چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳

چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳

در بردسیر کرمان به دستور دادستان، نان به مهاجران افغانستانی نمی فروشند

دادستان شهرستان بردسیر در استان کرمان در پی واکنش‌ها به بخشنامهٔ صادرشده درباره منع فروش نان به مهاجران افغانستانی می‌گوید این تصمیم را «مقامات دولتی و انتظامی» شهرستان گرفته‌اند.

خبرگزاری میزان، وابسته به قوهٔ قضائیه، روز جمعه ۲۳ شهریور به نقل از این مقام قضائی نوشت: «این تصمیم قضایی نبوده و این موضوع در شورای تأمین شهرستان بردسیر با حضور مقامات دولتی، انتظامی و… مصوب شده است.»

انتشار تصویری از دستور دادستانی شهرستان بردسیر در استان کرمان به نانوایی‌ها مبنی بر ممنوعیت فروش نان به «اتباع» در روزهای گذشته با انتقادهای زیادی از سوی فعالان مدنی و سیاسی و حتی افراد نزدیک به حکومت ایران روبه‌رو شده است.

در عکسی که روی شیشه ورودی یک نانوایی نصب شده آمده است که «به دستور دادستان فروش نان به اتباع ممنوع است» و در صورت «تخلف» با واحد صنفی «برخورد» خواهد شد.

مقامات جمهوری اسلامی از کلمهٔ «اتباع» برای اشاره به شهروندان افغانستان ساکن ایران صرف‌ نظر از قانونی یا غیرقانونی بودن حضور آن‌ها استفاده می‌کنند.

بر اساس آن چه در عکس آمده است، حکم دادستان شهرستان بردسیر جامع و فراگیر است و مشخص نیست که وضعیت ارائه نان به مهاجران افغان که در این شهر با مجوز قانونی و خارج از اردوگاه زندگی می‌کنند، چیست.

دادستان شهرستان بردسیر در توضیح به خبرگزاری میزان گفته است «اتباع» باید «برای تهیه نان یارانه‌ای از نانوایی‌های تعیین شده در اردوگاه نگهداری اتباع که از آرد یارانه‌ای استفاده می‌کنند و به قیمت دولتی نان تهیه کنند».

به گفتهٔ او لازم است «ارزاق مورد نیاز اتباع ساکن اردوگاه داخل همان محل تامین و توزیع شود و اتباع فقط ارزاقی که داخل اردوگاه وجود ندارد را از سطح شهرستان تهیه کنند».

او علت این تصمیم را «نارضایتی مردم از شلوغی صف‌های نانوایی» اعلام کرد.

بی بی سی در گزارشی می نویسد: پس از منتشر شدن گزارش‌هایی از افزایش شمار مهاجران افغان در ایران و راه افتادن کمپین‌هایی برای مقابله با این وضعیت، فشارها بر این مهاجران روز به روز بیشتر می‌شود.

چهار روز پیش احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی ایران گفت تا پایان سال «نزدیک به دو میلیون اتباع غیرمجاز» از ایران اخراج می‌شوند. همزمان از شهرهای مختلف ایران گزارش‌هایی از اخراج هزاران مهاجر افغان منتشر شده است.

اسکندر مومنی، وزیر جدید کشور ایران هم خواستار تسریع انسداد مرزی ایران با افغانستان شده است «تا به این اطمینان برسند که امکان تردد غیرمجاز از مرزها وجود ندارد.»

اما به نظر می‌رسد که برخلاف آنچه مقام‌های ایرانی اعلام می‌کنند، این اخراج تنها شامل مهاجران غیرقانونی نیست.

ببرک احساس، خبرنگار بی‌بی‌سی که روز گذشته ۲۲ شهریور به گذرگاه اسلام قلعه هرات در مرز با ایران رفته بود، می‌گوید که کسانی را در بین اخراج شدگان از ایران دیده است که پاسپورت و یا اسناد اقامت معتبر داشته‌اند.

او می‌گوید که مسئولان حکومت طالبان در این گذرگاه تایید کرده‌اند که اخراج مهاجران افغان از ایران افزایش چشمگیری داشته و روزانه بیش از ۳ هزار نفر داوطلبانه و یا به اجبار به افغانستان برمی‌گردند.

اقدامات دولت ایران برای بازداشت و اخراج افغان‌ها از این کشور با حواشی هم همراه بوده است.

ویدیوهایی از بازداشت خشونت‌آمیز مهاجران و بدرفتاری با آنها منتشر شده است.

همین طور در شبکه‌های اجتماعی ویدیوهایی واکنش‌برانگیز منتشرشده که گفته می‌شود شکنجه مهاجران یا انتقالشان با ماشین‌های باربری را نشان می‌دهد.

برخی می‌گویند که محروم ساختن اتباع افغانستان از خدمات در ایران بخشی از فشارها بر مهاجران برای ترک خاک این کشور است. مقام‌های ایرانی در مورد ارائه خدمات به مهاجران اظهارات دوگانه‌ای دارند.

بهرنگ قربانی، مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری فارس روز گذشته ۲۲ شهریور اعلام کرد: «هر گونه سکونت، اشتغال مهاجران غیرمجاز و تحصیل فرزندان آنها در این استان ممنوع و تخلف است و گروه بازرسی اداره‌کل امور اتباع و مهاجرین خارجی برای صاحبان مشاغل، مالکین منازل و مدیران مدارس که به این اتباع خدماتی از قبیل زمینه‌ اشتغال، اجاره منزل و امکان تحصیل فراهم کنند، پرونده تشکیل و به دستگاه قضایی معرفی خواهد کرد.»

