جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

بی‌خبری از رشاد محمدی، روزنامه‌نگار پناهجوی کُرد پس از انتقال به پلیس اینترپل ترکیه و خطر دیپورت او به ایران

بر اساس اطلاعات رسیده به «زمانه» مقام‌های ترکیه رشاد محمدی، روزنامه‌نگار و پناهجوی سیاسی کُرد را روز دوشنبه ۱۹ شهریور/۹ سپتامبر به بخش اینترپل منتقل کرده ‌اند. این اقدام خطر تحویل او به مقام‌های جمهوری اسلامی را افزایش می‌دهد.

فهمیده (اژین) حسینی، فعال حقوق بشری و فعال رسانه که به همراه همسرش رشاد محمدی سوم فروردین سال جاری از سوی پلیس ترکیه بازداشت شدند و از آن زمان تاکنون در کمپ کرکلاری به‌سر می‌برند ضمن اعلام نگرانی از وضعیت همسرش گفته که از او هیچ خبری ندارد. او همچنین با تأکید بر این‌که در ترکیه هیچ جرمی مرتکب نشده‌ اند می‌گوید که در شش ماه گذشته از وضعیت پرونده‌شان به آن‌ها هیچ اطلاعی داده نشده است.

فهمیده حسینی همچنین می‌افزاید مقام‌های ترکیه در جواب پیگیری وضعیت و محل نگهداری همسرش، با او بدرفتاری کرده‌ اند و به او اجازه دیدن رشاد محمدی را نداده اند.

طبق اطلاعاتی که در اختیار «زمانه» قرار گرفته برای این زوج پناهجوی کُرد حکم دیپورت به ایران صادر شده است. منبع آگاه زمانه می‌گوید که رشاد محمدی و همسرش، فهمیده در سال‌های اخیر مطالب و مقاله‌های بسیاری علیه حکومت ایران منتشر کرده‌اند و این مقاله‌ها به صورت فایل ویدئویی در یک فلش دیسک ضمیمه پرونده شده است. به گفته این منبع آگاه، این پرونده حدود سه ماه دیگر به نتیجه خواهد رسید و تاکنون جلسه دادگاه تعیین نشده است: «برای هر دو نفر به اداره مهاجرت کرکلارلی درخواست حفاظت بین‌المللی داده شد. درخواست آنها دریافت شده است و شخصاً این را مطلع شدم. این فرآیند در حال پیگیری است.» جان فعالان سیاسی مخالف ایران در ترکیه بیش از پیش در خطر است.

فعالان و نهادهای حقوق بشری هر از گاهی از احتمال بازگرداندن پناهجویان ایرانی که به دلایل فعالیت‌های سیاسی مجبور به ترک کشور شده‌ و برای رسیدن به کشوری امن به ترکیه مهاجرت کرده‌اند، خبر می‌دهند.

بر اساس آمار گردآوری شده از سوی شبکه حقوق بشر کُردستان، در یک سال گذشته بیش از ۱۰ پناهجوی سیاسی کُرد از سوی دولت ترکیه بازداشت شدند که هم اکنون در کمپ‌های مختلف این کشور به سر می‌برند و در خطر بازگرداندن اجباری به ایران قرار دارند.

https://akhbar-rooz.com/?p=250243 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x