پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

طرح اسرائیل برای «حمله زمینی به لبنان از ۳ محور»

با تشدید تنش اخیر ارتش اسرائیل و حزب‌الله در امتداد مرزهای جنوب لبنان، احتمال آغاز عملیات نظامی گسترده اسرائیل در لبنان افزایش یافته است.

وهبه قاطیشا، سرتیپ بازنشسته و نماینده سابق مجلس لبنان در گفت‌وگو با العربیه تاکید کرد که اگر ارتش اسرائیل تصمیم به انجام عملیات زمینی به لبنان بگیرد، ورودش از امتداد مرزها از سه بخش شرقی، غربی و مرکزی انجام خواهد شد.

قاطیشا در این مصاحبه خاطرنشان کرد: «ورود ارتش اسرائیل در محدوده روستاها و مناطق کاملاً تخریب شده و خالی از سکنه خواهد بود که حدوداً ۵ تا ۱۰ کیلومتر است.»

طبق گفته این سرتیپ بازنشسته، هدف از این عملیات، معاوضه عقب‌نشینی از این روستاها در ازای بازگشت شهرک‌نشینان به شهرک‌های الجلیل پس از توقف موشک پرانی‌ها و پرتاب پهپادها از لبنان است.

قاطیشا همچنین بر این باور است که «این سناریو با توجه به فشار آمریکا بر نتانیاهو برای جلوگیری از تشدید تنش و پذیرش پیشنهاد بایدن، همچنان نامحتمل است.»

او در عین حال خاطرنشان کرد: «حملات هوایی اسرائیل و بمباران روستاهای جنوب لبنان، افزایش یافته و تا عمق لبنان گسترش خواهد یافت.»

از سوی دیگر منابع نزدیک به حزب‌الله به العربیه توضیح دادند که هرگونه عملیات نظامی زمینی اسرائیل هرگز یک «پیک نیک» نخواهد بود و هزینه آن بسیار بالا خواهد بود.

به گفته این منابع، اسرائیلی‌ها واقفند که موانع بسیاری بر سر راه عملیات زمینی که از داخل اسرائیل آغاز می‌شود ولی به «جنوب» ختم نمی‌شود، وجود دارد.

این منابع با تاکید بر این که حزب‌الله برای هر سناریویی آماده است و با هر احتمال بدی مقابله می‌کند، افزودند: «حزب‌الله با اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ مشکلی ندارد، اما توپ در زمین اسرائیل است که به نقض حریم هوایی لبنان ادامه می‌دهد و تپه‌های کفرشوبا و مزارع شبعا را در اشغال خود دارد.»

تهدیدهای اسرائیل پس از دیدار دوشنبه ۲۶ شهریور، آموس هوخشتاین، فرستاده آمریکا به تل‌آویو افزایش یافت زیرا بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، آمادگی دولت خود را برای گسترش عملیات نظامی در جبهه شمالی با هدف بازگرداندن ساکنان شهرک‌ها به این منطقه، اعلام کرد.

به نظر می‌رسد سفر هوخشتاین به اسرائیل «آخرین تلاش» قبل از تغییر وضعیت میدانی در شمال از طریق اعمال راه حل دیپلماتیک برای بازگرداندن اهالی مناطق مرزی دو طرف باشد. در صورت شکست ماموریت هوخشتاین، حمله زمینی ارتش اسرائیل به جنوب لبنان عملا به یک واقعیت تبدیل خواهد شد.

در این زمینه، طبق گفته منابع رسمی لبنانی مطلع به العربیه، «اقدام دیپلماتیک کنونی با هدف آماده سازی برای مرحله پساچنگ و نه توقف تشدید تنش انجام می‌شود.»

این منابع افزودند: «هر راه حلی برای جنوب لبنان تنها از طریق قطعنامه ۱۷۰۱ (مصوب سازمان ملل در سال ۲۰۰۶) به دست خواهد آمد، اما با مکمل‌هایی در خصوص نحوه اجرای آن همراه خواهد شد؛ بدین معنا که مکانیزمی برای نظارت بر اجرای آن، وضع خواهد گردید.»

منابع خاطرنشان کردند: «تعیین مرزهای زمینی، امر جدیدی نیست و مدتی است که روی میز بوده اما سفر هوخشتاین به اسرائیل بر وقفه، پیشنهاد آتش‌بس و تبادل اسرا که توسط جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، مطرح شد، متمرکز است.»

بنی گانتز: اقدامات نتانیاهو امنیت اسرائیل را به خطر می‌اندازد

به دنبال گزارش‌هایی مبنی بر تشدید اختلاف نظر بین دولت اسرائیل و یوآو گالانت، وزیر دفاع در بحبوجه اخبار مرتبط با برکناری او، بنی گانتز، عضو سابق شورای جنگ اسرائیل، بار دیگر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر را آماج انتقادهای خود قرار داد.

گانتز با بیان این که اقدامات نتانیاهو، امنیت کشور را به خطر می‌اندازد، تاکید کرد: «هیچ نخست‌وزیری در تاریخ اسرائیل چنین رفتاری نداشته است.»

به گزارش خبرنگار العربیه، گانتز، سه‌شنبه ۲۷ شهریور در اظهاراتی مطبوعاتی اقدامات نخست‌وزیر را سهل انگارانه و خطرناک توصیف کرد که جان اسرائیلی‌ها را به خاطر آینده سیاسی خود و ماندن در قدرت، به خطر می‌اندازد.

گانتز از برکناری یواو گالانت، وزیر دفاع در این شرائط «با هدف جاانداختن قانونی که معافیت از سربازی را تحکیم می‌کند»، انتقاد کرد.

او گفت: «این غیرقابل قبول است که سربازان ذخیره به دور سوم نبرد برسند و ما کشته‌های خود را دفن کنیم، در حالی که رهبران ما این گونه رفتار می‌کنند … این تجسم سیاست‌‌های بی‌معنا است که به بهای امنیت ملی تمام می‌شود.»

گانتز در پایان گفت که نتانیاهو و گیدئون سار، رئیس حزب راست‌گرای «امید جدید»، جنگ را به خاطر اغراض سیاسی خود، کنار می‌گذارند.

اظهارات گانتز پس از آن بود که منابع آگاه اسرائیلی دوشنبه فاش کردند، دامنه اختلاف‌نظرهای بین نتانیاهو و گالانت بر سر گسترش جنگ در شمال علیه حزب‌الله لبنان، به شکل قابل توجهی افزایش یافته است.

سازمان رادیو و تلویزیون اسرائیل به نقل از یک مقام در دفتر نتانیاهو آورد که او آماده است تا ظرف مدتی کوتاه، گیدئون سار را جایگزین گالانت کند.

https://akhbar-rooz.com/?p=250767 لينک کوتاه

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x