چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳

چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳

ناکامی زلنسکی در گرفتن مجوز حمله به عمق روسیه با تسلیحات غربی

دیدار جمعه ۲۳ شهریور جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا در واشینگتن حاوی هیچ گونه تاکیدی بر دادن مجوز استفاده از موشک‌های آمریکایی «اتاکمس» به اوکراین برای حمله به عمق خاک روسیه نبود.

دو دیپلمات اروپایی فاش کردند، به نظر می‌رسد فهرستی از اهداف احتمالی در داخل خاک روسیه از سوی اوکراین در اختیار ایالات متحده و بریتانیا قرار گرفته که در صورت دادن مجوز استفاده از این تسلیحات، کی‌یف می‌تواند آنها را هدف قرار دهد.

به گزارش «رویترز»، مسئولان آگاه آمریکایی نیز تاکید کردند که کی‌یف خواهان حمله به مراکز فرماندهی و کنترل نظامی و انبارهای سوخت و تسلیحات روسیه است و می‌کوشد مراکز تجمع نیروهای روسیه را هدف قرار دهد.

کی‌یف برای شکستن برتری هوایی روسیه روی موشک‌های آمریکایی «آتاکمس»، موشک‌های بریتانیایی« استورم شادو» و جنگنده‌های «اف-۱۶» حساب می‌کند.

این در حالی است که طبق گفته مسئولان وزارت دفاع آمریکا «پنتاگون»، ۹۰ درصد از هواپیماهای روسی که بمب‌های گلاید (سرشی) را پرتاب می‌کنند، که یکی از بزرگترین تهدیدات علیه اوکراین است، در فرودگاه‌هایی در فاصله دست کم ۳۰۰ کیلومتری (۱۸۶ مایلی) از مناطق زیر کنترل اوکراین قرار دارند و برد موشک‌های «آتکمس» این اندازه نیست.

اوکراین علاوه بر سامانه‌های آمریکایی «اتاکمس» مایل به گرفتن مجوز استفاده از موشک‌های بریتانیایی «استور شادو» و سامانه‌های تقریبا مشابه فرانسوی « اسکالپ» برای زدن موشک‌های از نوع کروز است که حداکثر برد آن حدود ۲۵۰ کیلومتر است که با سرعت نزدیک به یک ماخ از هواپیما شلیک می‌شوند.

این موشک‌ها معمولا برای رخنه به انبارها و تاسیسات حفاظت شده مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دولت ایالات متحده همچنان در مورد دادن مجوز به اوکراین برای حمله به عمق روسیه با استفاده از موشک‌های خود مردد است که از نگرانی بابت تحرکات خصمانه روسیه در مناطقی در خاورمیانه مانند سوریه و عراق، نشئت می‌گیرد.

سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا هشدار داده‌اند که پاسخ مسکو به چنین اقدامی ممکن است با کمک ایران در قالب هدف قرار دادن نیروهای آمریکایی در خاورمیانه، شکل بگیرد.

https://akhbar-rooz.com/?p=250513 لينک کوتاه

3 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x