استاندار تهران هم حدود دو هفته پیش اعلام کرد که اتباع «غیرمجاز» در این استان از خدمات شهری و غیرشهری محروم می‌شوند.

رضا مرتضوی، استاندار اصفهان هم ۵ شهریور ماه در گردهمایی استانداران با موضوع آموزش و پرورش گفت: «حضور ۶۰ هزار دانش‌آموز اتباع در استان اصفهان در کنار دانش‌آموزان بومی خانواده‌ها را دچار حاشیه و نگرانی کرده است… سعی کردیم با کاهش سهم ثبت نام اتباع این مساله را حل کنیم ولی باید در سطح ملی به آن توجه ویژه شود.»

ولی همه مقام‌های ایرانی با این نگاه به مهاجران افغان نمی‌پردازند.

علی فرهادی، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش روز گذشته در نشست خبری گفت: «در همه جای دنیا به کسانی که به دلیل مسایلی چون جنگ، سیل و مصائبی که سر انسانها می‌آید آواره شدند، احترام می‌گذارند چون آنها انسان هستند و ما موظف هستیم به شان انسانی آنها احترام بگذاریم. افغانستان هم مسلمان و هم‌زبان و تا حدودی هم‌فرهنگ ایران است… شمار قابل توجهی از این عزیزان چه با مجوز و چه بدون مجوزو غیرقانونی در ایران حضور پیدا کردند… ما به اتباعی که به هر شکلی به ایران پناه آوردند، احترام گذاشته‌ایم به خصوص به دانش‌آموزان بیشتر… همه دانش‌آموزان اتباع را ثبت نام می‌کنیم براساس شئون دینی، مذهبی، انسانی، فرهنگی و همسایگی و بین‌المللی.»

اما همه‌ساله شماری از مهاجران افغانستان از مشکلات و سنگ‌اندازی‌ها برای ثبت نام کودکانشان در مدارس ایران شاکی بودند. با توجه به اظهارات مقام‌های محلی شماری از استان‌ها اکنون به نظر می‌رسد این مشکلات بیشتر هم خواهد شد.

محرومیت مهاجران افغان از خدمات رویداد تازه‌ای نیست. بارها تصاویری از اماکنی در ایران که ورود و یا ارائه خدمات به افغان‌ها را ممنوع اعلام کرده بودند، منتشر شده است. اما نگاهی به گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد که در گذشته در مواردی نهادهای دولتی آن را تایید نمی‌کردند و حتی با آن برخورد هم می‌کردند.

چند ماهی است که کارزارهایی برای اخراج مهاجران افغان از ایران در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاده است. بعضی اخبار اشتباه در مورد ارتکاب جرایم از سوی این مهاجرین و حتی انتقال بیماری‌ به دلیل حضور آنها هم در این کارزارها منتشر شده است. اما این کارزارها به شبکه‌های اجتماعی محدود نمی‌شود.

خبرگزاری ایرنا به نقل از علی اکبر مرادی، فرمانده انتظامی شهرستان قشم نوشته است که هفت هزار تبعه خارجی غیرقانونی در این شهرستان شناسایی و بیش از ۲ هزار نفر آنها بازداشت و اخراج شده‌اند.

ایسنا به نقل از او نوشته است: «ورود و اقامت این افراد به دلیل غیرقانونی بودن و نیز اینکه احتمال شیوع آلودگی را در منطقه داشته باشند جرم محسوب می‌شود. پلیس قشم طبق قانون، مقابله با رفت و آمد و اقامت غیرقانونی اتباع بیگانه غیرمجاز را به صورت جدی در دستور کار دارد تا اثرات سو و معضلات اجتماعی این پدیده به ویژه بزهکاری‌های مربوط به حضور آنها را مدیریت کند.»

روزنامه اصولگرای جمهوری اسلامی در سرمقاله ۲۰ شهریور این روزنامه از مهاجرت‌های اخیر و تازه اتباع افغانستان زیرنام «هجوم» یاد کرده و از دولت خواسته است: «به عنوان یک وظیفه ملی و با هدف تأمین امنیت جانی، مالی و اخلاقی مردم به صورت ضربتی اقدام به اخراج اتباع غیرمجاز کند. اقدام ضروری دیگر اینست که افراد و دستگاه‌های مقصری که راه را برای هجوم اتباع افغانی در سال‌های اخیر باز کردند تحت تعقیب قرار گیرند، از کار برکنار شوند و با آنها برخورد قانونی شود.»

پس از بازگشت دوباره طالبان به قدرت در افغانستان، شمار زیادی از افغان‌ها به ایران مهاجر شدند. جمعیت بزرگی هم از سال‌های گذشته در این کشور زندگی می‌کردند. پررنگ‌شدن حضور آنها در خیابان‌های شهرهای مختلف، انتقادات برخی شهروندان ایران را که از گذشته در مورد حضور مهاجران افغان وجود داشت جدی‌تر کرد. برای اولین بار موضوع اخراج آنها به مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری اخیر در این کشور وارد شد و به دنبال آن با تاکیدهای پیاپی مقام‌های مختلف، اکنون دولت ایران هم برای اخراج آنها مصمم‌تر به نظر می‌رسد.

https://akhbar-rooz.com/?p=250509 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
برانگو
برانگو
4 روز قبل

این تابلو یا اعلامیه گذشته از تایید تبعیضات ضد انسانی رژیم ملایان گویای بیسوادی آنها نیز هست، مگر در ایران فقط به مهاجرین افغان کلمه اتباع اطلاق میشود یا مفهوم عام این کلمه یعنی تمامی افرادی که در کشور ایران تابعیت دارند؟

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x