در برقرار نظم درونی مکانی است که در آن مراسم امانیته برپاست. پلیس دور تا دور محل جشن، حضور پر رنگ دارد، اما به درون آن حق ورود ندارد. مسئولیت حفاظت از داخل محل با روزنامه اومانیته است. به رغم این و با وجود اینکه بیش از هشتاد در صد شرکت کنندگان در مراسم جوانان زیر سی سال هستند و عموما با سرزندگی مشغول جشن و پایکوبی هستند، اما از برخوردهای خشونت آمیز تقریبا خبری نیست. گوئی فضای انسان دوستی حاکم بر نیروهای چپ، چنان بر کل مراسم سایه می اندازد که جوانان سرکش نیز رفتارشان متناسب با این فضا مهربانانه تنظیم می شود.

پس از چندین روز کار فشرده که پیش از جشن و در جریان سه روز جشن توسط تعداد قابل توجهی از زنان و مردان عضو حزب چپ ایران و دوستان آنها صورت می گیرد، اومانیته امسال نیز که پایانش همزمان با تولد یکی از رفقا، که مسئول جشن حزب چپ نیز بود، با برگزاری جشنی خصوصی و صمیمی در دل جشن بزرگ، کار در مراسم امانیته تقریبا به پایان رسید. چرا که پس از جشن نیز حداقل یکروز کار تدارکاتی جلو روی فعالان حزب در فرانسه قرار دارد. دست اندر کاران برگزاری غرفه حزب چپ بیش از هر سال خسته از کار ولی شاد و سر زنده از نتایج آن بودند.

حزب چپ ایران- فرانسه

سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳- ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۴

https://akhbar-rooz.com/?p=250784 لينک کوتاه

3.7 6 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x