چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳

چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳

نتانیاهو: برای یک عملیات نظامی بزرگ در شمال آماده می‌شویم

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل تاکید کرد که اسرائیل به سمت آغاز یک عملیات نظامی گسترده در شمال پیش می‌رود.

«شبکه ۱۳» اسرائیل، به نقل از یک مقام ارشد نزدیک به نتانیاهو گزارش داد که هیچ تاریخی برای اقدام نظامی تعیین نشده است، اما در آینده نزدیک برنامه‌ریزی خواهد شد.

این شبکه شامگاه شنبه ۲۴ شهریور توضیح داد که نتانیاهو در یک بحث راهبردی که دیروز (جمعه) انجام شد، گفت: «به سمت یک حمله گسترده و شدید پیش می‌رویم» و اشاره کرد که کابینه سیاسی و امنیتی برای بحث در مورد تحولات جبهه شمالی فردا تشکیل جلسه می‌دهد.

«شبکه ۱۳» در ادامه گزارش خود افزود که برآوردهای امنیتی نشان می‌دهد که گسترش جنگ در شمال مستلزم کاهش حضور نظامی اسرائیل در غزه است.

گزارش شده است نشست کابینه سیاسی و امنیتی اسرائیل برای بحث در مورد تحولات جبهه شمالی که قرار بود یکشنبه برگزار شود به روز دوشنبه ۲۶ شهریور موکول شده است.

به گفته منابع العربیه اسرائیل شامگاه شنبه ظرف یک ساعت ۱۱ حمله هوایی علیه پایگاه‌های حزب‌الله در جنوب و البقاع لبنان انجام داد.

همزمان با آن گزارش شد که از ساکنان شهرک‌ها در منطقه الجلیل در شمال اسرائیل خواسته شده است تا طی ساعات آینده در نزدیکی پناهگاه‌‌ها بمانند.

در ادامه این تحولات سازمان رادیو و تلویزیون اسرائیل ضمن اشاره به وجود اختلاف میان گالانت و نتانیاهو درباره گسترش عملیات نظامی در لبنان، گزارش داد که یوآو گالانت، وزیر دفاع این اسرائیل بر آمادگی ارتش کشورش برای گسترش عملیات در لبنان تاکید دارد.

طرح تل‌آویو برای کوچاندن فلسطینی‌ها و الحاق شمال غزه به اسرائیل

منابع اسرائیلی اعلام کردند مقامات ارشد ارتش این کشور در حال بررسی طرحی برای تبدیل شمال نوار غزه به یک منطقه نظامی هستند.

به گزارش سازمان رادیو و تلویزیون اسرائیل، این طرح شامل انتقال ۲۰۰ هزار فلسطینی از شمال نوار غزه به جنوب است تا این منطقه برای همیشه تحت کنترل کامل تل‌آویو باقی بماند. این برنامه در حالی مطرح می‌شود که میانجی‌هایی مانند مصر، قطر و آمریکا به شدت در تلاش هستند تا بن‌بست مذاکرات درباره آزادی گروگان‌ها و برقراری آتش‌بس در نوار غزه را برطرف کنند.

اسامه محمود، مشاور ارشد دانشکده فرماندهی و ستاد ارتش مصر، در پاسخ به پرسش «العربیه» که چرا بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، قصد دارد چنین اقدامی انجام دهد، گفت: «اسرائیل در حال حاضر به دنبال تقسیم نوار غزه به سه بخش است تا به تدریج آن را به خاک خود ملحق کند.»

او همچنین به انتصاب «العاد گورین» به‌عنوان مسئول هماهنگی امور انسانی در شمال غزه به جای «آنروا» اشاره کرد و گفت: «او مانند سرهنگ هشام ابراهیم که در کرانه باختری فعالیت می‌کند، عمل خواهد کرد.»

این نظامی مصری اضافه کرد: «اگر اطلاعات منتشرشده از سوی سازمان رادیو و تلویزیون اسرائیل تایید شود، این اقدام شباهت زیادی به عملیات‌های قبلی ارتش اسرائیل از زمان آغاز حمله به غزه دارد. محور نتزاریم، که از دریای مدیترانه تا گذرگاه نتزاریم امتداد دارد، حدود۶.۵ کیلومتر طول دارد و نوار غزه را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می‌کند.»

این مقام نظامی مصر بیان کرد: «یکی از دلایل اصلی حمایت از این طرح، اصرار نتانیاهو بر عدم بازگشت ساکنان آواره شمال نوار غزه است. به‌ویژه ساکنان مناطقی مانند بیت لاهیا، بیت حانون، جبالیه، شجاعیه و شهر غزه که به دلیل درگیری‌ها به جنوب نوار غزه فرار کرده‌اند.»

