چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳

چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳

کردستان به اعتراض تعطیل شد، پیام قدردانی پدر و مادر مهسا ژینا امینی

اعتصاب گسترده‌ای به مناسبت دومین سالگرد قتل حکومتی ژینا امینی دست‌کم در ١٠ شهر برگزار و همزمان نیروهای امنیتی در شهر سقز مانع از حضور خانوادە ژینا امینی بر مزار وی در آرامستان آیچی شدند و والدین ژینا از صبح امروز در حبس خانگی قرار گرفتند. شهرهای مهاباد، سقز، بوکان، دیواندره، سنندج، مریوان، اشنویه (شنو)، کرمانشاه (کرماشان) ، قروه و پیرانشهر اعتصاب گسترده‌ای از سوی کسبە و بازاریان به مناسبت سالروز قتل حکومتی ژینا امینی برگزار گردید. این اعتصاب به دعوت سازمان‌های مدنی و حمایت احزاب سیاسی کُردستان انجام گرفت

اعتصاب گسترده‌ای به مناسبت دومین سالگرد قتل حکومتی ژینا امینی دست‌کم در ١٠ شهر برگزار و همزمان نیروهای امنیتی در شهر سقز مانع از حضور خانوادە ژینا امینی بر مزار وی در آرامستان آیچی شدند و والدین ژینا از صبح امروز در حبس خانگی قرار گرفتند.

بنابر گزارشات ارسالی بە سازمان حقوق بشری هەنگاو، روز یکشنبە ٢۵ شهریور ١۴٠٣ (١۵ سپتامبر ٢٠٢۴) در شهرهای مهاباد، سقز، بوکان، دیواندره، سنندج، مریوان، اشنویه (شنو)، کرمانشاه (کرماشان) ، قروه و  پیرانشهر اعتصاب گسترده‌ای از سوی کسبە و بازاریان به مناسبت سالروز قتل حکومتی ژینا امینی برگزار گردید. این اعتصاب به دعوت سازمان‌های مدنی و حمایت احزاب سیاسی کُردستان  انجام گرفت.

شاهدان عینی در شهرهای مهاباد، بوکان، سنندج و پیرانشهر به هه‌نگاو اعلام کرده‌اند که از ساعت دو به بعد نهادهای امنیتی در برخی از خیابان‌ها با تهدید کسبه و مغازه‌داران خواهان بازگشایی مغازه‌ها شده و در چند مورد نیز قفل مغازه‌ها را شکسته‌اند.

 اعتصابات کسبە و بازاریان در حالی برگزار شد کە در روزهای اخیر، فضای امنیتی در شهرهای کُردستان به شدت افزایش یافته است. نیروهای امنیتی با حضور سنگین و اقدامات محدودکننده، سعی در جلوگیری از برگزاری مراسم سالروز  قتل حکومتی ژینا امینی داشته‌اند.

در شهر سقز، زادگاه ژینا، نیروهای حکومتی با میلیتاریزه کردن شهر و باز کردن آب سد چراغ ویس، تلاش کردند تا راه‌های ارتباطی بە آرامستان آیچی را مسدود و مانع از برگزاری هرگونە مراسمی در این شهر شوند. همچنین امروز نیروهای سرکوبگر حکومتی به ویژه نیروهای مسلح سپاه پاسداران در طول مسیر آرامستان آیچی مستقر شده و پنج فروند هلیکوپتر نظامی بر فراز شهر در حال گشت زنی بودند.

طی روزهای گذشته شمار زیادی از نیروهای یگان ویژه از شهرهای همدان، زنجان، تبریز، میاندوآب و ارومیه وارد شهرهای دیواندره، سنندج، بیجار، مهاباد و بوکان شده و در این شهرها مستقر شده‌اند.

بر طبق اطلاعاتی که هه‌نگاو از طریق منابع موثق خود کسب کرده است، اداره اطلاعات شهر سقز، خانواده ژینا امینی را تهدید کرده‌اند که حق خروج از منزل و حضور در آرامستان آیچی و مزار فرزندشان را ندارند. خانواده امینی تحت فشار و نظارت شدید قرار و حصر خانگی قرار دارند و تهدید بە بازداشت شدەاند. منزل خانوادە امینی تحت نظارت نیروهای امنیتی قرار دارد.

ویدئوهای متعدد نشان از آتش بازی مردم شهر سقز، زادگاه ژینا امینی، به مناسبت موفقیت اعتصاب‌های کُردستان دارد.
مردم کُردستان پس از فراخوان‌های متعدد از تشکل‌های مدنی و احزاب کردستان در دومین سالگرد قتل حکومتی ژینا امینی در شهرهایی چون کرمانشاه (کرماشان)، سنندج (سنه)، سقز، دیواندره، مریوان، پیرانشهر، بوکان و مهاباد. اشنویه (شنو) و قروه باز هم دست به اعتصاب زدند.

همزمان با تاریکی هوا جوانان معترض در میدان “دایک” (مادر) دیواندره تجمع اعتراضی نموده و علیه حکومت شعار می‌دهند و همچنین جاده “رشی‌آوا” مسدود شده است.

پیام های قدردانی پدر و مادر مهسا ژینا امینی

امجد امینی، پدر مهسا امینی، در یک استوری اینستاگرامی که عصر روز یکشنبه منتشر شد، از اعتصاب‌ها در کردستان قدردانی کرد و با تشکر از حمایت‌های مردم نوشت که آرزو دارد «هرگز در این کشور شاهد مرگ مظلومانه فرزندانمان به دست نیروهایی که قانونا باید حافظ جان و مال و ناموس مردم باشند نباشیم».

او نوشت: «نباید فرزندان این مملکت بی‌محابا و مشابه آنچه بر سر ژینا و ژیناها آمد مورد ظلم و ستم قرار گیرند».

مژگان افتخاری، مادر مهسا (ژینا) امینی نیز ظهر یک‌شنبه در یک استوری در شبکهٔ اجتماعی اینستاگرام نوشت عاملان جان باختن دخترش «رسوای ابدی تاریخ می‌شوند».

خانم افتخاری در ادامه نوشت: «اگر نفسی هست با نام و یاد خواهران و برادرانی که به پای مظلومیت و غریبیش خون گرمشان را تقدیم کردند و جانانه ژینا و مهسای بیشتر ایران و دنیا شوند، نامشان، یادشان را با مهسای عالم‌تابم به ابدیت سپردم که نامشان متبرک باد.»

https://akhbar-rooz.com/?p=250613 لينک کوتاه

4.3 6 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x