پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

در انفجارهای گسترده در لبنان ۸ نفر کشته و ۲۷۵۰ نفر زخمی شدند

در جريان وقوع انفجارهای گسترده‌ای که از طریق دستگاه‌های پیجر در جنوب لبنان، «ضاحیه جنوبی» بیروت که پايگاه حزب اله است و دره بقاع رخ داد، حداقل هشت نفر کشته و ۲۷۵۰ نفر زخمی شدند. بسیاری از اعضای حزب‌الله و خانواده های آن ها در اين رشته انفجارها زخمی و عده ای نيز کشته شدند. سفير جمهوری اسلامی در بيروت نيز به طور سطحی زخمی شده است. حزب اله اسرائيل را مسئول وقوع انفجارهای گسترده دانست و تهديد به تلافی و انتقام کرد. اسرائيل به طور رسمی سکوت کرده است

حزب اله لبنان اسرائیل را مسئول وقوع انفجارهای گسترده‌ای که از طریق دستگاه‌های پیجر در جنوب لبنان، «ضاحیه جنوبی» بیروت که پایگاه حزب اله است و دره بقاع رخ داد، دانست و قول داد انتقام سختی از این کشور بگیرد. این انفجارها که منجر به کشته شدن حداقل هشت نفر و زخمی شدن ۲۷۵۰ نفر شد، بسیاری از اعضای حزب‌الله و نیز سفیر جمهوری اسلامی در لبنان را زخمی کرد.

حزب‌الله لبنان این انفجارها را “بزرگترین نقض امنیتی” از آغاز جنگ با اسرائیل تاکنون توصیف کرده است. بر اساس گزارش‌های امنیتی، این انفجارها از طریق دستگاه‌های پیجر که به عنوان ابزارهای ارتباطی مورد استفاده قرار می‌گیرند، صورت گرفته است. پیجرها که یک روش ساده و کم‌هزینه برای جلوگیری از ردیابی توسط اسرائیل به شمار می‌رفتند، حالا به عنوان ابزاری برای ضربه‌زدن به حزب‌الله به کار گرفته شده‌اند.

این حادثه به ویژه در جنوب لبنان و ضاحیه جنوبی بیروت، که هر دو پایگاه‌های قوی حزب‌الله محسوب می‌شوند، رخ داده است. در این مناطق، دستگاه‌های پیجر منفجر شده و به دنبال آن، تعداد زیادی از افراد از جمله اعضای حزب‌الله و غیرنظامیان کشته و مجروح شده‌اند.

حزب‌الله در بیانیه‌ای اعلام کرد در پی این انفجارها دو تن از نیروهایش کشته شده‌اند و تحقیقات برای شناسایی علل دقیق حادثه آغاز شده است. به گفته منابع امنیتی، برخی از مجروحان از خانواده‌های برجسته حزب‌الله و یکی از کشته‌شدگان پسر علی عمار، نماینده پارلمان لبنان و عضو حزب‌الله، بوده است.

سفیر ایران در لبنان، مجتبی امانی نیز در این حادثه به طور سطحی مجروح شده است و هم‌اکنون تحت مراقبت پزشکی قرار دارد. وزارت بهداشت لبنان اعلام کرده که ۲۷۵۰ نفر در این حادثه زخمی شده‌اند که حال ۲۰۰ نفر از آنها وخیم است. فیراس ابیض، وزیر بهداشت لبنان، به رسانه‌ها گفته است اکثر مجروحان اعضای حزب‌الله و خانواده‌های آنها هستند.

زیاد مکاری، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان، این انفجارها را “تجاوزی اسرائیلی” خواند و خواستار پاسخ مناسب به این اقدامات شد. حسین خلیل، یکی از مقامات ارشد حزب‌الله، ضمن ادای تسلیت به خانواده کشته‌شدگان، این حادثه را نه فقط هدف قرار دادن یک گروه بلکه “حمله به کل یک ملت” توصیف کرد.

سازمان ملل متحد نیز نگرانی شدید خود را از این تحولات ابراز کرده و تأکید کرده است این حادثه در شرایطی بسیار ناپایدار رخ داده که می‌تواند به تشدید تنش‌ها منجر شود. سخنگوی سازمان ملل، استفان دوجاریک، ضمن ابراز تأسف از تلفات غیرنظامی، از همه طرف‌ها خواسته است از تشدید درگیری‌ها جلوگیری کنند.

ارتش اسرائیل، که از اکتبر گذشته درگیر جنگ‌های مرزی با حزب‌الله بوده است، از اظهار نظر در مورد این حادثه خودداری کرد. با این حال، یک سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد رئیس ستاد ارتش، ژنرال هرزی هالوی، در نشستی با افسران ارشد ارتش وضعیت را ارزیابی کرده و خواستار حفظ هوشیاری در برابر تهدیدات شده است.

در همین حال، سازمان امنیت داخلی اسرائیل (شین‌بت) اعلام کرد که موفق به خنثی‌سازی طرحی از سوی حزب‌الله شده که قصد داشت یک مقام ارشد دفاعی سابق را ترور کند. این سازمان اعلام کرد یک بمب با سیستم انفجاری از راه دور را که قرار بود توسط حزب‌الله از لبنان کنترل شود، کشف و ضبط کرده است.

این حادثه در شرایطی رخ داده که جنگ بین حزب‌الله و اسرائیل تشدید شده است.

در بیمارستان‌های جنوب لبنان، شاهدان عینی از وضعیت وخیم مجروحان خبر داده‌اند. در بیمارستان عمومی نبطیه، حدود ۴۰ نفر با جراحات شدید به صورت، چشم و سایر اندام‌های بدن تحت درمان قرار گرفته‌اند. یکی از خبرنگاران رویترز گزارش داده که مردم با دستان خونین در حال فریاد زدن و درخواست کمک بوده‌اند. گروه‌های امدادی و نیروهای امنیتی در حال انتقال مجروحان به بیمارستان‌ها هستند و دستگاه‌های انفجاری دیگری نیز در جنوب لبنان منفجر شده‌اند.

حزب‌الله در بیانیه‌ای هشدار داده است که اسرائیل “مجازات منصفانه‌ای” را دریافت خواهد کرد. در حالی که تلاش‌های بین‌المللی برای برقراری آتش‌بس در غزه همچنان ادامه دارد، تحلیلگران بر این باورند که این حادثه می‌تواند به تشدید درگیری‌ها بین حزب‌الله و اسرائیل منجر شود. اسرائیل اعلام کرده که بازگشت امن شهروندانی که مجبور به ترک خانه‌هایشان در نزدیکی مرز لبنان شده‌اند، جزو اهداف رسمی جنگ این کشور قرار دارد.

https://akhbar-rooz.com/?p=250776 لينک کوتاه

5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
برانگو
برانگو
23 ساعت قبل

منظورم غرب بود، متاسفانه عرب نوشته شد!

ولی
ولی
1 روز قبل

توئیت های دوستتان عبدالرضا داوری در دعوت به کشتار چپ ها را ندیدید؟
جا داشت بآن هم می‌پرداختند اگر چپ‌ هستید!

برانگو
برانگو
1 روز قبل

تروریسم دولتی بی حد و مرز اسرائیلیها با حمایت تمامی جهان عرب!

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


3
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x