او تاکید کرد که نتانیاهو این شرط را به‌عنوان پیش‌شرطی برای پذیرش آتش‌بس تعیین کرده است.

اسامه محمود افزود: «تمرکز ارتش اسرائیل بر بمباران مرکز نوار غزه، جایی که بیشتر آوارگان شمالی در آنجا پناه گرفته‌اند، نشان می‌دهد که مقامات تل‌آویو قصد دارند با فشار بیشتر، این آوارگان را مجبور کنند به سمت جنوب بروند تا شمال غزه به منطقه‌ای امن برای خودشان تبدیل شود.»

مشاور ارشد دانشکده فرماندهی و ستاد ارتش مصر در ادامه گفت: «سرعت اجرای این طرح ممکن است به واکنش‌های جامعه بین‌المللی و اعتراضات نسبت به این برنامه بستگی داشته باشد.»

او همچنین تاکید کرد که نتانیاهو پس از پایان جنگ به دنبال گسترش شهرک‌سازی و الحاق شمال نوار غزه به اسرائیل است.

چند هفته پیش نیز منابع اسرائیلی از طرحی به نام «طرح ژنرال‌ها» خبر دادند. این طرح توسط گیورا آیلند، رئیس سابق بخش عملیات ارتش اسرائیل و مشاور نظامی نتانیاهو در جنگ غزه، تهیه شده است.

بر اساس گزارش روزنامه «یدیعوت آحارونوت»، این طرح در دو مرحله اجرا می‌شود. در مرحله اول، ساکنان باقی‌مانده در شمال غزه به جنوب کوچانده می‌شوند و این منطقه به یک منطقه نظامی بسته تبدیل می‌شود. در مرحله دوم، این روند برای ساکنان دیگر بخش‌های غزه نیز انجام خواهد شد.

این طرح از سوی گروهی از افسران نیروی ذخیره ارتش اسرائیل و حامیان ایده‌های راست‌گرای افراطی مانند ژنرال آیلند، که به حمایت از انتقال فلسطینی‌ها از غزه به سینای شمالی مصر معروف است، پشتیبانی می‌شود.

شلیک ۵۵ موشک از لبنان و آتش‌سوزی در شمال اسرائیل

روز شنبه، حزب‌الله لبنان چندین حمله موشکی به مناطق شمالی اسرائیل انجام داد. این گروه چهار بار به سمت منطقه جلیل علیا در شمال اسرائیل حمله کرد و تلاش داشت مقر فرماندهی ارتش اسرائیل در صفد را هدف قرار دهد. حدود ۲۰ موشک به صفد و اطراف آن و همچنین جنوب دریاچه طبریه برخورد کرد و باعث آتش‌سوزی‌هایی در منطقه شد.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که ۵۵ موشک از جنوب لبنان به سوی اسرائیل شلیک شده است. برخی از موشک‌ها توسط سامانه دفاعی رهگیری شدند و بقیه در مناطق خالی از سکنه اصابت کردند.

آویخای ادرعی، سخنگوی ارتش اسرائیل، اعلام کرد که نیروی هوایی به محل‌ شلیک موشک‌ها و یک ساختمان نظامی حزب‌الله در کفر رمان حمله کرده است.

خبرنگار «العربیه» گزارش داد که حزب‌الله در روزهای اخیر چندین بار به پایگاه‌های ارتش اسرائیل در شمال حمله کرده است. روز گذشته یکی از این پایگاه‌ها در صفد هدف قرار گرفت و چهار سرباز اسرائیلی زخمی شدند.

از زمان آغاز درگیری‌ها در هفت اکتبر، مرز لبنان و اسرائیل شاهد برخوردهای روزانه بوده که باعث آواره شدن بیش از ۱۱۳ هزار نفر از ساکنان لبنان شده است.

این درگیری‌ها تا کنون به کشته شدن بیش از ۶۱۰ نفر در لبنان، از جمله ۳۹۴ نفر از اعضای حزب‌الله و ۱۳۵ غیرنظامی منجر شده است. در اسرائیل نیز تاکنون ۲۴ سرباز و ۲۶ غیرنظامی کشته شده‌اند، که ۱۲ نفر از آن‌ها در بلندی‌های جولان جان باخته‌اند.

https://akhbar-rooz.com/?p=250611 لينک کوتاه

2.8 4 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x