چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳

چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳

در آستانه دومین سالگرد جنبش ژینا، ۱۴ فعال صنفی معلمان کردستان را احضار کردند

در آستانه دومین سالگرد خیزش زن، زندگی، آزادی، سرکوب‌ فعالان صنفی و خانواده‌های جان‌باختگان در شهرهای کردستان بیش از پیش افزایش یافته است.

در ادامه این فشارهای امنیتی، دادسرای عمومی و انقلاب سنندج با تشکیل پرونده برای ۱۴ فعال صنفی معلمان کردستان به نام‌های نسرین کریمی، فاطمه زندکریمی، محمدرضا مرادی، آرام ابراهیمی، صادق کنعانی، رزگار حیدری، غیاث نعمتی، مجید کریمی، صلاح حاجی میرزایی، کوروش عزتی امینی، فیصل نوری، رضا طهماسبی، شهریار نادری و بهزاد قوامی، آنها را برای برگزاری جلسه بازپرسی احضار کرده است.

شبکه حقوق بشر کردستان، نهاد ناظر حقوق بشر مستقر در فرانسه که این گزارش را منتشر کرد، نوشته است که «در احضاریه ارسالی از سوی بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب سنندج به این ۱۴ عضو کانون صنفی معلمان کردستان – سنندج اعلام شده که باید حداکثر تا روز شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ برای برگزاری جلسه بازپرسی خود را به این مرجع قضایی معرفی کنند».

بر مبنای این گزارش، در احضاریه‌های ابلاغ شده به این فعالان صنفی، اتهام‌های آنها «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام» و «اخلال در نظم و آسایش عمومی» اعلام شده است.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان در واکنش به احضار این فعالان صنفی اعلام کرده است «این اقدامات سرکوبگرانه و تلاش‌های مستمر برای خاموش کردن صدای معلمان و فعالان صنفی را به شدت محکوم می‌کند و بر حق معلمان برای آزادی بیان، اعتراض و فعالیت صنفی تأکید دارد. این شورا خواستار پایان دادن به سرکوب‌ها و محاکمه‌های ناعادلانه و همچنین احیای حقوق صنفی معلمان است».

پس از خیزش سراسری زن، زندگی، آزادی که با حمایت و اعتراضات سراسری معلمان همراه شد، فشارهای امنیتی و اذیت و آزار فعالان صنفی معلمان بیش از پیش افزایش یافته است.

بسیاری از معلمان و فعالان صنفی کردستان پس از خیزش ژینا از حقوق صنفی خود، از جمله مزایای رتبه‌بندی، محروم شدند.
از اردیبهشت ۱۴۰۱ که شماری از اعضای تشکل‌های صنفی معلمان بازداشت شدند، تاکنون سرکوب معلمان و فعالان صنفی ادامه دارد و در این مدت دستگاه سرکوب حکومت ایران به شیوه‌های مختلف فعالان صنفی معلمان را تحت فشار قرار داده تا آن‌ها را در پی‌گیری خواسته‌های صنفی‌شان ناتوان سازد.

هم‌چنین در دو سال اخیر، دستگاه‌های امنیتی با همکاری هیئت‌های تخلفات اداری، ده‌ها پرونده با اتهامات مختلف برای فعالان صنفی معلمان آموزش و پرورش تشکیل داده است.

در این فرایند هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری ده‌ها تن از معلمان و فعالان صنفی را با محکومیت‌های انفصال، اخراج یا بازنشستگی پیش از موعد از امکان اشتغال محروم کرده است.

بنا بر گزارش شبکه حقوق بشر کردستان طی روزهای گذشته دست‌کم ۱۸ فعال و شهروند کُرد در شهرهای مهاباد، اشنویه، پیرانشهر، دیواندره، مریوان، سروآباد و بوکان توسط ماموران وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و به بازداشتگاههای امنیتی این دو نهاد امنیتی منتقل شده‌اند.

کردستان، در کنار بلوچستان، به‌عنوان جغرافیای سیاسی تحت ستم ملی و تبعیض‌های اجتماعی مضاعف، نقش برجسته و متفاوتی را در جنبش ژن، ژیان، ئازادی داشت. موج دستگیری‌های اخیر به‌نظر می‌رسد اقدامی «پیش‌گیرانه» و معطوف به جلوگیری هرنوع تجمع و اعتراض در سالگرد خیزش است.

بر اساس خبرهای منتشر نشده در کردستان ایران به شمول استان‌های کردستان، کرمانشاه، ایلام و بخشی از آذربایجان غربی ۲۵ شهریور اعتصاب عمومی خواهد بود.

https://akhbar-rooz.com/?p=250532 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x