چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳

چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳

جنبش فدرال دموکراتیک آذربایجان: دومین سالگرد جنبش  زن زندگی آزادی

دو سال پیش در بحبوحه یک دست سازی حاکمیت اسلامی با بکار آوردن رئیسی، عضو هیئت مرگ خمینی در ۶۷ و هجوم همه جانبه به آزادی های مدنی بویژه علیه دختران و زنان و جوانان نافرمان از جمله با بکار گیری گشت ارشاد در ۲۵ شهریور ژینا مهسا امینی، دختر تازه دانشجوی سقزی که برای دیداری به تهران آمده بود به دنبال ضرب و شتم وحشیانه مامورین گشت ارشاد کشته شد.

این ظلم و قلدری آشکار رژیم اسلامی را دختران، جوانان، زحمتکشان و سایر اقشار مردم برنتابیدند و بدبینسان جرقه بزرگترین و عمیق ترین و تحول آور ترین حرکت انقلابی اخیر یعنی جنبش زن، زندگی، آزادی زده شد.

نقطه قوت این جنبش هم افزایی جنبش های زنان، ملل و اقلیت های دینی در ایران بود. این جنبش تحولاتی که در بطن جامعه در حال تکوین بود آشکار کرده به مرحله کیفی جدیدی ارتقاء داد و بویژه بنیاد پدرسالاری را به چالش گرفت. سمبل برجسته این جنبش سوزاندن حجاب تحمیلی بر زنان، یعنی پرچم ایدئولوژیک حکومت اسلامی بود. با این کار، دختران و زنان حاکمیت خود بر تن و جان خویش را اعلام می کردند و بدنبال آن نه تنها حاکمیت دینی و دستگاه های سرکوب رنگارنگ آن بلکه بنیاد های نهاد خانواده که بانی و باز تولید کننده پدر سالاری بود را به چالش می کشیدند.

امروز علیرغم سرکوب ددمنشانه جنبش با کشتن بیش از ۵۰۰ نفر، زخمی و نابینا کردن هزاران نفر به واسطه شلیک گلوله های ساچمه ای به صورت و اعضا تناسلی و بازداشت بیش از بیست هزار می شود با اطمینان گفت که این جنبش نه تنها تغییرات شگرفی در اجتماع ایجاد کرده و اعتماد به نفس حکومت اسلامی را از وی گرفته و خود را در کدهای رفتاری جامعه تثبیت کرده بلکه امواج این جنبش هنوز هم میخروشند.

آذربایجان با خون دختران خویش چون حدیث و آیدا این جنبش را پرورانده است.

سالگرد این جنبش را با شرکت در تظاهرات ها، اعتصاب ها و سایر اقدامات گرامی بداریم و مشعل جنبش انقلابی زن زندگی آزادی را شعله ورتر نگه داریم و یاد جانباختگان این جنبش را عزیز بداریم!

پاینده باد جنبش زن زندگی آزادی

جنبش فدرال دمکرات آذربایجان

۱۴ سپتامبر ۲۰۲۴

https://akhbar-rooz.com/?p=250548 لينک کوتاه

3 4 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x